Een betere wereld vol mogelijkheden

De inspiratiebijeenkomst, getiteld ‘Een betere wereld vol mogelijkheden’, ter ere van de 55e verjaardag van bbn was een enorm succes. Ruim 300 gasten werden getrakteerd op inspirerende sprekers als Jan Rotmans, Kaj-Ivar van der Wijst, David Gianotten en Paul Smit. De bijeenkomst, onder begeleiding van onze dagvoorzitter Margot Ribberink, ging van start onder muzikale begeleiding van Skip en Jelle. Beide volgen een opleiding aan de Herman Brood Academie en schreven, speciaal voor onze bijeenkomst, een prachtig lied.

Winnaars badge contest: meer inzicht in CO2-uitstoot

Na afloop van de inspiratiebijeenkomst kregen onze gasten een keuze. Ze konden de herbruikbare badge deponeren in twee boxen. Een box stond voor meer inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van gebouw(en) en hoe deze uitstoot te verminderen.

Uit deze box zijn 5 winnende organisaties gehaald en reeds benaderd. bbn gaat deze organisaties helpen bij het nemen van maatregelen, inzicht geven in wat de kosten hiervoor zullen zijn, wat het op lange termijn oplevert en bbn zal deze organisaties een maximale CO2-reductie gaan voorspiegelen. 

De interesse in het aanpakken van CO2-uitstoot was overweldigend! Zit jouw organisatie, gemeente of zorginstelling er niet tussen, maar wil je evengoed hulp bij het reduceren van CO2-uitstoot? Neem dan contact met ons op! We denken graag met je mee.

Benieuwd naar onze kijk op duurzaamheid? Klik hier.

Impressie inspiratiebijeenkomst
‘Een betere wereld vol mogelijkheden’

Subsidieaanvraag DUMAVA

De afgelopen maanden heeft bbn Stichting Amerpoort ondersteund bij 7 subsidieaanvragen voor DUMAVA. DUMAVA is een subsidieregeling ter stimulering om maatschappelijk vastgoed te verduurzamen. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) begeleidde en beoordeelde de ontvangen subsidieaanvragen.

Stichting Amerpoort heeft 7 aanvragen ingediend, waarvan 5 aanvragen in behandeling zijn genomen.
De 5 ingelote aanvragen zijn door Amerpoort/bbn mondeling toegelicht bij RVO.
Voor alle 5 de aanvragen is een definitieve beschikking uitgeschreven.

Stichting Amerpoort is in de komende 2 jaar verplicht de verduurzamingsmaatregelen uit te voeren. De verduurzamingsmaatregelen hebben betrekking op het optimaliseren van schilisolatie, plaatsen van lucht-water warmtepomp, plaatsen van bodemcollector met water-water warmtepomp, plaatsen van pv-installatie en het optimaliseren van verlichtingsinstallatie.

bbn zal Stichting Amerpoort bij dit proces begeleiden.

Maak van binnen het betere buiten!

Moderne gebouwen worden, onder druk van energieprestaties, zo ontworpen dat de buitenwereld vrijwel volledig is afgeschermd. Binnen wordt kunstmatig een zo constant mogelijk klimaat gecreëerd, met behulp van technische apparatuur en digitale regeling.

Vanuit de overtuiging dat een meer natuurlijke omgeving het welzijn van mensen verbetert, zijn we samen met onze zusterbedrijven binnen Oosterhoff een onderzoek gestart naar hoe we van ‘binnen het betere buiten’ kunnen maken.

Na interviews met wetenschappers, experts en pioniers heeft dit geleid tot een gebouwconcept dat uitgaat van het verzachten van de barrières tussen binnen en buiten. Dat leidt tot een gebouw waarin variatie centraal staat.

Variatie dat de zintuigen prikkelt en het natuurlijke bioritme ondersteund. Hier is het rapport te lezen.

Het veel geprezen Natural Pavilion op de Floriade Expo 2022 is ontworpen met deze principes in het achterhoofd.

Om het effect van het gebouwconcept te testen, hebben masterstudenten van de Wageningen Universiteit de harde data van sensoren gekoppeld aan de ervaringen van Floriade bezoekers. En het werkt! Hier zijn de resultaten te vinden.

Voor meer informatie neemt contact op met Koen Post

Verpleeghuis-light?

Op NRC.nl las ik een interessant artikel over het verpleeghuis-light.

Het artikel benoemt wrange voorbeelden uit de kleinschalige huizen, waar VPT-zorg (volledig pakket thuis) wordt geboden door particuliere zorgaanbieders en waar sprake lijkt te zijn van valse verwachtingen. Maar wrange voorbeelden zijn ongetwijfeld ook te vinden in de meer traditionele verpleeghuizen. Mijn vraag is wat vindt de bewoner er zelf van?

Ik denk dat deze light-verpleeghuizen (die in het echt niet zo heten, maar bijvoorbeeld wel zorgvilla of zorgresidentie) in een grote behoefte voorzien. Een behoefte aan aandacht, verbinding en een fijne woonplek waar, naast enige zorg, ook ondersteuning bij het leven wordt geboden. En een behoefte die het gat invult van de verdwenen verzorgingshuizen. Die behoefte wordt in de verpleeghuizen-light ingevuld in een kleinschalige, niet institutionele, omgeving.

In het artikel wordt duidelijk gemaakt dat een verpleeghuis-light (wonen met zorg) geen volwaardig alternatief is voor een verpleeghuis (zorg met verblijf). Dat is het ook niet, maar veel van die light-verpleeghuizen blijken zich wel zo te presenteren of maken het vergelijk daarmee. Dat is natuurlijk niet juist.

Net als de auteur, was ik recent ook op de Veluwe in een verpleeghuis waar ook VPT-woningen aangebouwd zijn. Daar was de zorgorganisatie heel duidelijk dat er echt een verschil bestaat in de zorg aan de mensen in de VPT-woningen en die in het verpleeghuis. En ook dat er een punt kan ontstaan dat de zorg niet meer geboden kan worden in de VPT-woning, ook al is de VPT-woning via het interne gangstelsel aangesloten op het verpleeghuis. De combinatie met verpleeghuis maakt het juist wel mogelijk dat men langer thuis kan wonen in de VPT-woning. En ook dat de zorgorganisatie de bewoners al beter kennen op het moment dat zij eventueel naar het verpleeghuis moeten verhuizen. Daardoor zullen zij beter in staat zijn de zorg in het verpleeghuis op de persoonlijke behoefte aan te passen.

Het artikel geeft goed aan waar de knelpunten liggen bij de light-verpleeghuizen en voor welk systeemkeuzes een betere oplossing moet komen. Maar ook in verpleeghuizen worden knelpunten en systeemfouten ervaren. Ik denk dat de verpleeghuizen-light en de verpleeghuizen daarin veel van elkaar kunnen leren. Een beetje meer light in het verpleeghuis kan helemaal geen kwaad. En hier en daar wat andere systeemkeuzes in het light-verpleeghuis maakt dat concept ongetwijfeld ook beter. Daarmee zie ik een toekomst waarin deze twee concepten naast elkaar kunnen bestaan en in elkaars verlengde liggen, in plaats van concurreren met elkaar.

Het light-verpleeghuis wordt dan een voor de hand liggende keuze als zelfstandig wonen niet helemaal meer lukt. Mocht de zorgvraag het ‘light-niveau’ overstijgen, dan moet je verhuizen naar het verpleeghuis. Als we dat goed inrichten, dan zal dat maar voor een beperkt deel van de ouderen nodig zijn. Allereerst denk ik dan aan voldoende light-aanbod in alle segmenten, in de juiste verhouding met het lokale aantal verpleeghuisplaatsen (ook voor alle segmenten) en meer samenwerking tussen light en niet-light (waaronder de specialist ouderengeneeskunde) of misschien wel in één organisatie verenigd.

Wilt u doorpraten over dit onderwerp? Neem contact op met Maarten Visser.

Nuchter omgaan met stikstof

Gijzelt stikstof de bouw? Weet u het nog? Eind mei 2019 haalde de Raad van State een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Sindsdien is bij alle activiteiten met een kans op een significant negatief effect sprake van vergunningplicht in het kader van de Wet Natuurbescherming (Wnb). Een toets bepaalt of een project significant negatieve effecten zal veroorzaken op de instandhoudings-doelstellingen van Natura 2000-gebieden als gevolg van stikstofdepositie.

En nu weer de uitspraak van 2-11-22 dat de stikstof die bij de bouw van projecten vrijkomt niet buiten beschouwing mag worden gelaten. Hierdoor dreigen talloze projecten te vertragen. En dat is jammer, in een tijd waarin we juist willen versnellen met verduurzaming en woningbouw. Ook bij bbn adviseurs vroegen we ons af wat de recente uitspraak betekent voor onze projecten. Een rondgang langs collega’s leert ons dat een nuchtere en zorgvuldige benadering van het stikstofvraagstuk de meeste problemen snel kan oplossen, zonder grote gevolgen voor projecten. Welke stappen moet je daarbij zetten?

Stappenplan
Voor elke geplande bouwactiviteit moet worden bepaald of significant negatieve effecten zullen ontstaan. Niet alleen in de eindsituatie, maar dus ook tijdens de bouwfase. Dit betekent een extra stap in het voortraject en het vergunningstraject. bbn adviseurs heeft hiervoor een stappenplan klaarliggen.

Eerst bekijken we de afstand van het project ten opzichte van het Natura 2000-gebied. Is die afstand kleiner dan tien kilometer dan moet de depositie van stikstof met een AERIUS berekening worden bepaald.

Daarbij gaat het om de stikstof die wordt veroorzaakt door de bouwactiviteiten.  Voor die berekening maken we inzichtelijk welk materieel de aannemer nodig heeft. Daarbij bepalen we ook de ABK (Algemene Bouwplaats Kosten).

Volgt er uit de AERIUS berekening een effect groter dan 0.00 mol stikstof per hectare per jaar, dan dienen maatregelen getroffen te worden om de stikstofdepositie te verkleinen. Bijvoorbeeld de inzet van elektrisch materieel.

Maatregelen om de stikstofdepositie te verkleinen kunnen leiden tot hogere (ABK) kosten voor het bouwproject. Ook die maken we inzichtelijk, zodat gezocht kan worden naar een haalbare oplossing.

Ook kan een ecologische voortoets worden gemaakt, waarbij een ecoloog mogelijk met nader onderzoek aantoont dat significante effecten op de stikstofgevoelige habitattypes zijn uit te sluiten.

Kortom, in het voortraject dient rekening te worden gehouden met een extra stap. bbn adviseurs kan hierbij helpen zodat u met een gericht advies een optimaal resultaat kunt halen. Neem de juiste stappen, met oog voor kosten en voor het gewenste resultaat!

Voor meer informatie over onze activiteiten bij dit project:

Ronald Wolvekamp, 06 – 53 67 52 10 rmj.wolvekamp@bbn.nl

10 tips bij de versnelling van de verduurzamingsopgave

Welke gebouwen in de kernportefeuille verbruiken de meeste energie? Welke ingrepen maken de meeste impact? En met welke slimme combinaties, creëer je optimale oplossingen?

Lees in onze nieuwe Whitepaper hoe bbn kan helpen bij de versnelling van de verduurzamingsopgave of neem contact op met Ronald Wolvekamp.

10 Tips om te versnellen
bij verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed

Welke gebouwen in de kernportefeuille verbruiken de meeste energie? En welke ingrepen maken de meeste impact? En met welke slimme combinaties creëer je optimale oplossingen?

Download de Whitepaper en lees hoe bbn kan helpen bij de versnelling van de verduurzamingsopgave.

Versnelling woningbouw

De versnelling van woningbouw komt maar niet van de grond. Wat gaan we daaraan doen? Lees meer hierover in de whitepaper ’10 Tips om uw woningbouwprojecten haalbaar te maken’.  

Download hier de whitepaper.

Een fossielvrij wagenpark in 2023

bbn ontwikkelde een rekenmodel om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering te reduceren. In dit blog gaan we dieper in op een specifiek onderdeel van het rekenmodel: het verminderen van de CO2 uitstoot van het wagenpark.

Ambitie

“Bij bbn was het wagenpark verantwoordelijk voor ruim zeventig procent van de CO2 uitstoot. We zijn aan de slag gegaan met reductie daarvan door over te stappen op elektrische auto’s. Een fossielvrij wagenpark in 2023, dat is de ambitie die bbn adviseurs in 2020 publiceerde. Op dit moment bestaat ons wagenpark voor ruim 72% uit elektrische auto’s. Van de vijf diesel- en twintig benzine auto’s die er nog zijn, worden er dit jaar elf vervangen door elektrische auto’s. De overige 14 fossiele auto’s worden in 2023 vervangen. Daarmee behalen we onze ambitie en daar zijn we trots op!”

Jaarlijkse kosten blijven gelijk

“De menselijke factor is de grootste uitdaging bij de overstap naar elektrisch rijden. Mensen vinden het een goed idee, maar vragen zich af hoe dat gaat met opladen, vooral tijdens vakanties. En is elektrisch echt zo duurzaam, met die accu’s? Een elektrische auto heeft ook een hogere aanschafprijs en vereist dus hogere leasebudgetten. Die heeft bbn beschikbaar gesteld. Het scheelt dat brandstofkosten bij een fossiele auto hoger zijn. Per saldo komen de jaarlijkse kosten van een elektrische auto overeen met fossiele auto’s. Dit betekent dat bbn nagenoeg kostenneutraal de CO2-uitstoot met circa 70% verlaagt in de periode van 2019 tot 2023.”

Mensen enthousiasmeren

“De helft van de collega’s was meteen enthousiast over elektrisch rijden, de andere helft niet. Om mensen te enthousiasmeren, heeft bbn de leasebudgetten verhoogd zodat er een ruime keuze uit auto’s was. En bij wie thuis een eigen laadpaal kan worden geplaatst, wordt deze door bbn betaald. Dit is een investering met twee voordelen: er hoeft niet in de buurt naar een laadpaal te worden gezocht en omdat het elektriciteitstarief thuis lager is, verdient de investering zich terug.”

Voordeel autobezitter

“Uiteindelijk heeft de bezitter van een elektrische auto zelf ook voordeel. De bijtelling voor elektrische auto’s was in 2019 slechts 4 procent, waar die voor een fossiele auto 22 procent bedroeg. Door de overheidssubsidie voor de aanschaf van een elektrische auto, vielen de maandelijkse kosten van elektrisch rijden lager uit dan bij andere auto’s. Met de stijging van de bijtelling voor elektrische auto’s is het verschil wel kleiner geworden, maar de verwachting is dat de bijtelling voor de fossiele auto’s mee  gaat stijgen.”

100% groen laden

“Om de auto’s zoveel mogelijk met groene stroom op te laden, heeft bbn speciale ShellRecharge laadpassen beschikbaar gesteld. Naast de keuze voor een geleidelijke overstap naar elektrische auto’s kan je in ons rekenmodel ook kiezen om 100% groen te gaan laden. Sinds 2019 rijd ik zelf een elektrische auto. Uit ervaring weet ik dat je bij een langere reis van te voren goed moet nadenken waar je de auto oplaadt. Nu ik hieraan gewend ben, vind ik elektrisch rijden fantastisch!”

Meer weten hierover of wil je het rekenmodel CO2-neutraal zelf gaan gebruiken? Neem contact op met Fleur Ragetlie: f.ragetlie@bbn.nl of 06 – 13 52 58 23

Lees het eerste blog uit de serie: ‘Snel CO2 neutraal met nieuw rekenmodel’

Nieuwbouw SO de Archipel, Rotterdam

SO De Archipel is een openbare basisschool in Rotterdam-Zuid voor speciaal (cluster 4) onderwijs voor kinderen van 4-12 jaar. Het gebouw waar de school gehuisvest was, was verouderd.

bbn heeft een businesscase opgesteld op basis waarvan is besloten dat sloop-nieuwbouw de beste optie is. Met hulp van het schoolteam is er veel aandacht besteed aan een ontwerp dat past bij de doelgroep. De leerlingen hebben behoefte aan een prikkelarme omgeving, dus er is gekozen voor rustige kleuren en natuurlijke materialen.

Gedurende de ontwerpfase van dit project is besloten de naastgelegen gymzaal ook te vervangen. Het ontwerpteam heeft een integraal ontwerp van de school en de gymzaal gemaakt, waarbij is samengewerkt met de gemeente Rotterdam.

bbn heeft het ontwerpproces van de school begeleid, de verbouwing van de tijdelijke huisvesting begeleid, de aanbesteding georganiseerd samen met de gemeente Rotterdam en is tijdens de uitvoering verantwoordelijk voor directievoering en toezicht, zowel voor de school als voor de naastgelegen gymzaal.