De Landelijke Eenheid van de Nationale Politie is een continu veranderende organisatie waar specialisten op uiteenlopende vakgebieden werken. De organisatie is centraal gehuisvest in een gebouwencluster in Driebergen en enkele andere locaties. De gebouwen worden steeds intensiever gebruikt en in de huidige vorm zijn ze onvoldoende geschikt als huisvesting. De Politie heeft bbn adviseurs gevraagd de bestaande situatie vast te leggen, inclusief alle kwaliteiten en tekortkomingen van de gebouwen. En om een inschatting te maken van de kosten voor behoud van de gebouwen en het verduurzamen ervan. Deze vraag maakt onderdeel uit van een grotere studie naar organisatie en huisvesting van de centrale huisvesting van de Landelijke Eenheid.
Het terrein in Driebergen huisvest kantoren en overlegruimtes, maar ook garages en laboratoria. De steeds intensievere bezetting van de kantoren heeft geleid tot suboptimaal gebruik ervan en ondersteunende functies hebben er onvoldoende ruimte. Een forse ingreep in alle gebouwen is nodig om het complex weer te laten functioneren op het gewenste hoge niveau. Ook beveiligen op verschillende niveaus is belangrijk, terwijl de vorm van de gebouwen daarvoor niet altijd geschikt is. Vanuit de de eigen duurzaamheidsambitie en de wettelijke verplichting wil de Politie de gebouwen ook verduurzamen.
bbn heeft een analyse gemaakt van het huidige gebruik van de gebouwen en van de te huisvesten functies. Actuele plattegronden zijn verzameld en gecontroleerd en er zijn interviews gehouden met de verschillende betrokken politieafdelingen. Het huidige gebruik is vergeleken met de benodigde ruimte volgens de normen van de Politie, de wettelijke normen en marktstandaarden. Verder heeft bbn met een technisch team alle gebouwen geïnspecteerd en een inventarisatie gemaakt van noodzakelijke ingrepen voor functionaliteit en duurzaamheid. Ten slotte zijn er kostenramingen opgesteld als basis voor een door de Politie op te stellen business case.
Het onderzoek van bbn heeft geleid tot een dashboard met daarin alle noodzakelijke data van de gebouwen helder op een rij. Met dit overzicht kan de Politie de keuze onderbouwen tussen een grote investering in de huidige gebouwen of een alternatieve oplossing, op de huidige locaties of ergens anders.
Sinds 1 januari 2016 werken de medewerkers van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen samen in één ambtelijke organisatie: de ABG-organisatie. De medewerkers zijn verspreid over de huidige drie gemeentekantoren. Optimaliseren van samenwerking over de domeinen is een belangrijk aandachtspunt binnen de organisatie. Samenwerking is gebaat bij toevallige ontmoetingen, maar die vinden nu beperkt plaats.
bbn adviseurs is gevraagd om met een quickscan de mogelijkheden te onderzoeken voor de toekomstige huisvesting van de ambtelijke organisatie. In aanvulling daarop is gevraagd een aantal scenario’s verder te onderzoeken. De baliefunctie en de faciliteiten voor de bestuurlijke organisatie blijven in iedere gemeente aanwezig. Er is gekeken welke mogelijkheden er zijn voor andere functies binnen de huidige gemeentekantoren en naar het binnen de gemeenten verhuizen van de baliefunctie en faciliteiten voor de bestuurlijke organisatie.
Voor de quickscan is een globale analyse van de huisvestingsbehoefte van de backoffice uitgevoerd. Tegelijkertijd hebben gesprekken plaatsgevonden met verschillende stakeholders binnen de ABG-organisatie over de criteria waaraan de huisvesting moet voldoen. Vervolgens zijn er scenario’s opgezet en getoetst aan de criteria. De scenario’s die zijn onderzocht zijn onder meer: huisvesten in twee van de drie gemeentekantoren, in één van de bestaande gemeentekantoren of in een bestaand huurpand dat nog niet in gebruik is door de ABG-organisatie. Deze scenario’s zijn afgezet tegen het nul-scenario. De uitkomsten zijn besproken met de spiegelgroep van de ABG-organisatie. In het vervolgonderzoek zijn de scenario’s die het meest kansrijk waren nader onderzocht. Hierbij is vooral aandacht besteed aan de financiële consequenties van de scenario’s en de mogelijkheden voor de bestaande kantoren.
bbn heeft uiteenlopende scenario’s voor de backoffice en de bestaande panden uitgewerkt. De score op de criteria van de scenario’s bleek dicht bij elkaar te liggen. Naar aanleiding van de scenario’s brengt bbn advies uit aan de ABG-organisatie over het scenario dat de voorkeur heeft om uit te voeren.
Het Politiedienstencentrum heeft bbn adviseurs gevraagd in korte tijd voor 21 gebouwen van de Nationale Politie een mini-businesscase op te stellen. De businesscases toetsen de ruimtelijke, technische en financiële haalbaarheid om de gebouwen op een (kosten)efficiënte manier toekomstgeschikt te maken.
De politieorganisatie en haar werkprocessen zijn sterk in verandering. De eisen van de maatschappij zijn hoog. Digitalisering leidt tot nieuwe vormen van criminaliteit en nieuwe werkprocessen voor de politie en haar opsporingsmethoden. Er moet meer maatschappelijk rendement komen tegen minder kosten. Deze veranderingen vragen om een robuuste, flexibele en efficiënte huisvesting. Als eerste stap richting efficiënte huisvesting heeft de politie in 2013 een strategisch huisvestingsplan opgesteld, gevolgd door huisvestingsplannen voor alle eenheden in de periode 2016-2017. Op basis van deze huisvestingsplannen zijn transitieprojecten gedefinieerd, waaronder renovatie, nieuwbouw of verhuizen naar een nieuwe locatie.
Bij een aantal gebouwen zal geen transitie plaatsvinden, maar wordt er geïnvesteerd in de kwaliteit en functionaliteit van de gebouwen. Ook is er een financiële reservering gedaan voor het invoeren van een flexibel kantoorconcept.
Het Politiedienstencentrum heeft bbn gevraagd voor 21 gebouwen een gebouwcheck uit te voeren op de ruimtelijke, technische en financiële haalbaarheid van de plannen voor toekomstbestendige huisvesting. Aan de hand van inventarisatie- en verificatieformulieren met heldere toetsingscriteria wordt in ‘mini-businesscases’ een beeld geschetst van de bestaande toestand van de gebouwen. Vervolgens hebben adviseurs van bbn op hoofdlijnen vastgesteld welke wijzigingen, inclusief bijbehorende financiële gevolgen, nodig zijn om de functionele levensduur van de gebouwen te verlengen. Op basis van de uitkomsten van deze mini-businesscases kan de assetmanager van het Politiedienstencentrum de projectopdrachten formuleren.
De gemeenteraad van De Ronde Venen had besloten dat er binnen de gemeente een nieuw 3-badenzwembad moest worden gerealiseerd. Het uitgangspunt daarbij was dat het zwembad moest worden gerealiseerd op een centrale plek in de gemeente en primair bedoeld moest zijn voor de inwoners van De Ronde Venen.
Het zwembad moest in ieder geval bevatten een wedstrijdbassin, een instructie-/doelgroepenbassin en een recreatie- en peuterbassin met diverse speelelementen. Daarbij had de gemeenteraad aangegeven dat moest worden onderzocht of er andersoortige voorzieningen, aanvullend aan het zwembad, mogelijk waren. Deze aanvullende voorzieningen moesten kostendragers zijn voor het zwembad. bbn adviseurs heeft door middel van een marktconsultatie onderzoek verricht naar de ontwikkelingen en trends (marktkansen), concurrentiepositie, en ontwikkelingskansen van aanvullende voorzieningen die landelijke en lokale marktpartijen zagen aan of bij het nieuwe zwembad.
Uiteindelijk is er gekozen om als aanvullende voorziening te kiezen voor een health & leisure-functie samen met een horecafunctie. De aanvullende commerciële voorzieningen mogen een regionale aantrekkingskracht hebben. De horecavoorziening wordt zowel toegankelijk voor de bezoekers van het zwembad en de aanvullende voorzieningen als de bedrijven die gesitueerd zijn op het bedrijventerrein en de toekomstige bezoekers van het naastgelegen natuur- en recreatiegebied Marickenland.
bbn adviseurs stelde het Programma van Eisen op en begeleidde de innovatieve aanbesteding op basis van DBMO (Design, Build, Maintenance en Operate). Daarnaast voerde bbn adviseurs het bouwmanagement voor de ontwerp- en realisatiefase uit.
In mei 2016 is aan ‘De Velst’ in Heemskerk de eerste paal de grond ingegaan voor de nieuwbouw van het Kind Jeugd Centrum (KJC) van Heliomare en de multifunctionele sportaccommodatie (MFS) van de gemeente Heemskerk.
Het KJC/MFS maakte deel uit van de gebiedsontwikkeling ‘De Velst’. Gemeente Heemskerk richtte met subsidie van de Provincie het buitenterrein in en in de toekomst worden ook woningen in het gebied gerealiseerd. Het KJC is de nieuwe onderwijs, sport en revalidatie voorziening van Heliomare. Het onderwijsdeel voorziet in (vak)lokalen, leerpleinen, revalidatie- en sportvoorzieningen voor jeugd in de leeftijd van 0 t/m 20 jaar. De kinderen die onderwijs en/of revalidatiebehandeling ontvangen in het KJC hebben een lichamelijke, verstandelijke, sociaal-emotionele of meervoudige beperking. Een groot deel van deze doelgroep is meervoudig gehandicapt. Sport en bewegen is belangrijk voor deze doelgroep. Daarom zijn naast een dubbele sportzaal tevens een therapie bad, een senso-motoriekruimte, een fitness ruimte en verschillende uitdagende speelplekken (o.a. op het dak) geïntegreerd. De MFS voorziet eveneens in een dubbele sportzaal: en een multifunctionele ruimte. De MFS wordt gebruikt door basisscholen in de omgeving, verschillende sportclubs en ook door Heliomare. Het volledige gebouw voldoet aan de hoge eisen van integrale toegankelijkheid (ITS certificering).
Het KJC/MFS is een duurzaam gebouw. Zowel tijdens de bouwwerkzaamheden als tijdens de exploitatie stond duurzaamheid hoog op de agenda. Het gebouw is o.a. voorzien van een groen dak, een energiezuinige klimaatinstallatie, Ledverlichting, hoge RC-waarden, een WKO installatie voor warmteopwekking en een grote hoeveelheid aan zonnepanelen voor energieopwekking. Het KJC/MFS is aanbesteed met een bouwteam, waarbij de aannemer vanaf de DO-fase aan tafel zat. De contractstukken bestonden o.a. uit Programma’s van Eisen en een Voorlopig Ontwerp+/Definitief Ontwerp-.
Bbn heeft het gehele programma- en bouwprojectmanagement uitgevoerd als eindverantwoordelijke voor het project nieuwbouw, realisatie en ingebruikname.
De afdeling huisvesting & facilitair van Stichting Philadelphia Zorg houdt zich bezig met het uitbreiden, verduurzamen en onderhoud van nieuwe en bestaande zorglocaties. Doel is het realiseren van huisvesting voor de bewoners en achterban die voelt als een thuis en die tegelijkertijd zorgverlening mogelijk maakt die aansluit bij de visie voor de specifieke doelgroep.
bbn adviseurs is ingeschakeld om de rol van Projectmanager Huisvesting tijdelijk over te nemen en daarna naadloos over te dragen aan de interne organisatie. De Projectmanager Huisvesting voert de regie over diverse huisvestingstrajecten vanaf haalbaarheidsonderzoek en initiatief tot en met ingebruikname door de zorgorganisatie.
Na het in kaart brengen van de behoeftes en wensen van de zorgorganisatie én de bewonersvertegenwoordiger, worden de plannen uitgewerkt tot de uiteindelijke huisvesting. Hierbij wordt intensief samengewerkt met interne stakeholders als de zorgorganisatie zelf en de afdelingen vastgoedbeheer, automatisering en financiën en met externe betrokken als ontwerpers, overheden, aannemers en ontwikkelaars. Het informeren en adviseren van de betrokken directies binnen Philadelphia behoort ook tot de taken.
• Vervangende nieuwbouw voor 24 plaatsen Intensieve Zorg, 32 plaatsen Verblijf en een dagbesteding te Emmeloord. Huidige fase: voorontwerp.
• Nieuwbouw/locatie ontwikkeling voor 33 plaatsen intensieve Zorg en een dagbesteding te Urk, ontwikkeling samen met twee andere zorgaanbieders.
• Uitbreiding met 15 plaatsen voor zelfstandig wonen in Zwolle, in samenwerking met woningcorporatie.
• Uitbreiding met 8 plaatsen voor een logeerhuis-jeugd in Kampen.
• Nieuwbouw voor 24 plaatsen Zorg & Wonen te IJsselmuiden.
• Nieuwbouw voor 36 plaatsen Intensieve Zorg en Zorg & Wonen te Hoogeveen, in samenwerking met woningcorporatie.
• Nieuwbouw voor 36 plaatsen Zorg & Wonen te Hoogeveen, in samenwerking met woningcorporatie.
• Vervangende nieuwbouw voor 28-32 plaatsen Intensieve Zorg en Zorg & wonen te Sneek.
• Verbouw en uitbreiding met 12 plaatsen Zorg & Wonen te Apeldoorn.
• Vervangende nieuwbouw voor 20 plaatsen Zorg & Wonen te Apeldoorn.
Impressie: AG Nova Architecten
Budgetneutraal verduurzamen en onderhoud van gebouwen
De vastgoedportefeuille van gemeenten, zorginstellingen en onderwijsinstellingen vertegenwoordigt een grote maatschappelijke waarde. Hoewel langdurig gebruik van vastgoed erg ‘duurzaam’ is, kampen deze gebouwen vaak met een hoog energieverbruik en een slecht energielabel (E, F of G). Hier is vaak veel duurzaamheids-winst te behalen.
Met het moderne aanbestedingsprincipe van Energy and Service Company’s (ESCo’s) krijgen eigenaren van maatschappelijk vastgoed de mogelijkheid hun gebouwen te verduurzamen zonder consequenties voor de jaarlast.
Op dit moment komt veel gemeentelijk vastgoed in de verkoop. Vaak wordt hiervoor een makelaar ingeschakeld en gaat het project in de ‘platte verkoop’, met een bord in de tuin voor de geïnteresseerde voorbijganger.
Dit kan ook anders: door te onderzoeken hoe de verkoopopbrengst kan worden gemaximaliseerd. bbn adviseurs heeft hier een slimme aanpak voor ontwikkeld. Lees meer over deze aanpak in onderstaande whitepaper.
Het interactieve rekenmodel voor de investeringskosten voor zwembaden.
In drie eenvoudige stappen vragen we u naar uw wensen, eisen en voorwaarden. Bijvoorbeeld ten aanzien van het recreatief water, het wedstrijdbad, multifunctionele ruimtes en de horeca.
Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een globale kostenopgave. Hiermee krijgt u een eerste indicatie van uw ruimtebehoefte en investeringskosten, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.
Dit instrument is bedoeld voor om een bijdrage te kunnen leveren aan een concreet project.
Wij hanteren daarbij het beleid dat wij geen resultaten sturen naar e-mailadressen die niet zijn gelinkt aan een organisatie (zoals bijvoorbeeld hotmail en gmail).
De gemeente Veere bekijkt de mogelijkheden van multifunctionele accommodaties (mfa’s) in vier dorpskernen. Bij het uitwerken van de plannen stuurt de gemeente niet alleen op de bouw- en stichtingskosten maar neemt ze ook de kosten tijdens de hele gebruiksperiode mee.
Door functies als een dorpshuis, basisscholen en sportvoorzieningen te combineren, kan gemeente Veere de beschikbare ruimte optimaal gebruiken. Bij de ene mfa zijn er plannen voor nieuwbouw, bij de andere ligt renovatie voor de hand. De gemeente wil tijdens de uitwerking van de plannen graag weten wat nieuwbouw en/of renovatie kost en wat een extra investering op duurzaamheidsgebied tot gevolg heeft. Naast de kapitaallasten van de totale investering, wil de gemeente inzicht in de exploitatielasten waarbij onder meer rekening wordt gehouden met onderhouds- en energiekosten.
Tijdens een startoverleg zijn alle uitgangspunten voor de bouwkostenramingen en exploitatieberekeningen besproken. Op basis van de concept Programma’s van Eisen en concepttekeningen kon bbn adviseurs een inschatting maken van de bouw- en stichtingskosten van de mfa’s in uiteenlopende varianten. Vervolgens heeft bbn adviseurs exploitatiemodellen opgesteld en de kostprijsdekkende huur berekend.
Alle gegevens uit de bouw- en stichtingskostenramingen en exploitatiemodellen zijn samengevoegd in een duidelijk en overzichtelijk Excelmodel. In een oogopslag kan de gemeente de financiële gegevens van de vier verschillende mfa’s zien. In dit model heeft bbn adviseurs een aantal knoppen ingebouwd zodat met slechts enkele muisklikken de gevolgen van de ontwerpkeuzes duidelijk zijn. Zo kan de gemeente meteen zien dat bijvoorbeeld een extra investering in duurzaamheid leidt tot hogere kapitaallasten, maar ook tot lagere energielasten.