Whitepaper ‘LEAN-ontwerpproces’

LEAN is een managementfilosofie die al meer dan 50 jaar geleden is ontwikkeld bij Toyota. LEAN is gericht op het versnellen en verbeteren van het proces, door het voorkomen van verspilling. Bij het verbeteren van het proces worden de mensen die het echte werk doen (de werkvloer) nadrukkelijk betrokken.

Deze principes worden inmiddels bij veel partijen in de bouwkolom toegepast. Onze ontwerp- en bouwmanagers passen deze filosofie ook toe op het ontwerpproces. De resultaten zijn verbluffend, sneller, beter en goedkoper.

Download hier de whitepaper

Nieuws

Kenniswinkel

Bijeenkomsten

Whitepaper ‘Toepassing van LCC in onderwijsprojecten’

Door de exploitatiekosten van uw onderwijshuisvesting te optimaliseren, kunt u meer geld besteden aan onderwijs.

Wist u dat u al tijdens de initiatieffase van uw nieuwbouwproject hierop kunt sturen? Maar ook voor bestaande gebouwen kunt u de exploitatiekosten omlaag brengen.

Life Cycle Costing (LCC) is een methode om u daarbij te ondersteunen. Lees meer over deze methode in onderstaande whitepaper. 

Download hier de whitepaper

Nieuws

Kenniswinkel

Bijeenkomsten

Whitepaper Verduurzaming haalbaar maken

Van oudsher is vastgoedontwikkeling gericht op de eerste drie fasen van de vastgoedcyclus; Initiatief & definitie, Ontwerp en Realisatie. De exploitatie van het gebouw werd vaak buiten beschouwing gelaten. De opkomst van geïntegreerde contractvormen, de stijging van energieprijzen en de noodzaak tot het verantwoord omgaan met materiaal en energie dwingt de sector verder te kijken dan alleen de initiële investering.

Lees meer hierover in de whitepaper Verduurzaming haalbaar maken.

Download hier de whitepaper

Nieuws

Kenniswinkel

Bijeenkomsten

Whitepaper ‘Mislukte aanbestedingen door overspannen markt’

Aanbestedingsprocedures voor werken verlopen moeizaam in de huidige markt. Opdrachtgevers ontvangen geen of te hoge inschrijvingen en kunnen daarom de opdracht niet gunnen, terwijl het project wel verder moet. Wij krijgen veel vragen hierover. Er zijn mogelijkheden om dit op te lossen, maar nog beter is het om dit te voorkomen.

Indien u een mislukte aanbesteding heeft en advies wilt over de vervolgstappen of vragen heeft over het bovenstaande, kunt u contact opnemen met de heer mr. ing. J.W.A. (Josja) Geel van bbn adviseurs op e-mailadres jwa.geel@ of telefoonnummer 06 – 30 15 57 26.

Download de whitepaper

Nieuws

Kenniswinkel

Bijeenkomsten

Rekenmodel (gemeente)kantoren

Het interactieve rekenmodel voor kantoren.

In slechts vier simpele stappen vult u uw eisen in ten aanzien van het (gemeente)kantoor. Bijvoorbeeld of het een renovatie betreft of nieuwbouw, het aantal werkplekken en de gewenste flexfactor.

Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een overzicht van ruimten en een globale kostenopgave. Hiermee krijgt u een eerste indruk van de bouwkosten en stichtingskosten, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.

Start de rekentool

Dit instrument is bedoeld om een bijdrage te kunnen leveren aan een concreet project. Wij sturen geen resultaten naar e-mailadressen die niet zijn gelinkt aan een organisatie (bijvoorbeeld hotmail- en gmail adressen). 

Rekenmodel parkeren

Het interactieve rekenmodel voor de investeringskosten van een gebouwde parkeerplaats.

In twee eenvoudige stappen geeft u ons de informatie waarmee wij snel zien wat u voor ogen heeft. Bijvoorbeeld een parkeergarage op het dak van een winkelcentrum. Of juist in de kelder. Allerlei parkeeroplossingen zijn mogelijk.

Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een goede indruk van de investeringskosten per parkeerplaats, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.

Start de rekentool

Rekenmodel zwembad

Het interactieve rekenmodel voor de investeringskosten voor zwembaden.

In drie eenvoudige stappen vragen we u naar uw wensen, eisen en voorwaarden. Bijvoorbeeld ten aanzien van het recreatief water, het wedstrijdbad, multifunctionele ruimtes en de horeca.

Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een globale kostenopgave. Hiermee krijgt u een eerste indicatie van uw ruimtebehoefte en investeringskosten, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.

Dit instrument is bedoeld voor om een bijdrage te kunnen leveren aan een concreet project.
Wij hanteren daarbij het beleid dat wij geen resultaten sturen naar e-mailadressen die niet zijn gelinkt aan een organisatie (zoals bijvoorbeeld hotmail en gmail).

Start de rekentool

Vastgoedjournaal organiseert bijeenkomst ‘Praktijkervaringen Zorgvastgoed’

Steeds meer zorginstellingen overwegen om de transformatie of nieuwbouw van hun vastgoed aan een belegger over te laten. Maar wat levert het hen op en wat zijn ze in de praktijk tegengekomen?

Leer op deze middag van de praktijkervaringen van zorginstellingen die samenwerken met beleggers. En van beleggers die investeren in zorgvastgoed. Krijg praktische tips mee waar je echt wat aan hebt.

Lees meer over deze bijeenkomst op vastgoedjournaal.nl

Zorgvastgoed: de eenheidsworst voorbij

Als je vijf jaar geleden een net opgeleverd ouderenzorgcomplex binnenliep kon je eigenlijk, zonder het gebouw verder te betreden, de indeling zo ongeveer wel uittekenen. Doordat er centraal gefinancierd werd (AWBZ), werden er ook centrale richtlijnen meegegeven. Het gros van de zorgmanagers vond dit prima: geen keuzestress, slechts op details discussies. Hoe anders is dat nu!

Doordat de woonvergoeding nu ofwel via de bewoner zelf loopt, of door een integraal tarief, moeten er keuzes gemaakt worden. Dat leidt tot interessante discussies. Steeds vaker worden wij, als adviseurs in het zorgvastgoed, gevraagd wat wij er nou van vinden: gedeeld sanitair: wel of niet? Luchtbehandeling (inclusief koeling) in de individuele kamers: doen of niet? Is die centrale entree nou echt nodig?

Er zijn een aantal assen waarlangs je de discussie kan voeren, waarbij die van het budget natuurlijk een belangrijke is. Als “nulpunt” zou je een NHC-achtige vergoeding per maand kunnen nemen: daarmee heb je de mogelijkheid een behoorlijke woonvoorziening neer te zetten. Als de huurinkomsten langs deze as naar rechts hoger worden valt er meer te kiezen: extra voorzieningen voor mensen die dit (uit eigen zak) kunnen betalen. Maar als het schuifje naar links verschuift komen we in de ouderen doelgroep die met een “huur” van bijvoorbeeld € 650,- aan hun max zit. En die groep bestaat en is van een behoorlijke omvang. Welke keuzes maak je dan? Het wordt dan belangrijk te beseffen wat de kernwaardes zijn waarin de bewoners zich herkennen.

Hier vindt een interessante omdraaiing plaats: de zorginstelling/verhuurder moet nu een keuze maken en zal, gebaseerd op die keuze, mensen moeten verleiden bij ze te komen wonen. Hamvraag is: waarop baseer je die keuze? Vaak nemen wij managers/bestuurders mee naar voorbeeld-locaties om te laten zien hoe de verschillende keuzes uitvallen. Het is daarbij geen kwestie van goed of fout (waarin diverse bestuurders , maar ook adviseurs, nogal eens vervallen) maar veeleer een kwestie van wat bij je eigen organisatie past.

Op een onlangs gehouden bijeenkomst met diverse zorgspecialisten in de zaal heb ik tien stellingen voorgelegd waarbij de aanwezigen een keuze moesten, zoals bijvoorbeeld hierboven al genoemd: wel of geen gedeeld sanitair?, koeling?, etc. Uit de discussie die op iedere stelling volgde bleek maar weer eens hoe verschillend er tegen de bepaalde zaken wordt aangekeken. De conclusie was wat mij betreft: als je gelooft in je eigen visie op huisvesting, verzorging en ondersteuning (want het gaat uiteindelijk om de samenhang daartussen) en ziet dat er goede voorbeelden zijn waar dit ook werkt: doe dan vooral waar je in gelooft!

Al met al leidt deze “keuzestress” ertoe dat het aanbod aan woon-zorgcomplexen steeds diverser wordt. Voor iedere portemonnee maar ook voor elke leefstijl worden initiatieven ontwikkeld. De eenheidsworst bestaat niet meer en dat lijkt een zege. Gevaar is dat de mensen met een echt beperkte beurs matig bediend worden omdat het lastig is een stevige businesscase daaromheen op te bouwen. De commerciële markt zal terughoudend zijn om hier initiatieven ontplooien; dit is het aangewezen gebied voor woningcorporaties om, samen met gemeentes en de lokale zorginstellingen een strijdplan te bedenken.

Blog van Michiel Wentges, zoals gepubliceerd in de Skipr nieuwsbrief mei 2017

Circulair Stadskantoor Venlo wint Amerikaanse Architectuurprijs!

Het ontwerp van Kraaijvanger Architects voor het duurzame Stadskantoor Venlo is in de prijzen gevallen bij de Amerikaanse Architizer A+Awards. Het stadskantoor is ontwikkeld volgens de Cradle to Cradle-filosofie en ging er in de categorie Beste Overheidsgebouwen met zowel de jury- als de publieksprijs vandoor. De uitreiking van deze architectuur- en designprijs is op 11 mei in New York tijdens de start van de NYCxDesign week.

Het stadskantoor Venlo is het resultaat van de ambities van de gemeente Venlo om de leidende regio op het gebied van Cradle to Cradle-ontwikkelingen te zijn. Van alle gebruikte materialen en producten in het stadskantoor is het productieproces, het gebruik én toekomstig hergebruik niet schadelijk voor mens en omgeving. Het gebouw draagt met, onder andere, 2000 m² groene gevel zelfs bij aan de gezondheid van de gebruikers, bezoekers en de omgeving. De lucht is aantoonbaar schoner dankzij de honderden planten die fijnstof en stikstofoxides filteren.

bbn heeft het bouwmanagement, de bouwkostenbegeleiding, directievoering en toezicht verzorgd. De opdracht was helder: het PvE realiseren binnen de daarin gestelde kaders. Door een slagvaardige projectorganisatie in te richten en een strakke processturing, heeft bbn de duurzaamheidsambities mogelijk gemaakt.

Lees meer over het project