Ontwikkeling Hezelpoort Nijmegen

Nijmegen selecteert VanWonen voor ontwikkeling en bouw 120 meter hoge woontoren en parkeergarage Hezelpoort.

Eind december 2022 heeft de gemeente Nijmegen bekend gemaakt dat ontwikkelaar VanWonen is geselecteerd voor ontwikkeling en bouw van een woontoren en parkeergarage op de Hezelpoortlocatie. VanWonen gaat een woontoren realiseren met in totaal 383 appartementen, waarvan 211 in het betaalbare segment. Daarbij komt een parkeergarage voor de stad met 573 parkeerplaatsen.

In het stationsgebied, tegen het Waalfront en naast de Nieuwe Hezelpoort naar het centrum, komt de woontoren, genaamd Duet, op de locatie van parkeerterrein Oude Stad in Nijmegen-West.

Met 40 studenteneenheden van studentenhuisvester SSH&, 90 sociale huurwoningen, circulair bouwen en ruimte voor de groene corridor kent het plan een hoog ambitieniveau. Start bouw is gepland in 2024 en oplevering in 2027.

De gemeente Nijmegen werd door bbn adviseurs begeleid in de selectieprocedure op het vlak van planeconomie, bouwkostenmanagement, circulariteit en aanbestedingsstrategie.

Lees meer

Maak van binnen het betere buiten!

Moderne gebouwen worden, onder druk van energieprestaties, zo ontworpen dat de buitenwereld vrijwel volledig is afgeschermd. Binnen wordt kunstmatig een zo constant mogelijk klimaat gecreëerd, met behulp van technische apparatuur en digitale regeling.

Vanuit de overtuiging dat een meer natuurlijke omgeving het welzijn van mensen verbetert, zijn we samen met onze zusterbedrijven binnen Oosterhoff een onderzoek gestart naar hoe we van ‘binnen het betere buiten’ kunnen maken.

Na interviews met wetenschappers, experts en pioniers heeft dit geleid tot een gebouwconcept dat uitgaat van het verzachten van de barrières tussen binnen en buiten. Dat leidt tot een gebouw waarin variatie centraal staat.

Variatie dat de zintuigen prikkelt en het natuurlijke bioritme ondersteund. Hier is het rapport te lezen.

Het veel geprezen Natural Pavilion op de Floriade Expo 2022 is ontworpen met deze principes in het achterhoofd.

Om het effect van het gebouwconcept te testen, hebben masterstudenten van de Wageningen Universiteit de harde data van sensoren gekoppeld aan de ervaringen van Floriade bezoekers. En het werkt! Hier zijn de resultaten te vinden.

Voor meer informatie neemt contact op met Koen Post

Nuchter omgaan met stikstof

Gijzelt stikstof de bouw? Weet u het nog? Eind mei 2019 haalde de Raad van State een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Sindsdien is bij alle activiteiten met een kans op een significant negatief effect sprake van vergunningplicht in het kader van de Wet Natuurbescherming (Wnb). Een toets bepaalt of een project significant negatieve effecten zal veroorzaken op de instandhoudings-doelstellingen van Natura 2000-gebieden als gevolg van stikstofdepositie.

En nu weer de uitspraak van 2-11-22 dat de stikstof die bij de bouw van projecten vrijkomt niet buiten beschouwing mag worden gelaten. Hierdoor dreigen talloze projecten te vertragen. En dat is jammer, in een tijd waarin we juist willen versnellen met verduurzaming en woningbouw. Ook bij bbn adviseurs vroegen we ons af wat de recente uitspraak betekent voor onze projecten. Een rondgang langs collega’s leert ons dat een nuchtere en zorgvuldige benadering van het stikstofvraagstuk de meeste problemen snel kan oplossen, zonder grote gevolgen voor projecten. Welke stappen moet je daarbij zetten?

Stappenplan
Voor elke geplande bouwactiviteit moet worden bepaald of significant negatieve effecten zullen ontstaan. Niet alleen in de eindsituatie, maar dus ook tijdens de bouwfase. Dit betekent een extra stap in het voortraject en het vergunningstraject. bbn adviseurs heeft hiervoor een stappenplan klaarliggen.

Eerst bekijken we de afstand van het project ten opzichte van het Natura 2000-gebied. Is die afstand kleiner dan tien kilometer dan moet de depositie van stikstof met een AERIUS berekening worden bepaald.

Daarbij gaat het om de stikstof die wordt veroorzaakt door de bouwactiviteiten.  Voor die berekening maken we inzichtelijk welk materieel de aannemer nodig heeft. Daarbij bepalen we ook de ABK (Algemene Bouwplaats Kosten).

Volgt er uit de AERIUS berekening een effect groter dan 0.00 mol stikstof per hectare per jaar, dan dienen maatregelen getroffen te worden om de stikstofdepositie te verkleinen. Bijvoorbeeld de inzet van elektrisch materieel.

Maatregelen om de stikstofdepositie te verkleinen kunnen leiden tot hogere (ABK) kosten voor het bouwproject. Ook die maken we inzichtelijk, zodat gezocht kan worden naar een haalbare oplossing.

Ook kan een ecologische voortoets worden gemaakt, waarbij een ecoloog mogelijk met nader onderzoek aantoont dat significante effecten op de stikstofgevoelige habitattypes zijn uit te sluiten.

Kortom, in het voortraject dient rekening te worden gehouden met een extra stap. bbn adviseurs kan hierbij helpen zodat u met een gericht advies een optimaal resultaat kunt halen. Neem de juiste stappen, met oog voor kosten en voor het gewenste resultaat!

Voor meer informatie over onze activiteiten bij dit project:

Ronald Wolvekamp, 06 – 53 67 52 10 rmj.wolvekamp@bbn.nl

Verduurzaming is meer dan een energiescan, wij maken het waar

Een hulpmiddel vanuit het Rijk om te helpen bij het versneld verduurzamen van maatschappelijk vastgoed is de DUMAVA-subsidie (DUurzaam MAatschappelijk VAstgoed). Bij de eerste tranche van de subsidie was die op de eerste dag, 3 oktober jl. al overtekend.

Ben je eigenaar van te verduurzamen maatschappelijk vastgoed maar zat jouw aanvraag er dit keer niet bij? We adviseren je dan toch door te gaan met het voorbereiden van een aanvraag. Want de DUMAVA wordt over ca. een jaar weer opengesteld. Er wordt ook gekeken of de regeling versneld open kan, dus hou de subsidiepagina van RVO in de gaten. Graag helpen wij bij de aanvraag, maar ook bij het vervolg na de aanvraag.

DUMAVA-subsidie verkregen maar hoe verder?

Als je op 3 oktober jl. een subsidieaanvraag hebt ingediend, is binnen 13 weken een mogelijke acceptatie te verwachten. Na een verkregen acceptatie van de subsidie-aanvraag, krijg je als subsidie-aanvrager direct ook de volgende verplichtingen:

Nu denk je misschien, 2 jaar is nog ver weg. Maar als je nog niet ver gevorderd bent, dan is er nog veel te doen. En diverse belangrijke processtappen nemen vaak veel tijd in beslag. Zo zien we een risico op vertraging bij de volgende activiteiten:

Direct aan de slag!

Ons advies is dan ook om direct na de subsidie toekenning van start te gaan met de voorbereidingen. En bbn adviseurs kan je daarbij helpen. Dagelijks begeleiden we het verduurzamen van bestaande gebouwen. Onze kennis en ervaring willen wij graag delen om de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed effectief en vlot in gang te zetten. Waar staan wij voor? We hebben de ambitie om in 2030 100% CO2-positief, circulair en in harmonie met de natuur te zijn, samen met onze opdrachtgevers. Dit doen wij onder andere door:

Geïnteresseerd? Graag komen wij met je in contact om de verplichtingen, na subsidieacceptatie, en onze ervaringen met vergelijkende verduurzamingstrajecten te bespreken. Voor meer informatie neem contact op met Wim Verheul.

10 tips bij de versnelling van de verduurzamingsopgave

Welke gebouwen in de kernportefeuille verbruiken de meeste energie? Welke ingrepen maken de meeste impact? En met welke slimme combinaties, creëer je optimale oplossingen?

Lees in onze nieuwe Whitepaper hoe bbn kan helpen bij de versnelling van de verduurzamingsopgave of neem contact op met Ronald Wolvekamp.

10 Tips om te versnellen
bij verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed

Welke gebouwen in de kernportefeuille verbruiken de meeste energie? En welke ingrepen maken de meeste impact? En met welke slimme combinaties creëer je optimale oplossingen?

Download de Whitepaper en lees hoe bbn kan helpen bij de versnelling van de verduurzamingsopgave.

Oplevering Spinoza20First te Amsterdam

Dinsdag 23 augustus werd Spinoza20First opgeleverd aan de Gemeente Amsterdam. Deze prachtige school, sporthal en jongerencentrum is het eerste afgeronde project van het Learning District in het Bajeskwartier.  De 1.100 leerlingen van het Spinoza Lyceum kunnen gaan genieten van deze mooie school met sporthal en jongerencentrum.

bbn adviseurs was verantwoordelijk voor de directievoering. Een mooi resultaat!
bbn feliciteert de gemeente, de gebruikers, de aannemer, architect, adviseurs en andere betrokkenen met het prachtige resultaat!

Lees meer over dit project.

Versnelling woningbouw

De versnelling van woningbouw komt maar niet van de grond. Wat gaan we daaraan doen? Lees meer hierover in de whitepaper ’10 Tips om uw woningbouwprojecten haalbaar te maken’.  

Download hier de whitepaper.

Een fossielvrij wagenpark in 2023

bbn ontwikkelde een rekenmodel om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering te reduceren. In dit blog gaan we dieper in op een specifiek onderdeel van het rekenmodel: het verminderen van de CO2 uitstoot van het wagenpark.

Ambitie

“Bij bbn was het wagenpark verantwoordelijk voor ruim zeventig procent van de CO2 uitstoot. We zijn aan de slag gegaan met reductie daarvan door over te stappen op elektrische auto’s. Een fossielvrij wagenpark in 2023, dat is de ambitie die bbn adviseurs in 2020 publiceerde. Op dit moment bestaat ons wagenpark voor ruim 72% uit elektrische auto’s. Van de vijf diesel- en twintig benzine auto’s die er nog zijn, worden er dit jaar elf vervangen door elektrische auto’s. De overige 14 fossiele auto’s worden in 2023 vervangen. Daarmee behalen we onze ambitie en daar zijn we trots op!”

Jaarlijkse kosten blijven gelijk

“De menselijke factor is de grootste uitdaging bij de overstap naar elektrisch rijden. Mensen vinden het een goed idee, maar vragen zich af hoe dat gaat met opladen, vooral tijdens vakanties. En is elektrisch echt zo duurzaam, met die accu’s? Een elektrische auto heeft ook een hogere aanschafprijs en vereist dus hogere leasebudgetten. Die heeft bbn beschikbaar gesteld. Het scheelt dat brandstofkosten bij een fossiele auto hoger zijn. Per saldo komen de jaarlijkse kosten van een elektrische auto overeen met fossiele auto’s. Dit betekent dat bbn nagenoeg kostenneutraal de CO2-uitstoot met circa 70% verlaagt in de periode van 2019 tot 2023.”

Mensen enthousiasmeren

“De helft van de collega’s was meteen enthousiast over elektrisch rijden, de andere helft niet. Om mensen te enthousiasmeren, heeft bbn de leasebudgetten verhoogd zodat er een ruime keuze uit auto’s was. En bij wie thuis een eigen laadpaal kan worden geplaatst, wordt deze door bbn betaald. Dit is een investering met twee voordelen: er hoeft niet in de buurt naar een laadpaal te worden gezocht en omdat het elektriciteitstarief thuis lager is, verdient de investering zich terug.”

Voordeel autobezitter

“Uiteindelijk heeft de bezitter van een elektrische auto zelf ook voordeel. De bijtelling voor elektrische auto’s was in 2019 slechts 4 procent, waar die voor een fossiele auto 22 procent bedroeg. Door de overheidssubsidie voor de aanschaf van een elektrische auto, vielen de maandelijkse kosten van elektrisch rijden lager uit dan bij andere auto’s. Met de stijging van de bijtelling voor elektrische auto’s is het verschil wel kleiner geworden, maar de verwachting is dat de bijtelling voor de fossiele auto’s mee  gaat stijgen.”

100% groen laden

“Om de auto’s zoveel mogelijk met groene stroom op te laden, heeft bbn speciale ShellRecharge laadpassen beschikbaar gesteld. Naast de keuze voor een geleidelijke overstap naar elektrische auto’s kan je in ons rekenmodel ook kiezen om 100% groen te gaan laden. Sinds 2019 rijd ik zelf een elektrische auto. Uit ervaring weet ik dat je bij een langere reis van te voren goed moet nadenken waar je de auto oplaadt. Nu ik hieraan gewend ben, vind ik elektrisch rijden fantastisch!”

Meer weten hierover of wil je het rekenmodel CO2-neutraal zelf gaan gebruiken? Neem contact op met Fleur Ragetlie: f.ragetlie@bbn.nl of 06 – 13 52 58 23

Lees het eerste blog uit de serie: ‘Snel CO2 neutraal met nieuw rekenmodel’

Gemeenteraad Teylingen stelt plannen Nieuw Boekhorst vast

De gemeenteraad van Teylingen heeft op 30 juni 2022 ingestemd met de gebiedsvisie voor Nieuw Boekhorst. Nieuw Boekhorst is een woningbouwlocatie in Voorhout die de gemeente de komende tien jaar samen met marktpartijen ontwikkelt.  

Duurzame gebiedsontwikkeling

Op de locatie komen circa 1.200 woningen, waarvan een groot deel betaalbare woningen en woningen in de sociale sector. De nieuwe wijk krijgt een stevige groen- en waterstructuur en voldoet ook aan de gemeentelijke ambities voor duurzame gebiedsontwikkeling.

Plan-economisch advies

De afgelopen jaren hebben marktpartijen (Heijmans, Ballast Nedam, Syntrus Achmea, Roosdom Tijhuis, Blokhuis) en de gemeente samengewerkt aan een gedragen gebiedsvisie.  Tijdens dit proces heeft bbn adviseurs de gemeente ondersteund met planeconomisch en strategisch advies.

Bestemmingsplan

De komende periode worden de plannen verder uitgewerkt in een bestemmingsplan inclusief een anterieure overeenkomst. Ook hierin ondersteunt bbn adviseurs de gemeente.

Meer weten? Neem contact op met Maarten Pullen.

In deze whitepaper lees je meer over het haalbaar maken van woningbouwprojecten.  

Beeld: Echo Urban Design