Visievorming Driezorg Zwolle

bbn adviseurs is de strategisch huisvestingsadviseur van de Raad van Bestuur van Zorgstroom

Zorgstroom is een ouderenzorgorganisatie op Walcheren. Met zo’n 15 locaties zijn zij één van de grootste zorgaanbieders in de regio. bbn ondersteunt Zorgstroom, gevraagd en ongevraagd, met haar vastgoedbeleid en huisvestingsvraagstukken.

Het vastgoedbeleid hebben de huisvestingsadviseurs van bbn samen met Zorgstroom opgesteld in een Strategisch Vastgoedplan. In een aantal workshops is een beeld van de toekomst gevormd. Vervolgens is een plan op gesteld om de huidige huisvestingsportefeuille om te vormen naar een portefeuille die past bij het toekomstige beeld.

Zorgstroom is daarna voortvarend aan de slag gegaan met bouwprojecten om bestaande capaciteit te vervangen. Er is een schoolgebouw aangekocht dat getransformeerd wordt tot verpleeghuis met centraal bureau en een aantal VPT-appartementen. En samen met woningcorporatie Woongoed wordt een appartementencomplex ontwikkeld voor VPT-zorg op een inbreidingslocatie in Middelburg.

De strategisch huisvestingsadviseur adviseert en ondersteunt de Raad van Bestuur bij alle processtappen om tot nieuwe huisvesting te komen. Denk daarbij aan het beoordelen van overeenkomsten, het vaststellen van de businesscase en fasedocumenten en adviezen over het programma van eisen en samenwerken met stakeholders.

Een betere wereld vol mogelijkheden

De inspiratiebijeenkomst, getiteld ‘Een betere wereld vol mogelijkheden’, ter ere van de 55e verjaardag van bbn was een enorm succes. Ruim 300 gasten werden getrakteerd op inspirerende sprekers als Jan Rotmans, Kaj-Ivar van der Wijst, David Gianotten en Paul Smit. De bijeenkomst, onder begeleiding van onze dagvoorzitter Margot Ribberink, ging van start onder muzikale begeleiding van Skip en Jelle. Beide volgen een opleiding aan de Herman Brood Academie en schreven, speciaal voor onze bijeenkomst, een prachtig lied.

Winnaars badge contest: meer inzicht in CO2-uitstoot

Na afloop van de inspiratiebijeenkomst kregen onze gasten een keuze. Ze konden de herbruikbare badge deponeren in twee boxen. Een box stond voor meer inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van gebouw(en) en hoe deze uitstoot te verminderen.

Uit deze box zijn 5 winnende organisaties gehaald en reeds benaderd. bbn gaat deze organisaties helpen bij het nemen van maatregelen, inzicht geven in wat de kosten hiervoor zullen zijn, wat het op lange termijn oplevert en bbn zal deze organisaties een maximale CO2-reductie gaan voorspiegelen. 

De interesse in het aanpakken van CO2-uitstoot was overweldigend! Zit jouw organisatie, gemeente of zorginstelling er niet tussen, maar wil je evengoed hulp bij het reduceren van CO2-uitstoot? Neem dan contact met ons op! We denken graag met je mee.

Benieuwd naar onze kijk op duurzaamheid? Klik hier.

Impressie inspiratiebijeenkomst
‘Een betere wereld vol mogelijkheden’

Vernieuwbouw en verduurzaming Cals College te Nieuwegein

Het Cals College is een middelbare school voor havo, atheneum, gymnasium en technasium met 3 gymzalen. De school telt ruim 2100 leerlingen en er werken ca 235 personeelsleden.

Het onderwijsgebouw van het Cals College is gebouwd in  de jaren ’70 en in de loop der jaren zijn er verschillende bouwdelen bijgebouwd. Aan de overkant huurt het Cals College ruimte voor 13 lokalen in verband met ruimte tekort op de locatie zelf. In 2005 heeft een grote renovatie plaatsgevonden waarbij gevels zijn vernieuwd en het jaren ’70 deel van binnen is gerenoveerd. In 2022 is het dak voor een groot deel gerenoveerd en is er in het kader van Frisse Scholen nieuwe luchtbehandeling aangebracht en is de school aangesloten op stadsverwarming. In het kader van verduurzaming en vernieuwing van de onderwijsgebouwen in de gemeente Nieuwegein zijn 3 scenario’s voor vernieuwing onderzocht:

bbn heeft verschillende scenario’s onderzocht op onder andere hun financiële, functionele en duurzame kwaliteit. Daarbij zijn de TCO kosten voor alle scenario’s uitgewerkt en naast elkaar gezet ter ondersteuning van het bepalen van een voorkeur.

Het uitgangspunt is om het nieuwbouw en vernieuwbouw scenario energieneutraal te maken. Aan de hand van de Trias Energetica is dit onderzocht door maatregelen te nemen om energiegebruik te voorkomen, energiegebruik te reduceren en benodigde energie duurzaam op te wekken. Van de scenario’s is een schetsplan uitgewerkt om de impact van de maatregelen visueel te maken.

Vernieuwbouw en verduurzaming Anna van Rijn College te Nieuwegein

Het Anna van Rijn College is een middelbare school voor mavo, havo en vwo met 4 geïntegreerde gymzalen. Voor de school is uitgegaan van 1.200 leerlingen.

Het onderwijsgebouw van het Anna van Rijn is gebouwd eind jaren ’70 en begin jaren ‘80 en bestaat uit verschillende bouwdelen. Het gebouw verbruikt veel energie, laat onderhoud technisch veel te wensen over en voldoet niet meer aan de onderwijskundige behoefte. In het kader van verduurzaming van de onderwijsgebouwen in de gemeente Nieuwegein zijn 3 scenario’s voor vernieuwing onderzocht:

bbn heeft verschillende scenario’s onderzocht op onder andere hun financiële, functionele en duurzame kwaliteit. De erfgoedwaarde van de gebouwen zijn daarbij in beeld gebracht om mee te nemen in het onderzoek. Daarbij zijn de TCO kosten voor alle scenario’s uitgewerkt en naast elkaar gezet ter ondersteuning van het bepalen van een voorkeur.

Het uitgangspunt is voor alle scenario’s om het gebouw energieneutraal te maken. Aan de hand van de Trias Energetica is dit onderzocht door maatregelen te nemen om energiegebruik te voorkomen, energiegebruik te reduceren en benodigde energie duurzaam op te wekken. Van de scenario’s is een schetsplan uitgewerkt om de impact van de maatregelen visueel te maken. Tenslotte is samen met gemeente en de onderwijsorganisatie van NUOVO een faseringsplan en plan voor tijdelijke huisvesting uitgewerkt en is een voorkeur vastgesteld voor het vernieuwbouw scenario.

Verduurzaming en renovatie Heemlanden College te Houten

College de Heemlanden in Houten is een Christelijke school voor havo, atheneum en atheneum plus. De school telt op dit moment 1.500 leerlingen.

Het onderwijsgebouw van College de Heemlanden is gebouwd in 1990 en bestaat uit 3 bouwlagen. Het gebouw verbruikt veel energie en voldoet niet geheel meer aan de onderwijskundige behoefte. In het kader van verduurzaming van de gebouwen en openbare gebieden in de gemeente Houten is het idee ontstaan om College de Heemlanden het middelpunt van verduurzaming te laten zijn in de directe omgeving.

De duurzaamheidsadviseurs van bbn hebben opdracht gekregen om een drietal scenario’s te onderzoeken:

Het uitgangspunt is voor alle scenario’s om het gebouw energieneutraal te maken. Aan de hand van de Trias Energetica is dit onderzocht door maatregelen te nemen om energiegebruik te voorkomen, energiegebruik te reduceren en benodigde energie duurzaam op te wekken.

Bij het 2e scenario is het implementeren van duurzaamheidsingrepen gecombineerd met functionele en esthetische verbetering van het gebouw. Voor het nieuwbouw scenario geldt dit uiteraard ook.

bbn heeft het gebouw thermografisch geanalyseerd en met workshops onderzocht waar de grootste functionele en esthetische tekortkomingen lagen. De kostenconsequenties zijn voor elke scenario in beeld gebracht door onze kostendeskundigen.

Visiedocument Marktontwikkelingen Bouwkosten

De factoren die zorgen voor de huidige hoge bouwprijzen zijn nog steeds aanwezig maar een afzwakking is zichtbaar. Zo is de krapte op de arbeidsmarkt licht afgenomen, maar is de verwachting dat de lonen voorlopig gaan stijgen.

Door de stijgende bouwkosten en de stijgende (hypotheek)-rente komt de haalbaarheid van bouwprojecten onder druk te staan en dit is terug te zien in de afgegeven bouwvergunningen. De verwachting is dan ook dat de werkvoorraad de komende periode gaat afnemen.

Lees HIER de actuele versie van het visiedocument

Onderzoek onderwijshuisvesting Rekenkamer Rotterdam

Rekenkamer Rotterdam doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid, rechtmatigheid en transparantie van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Hiermee levert zij een bijdrage aan de verbetering van het openbaar bestuur. Het onderzoek waar de rekenkamer bbn adviseurs als expert onderwijshuisvesting heeft ingehuurd is een vervolg op een eerder door de Rekenkamer uitgevoerd onderzoek; ‘Open Venster’. Rekenkamer Rotterdam heeft in dit vervolgonderzoek onderzocht of de gemeente haar werkwijze heeft verbeterd, hoe het in zijn algemeenheid staat met de onderwijshuisvesting in de gemeente en de besteding van maatschappelijke middelen. Bbn adviseurs heeft op al deze onderdelen een inhoudelijke bijdrage geleverd en de rekenkamer geïnspireerd de casus vanuit verschillende perspectieven te benaderen.

Gemeente Rotterdam is verantwoordelijk voor de adequate onderwijshuisvesting voor het (Speciaal) Primair en Voortgezet onderwijs in de gemeente (de zogenaamde zorgplicht). Hierbij kan de gemeente twee rollen hebben; de rol als bouwheer en de rol als toetser. Onze expertise is ingezet bij het onderzoek naar het gemeentelijke proces met betrekking tot onderwijshuisvesting in algemene zin, als bij door de rekenkamer gemaakte selectie van nog lopende en afgeronde projecten waarbij de gemeente afwisselend al dan niet bouwheer was. Wij hebben de werkelijke wijze van uitvoering van de projecten getoetst aan de door de gemeente zelf vastgelegde werkwijze. Hierbij is naast het proces ook aandacht geweest voor het beheersen van de GROTICK aspecten. Om het onderzoek te kunnen uitvoeren hebben wij literatuur- en documentonderzoek uitgevoerd, interviews gehouden met de betrokkenen en analyse sessies met de onderzoekers van de rekenkamer gehouden.

Lees hier het rapport van de Rekenkamer.

Nieuwbouw Yvonne van Genniphal Haarlem

Gemeente Haarlem heeft in Haarlem Noord een nieuwe duurzame en toegankelijke topsporthal gerealiseerd voor volleybalvereniging VC Spaarnestad en voor scholengemeenschap Het Schoter. Onder de sporthal ligt een fietsenkelder van 1.500m2 voor het stallen van de fietsen van de leerlingen van Het Schoter. Vanuit de fietsenkelder hebben de leerlingen een overzichtelijke en veilige directe verbinding met de kluisruimte in de school.

De sporthal is ontwikkeld op basis van een uitgebreid Programma van Eisen (PvE), waarna de Design & Build-overeenkomst is aanbesteed. De topsporthal is officieel geopend door de naamgeefster van de topsporthal: “Haarlems schaatsicoon en drievoudig Olympisch kampioen Yvonne van Gennip.”

De gymzaal van de school en de sporthal van de volleybalvereniging voldeden niet meer aan de huidige eisen. Dat heeft de gemeente den besluiten om een nieuwe sporthal voor beide gebruikers op te nemen in de gebiedsontwikkeling Orionzone. De sporthal is het eerste project van deze gebiedsontwikkeling dat is uitgevoerd.

bbn heeft in opdracht van gemeente Haarlem, en in nauwe samenwerking met de gebruikers, het Ruimtelijke, Functionele en Technische PvE en de bijhorende stichtingskostenraming opgesteld. bbn heeft de Europese niet-openbare aanbestedingsprocedure voorbereid en begeleid en na opdrachtverstrekking het contractmanagement vanaf de fase Voorlopig Ontwerp tot en met de Oplevering en Nazorg uitgevoerd. Daarnaast was onze projectmanager dé gespreks- en sparringpartner voor de gemeente op diverse onderwerpen, waaronder de bewonersparticipatie, communicatiestrategie, de planologische procedures en afstemming met de naastgelegen school met betrekking tot hun ver- en nieuwbouwplannen.

Het PvE is tot stand gekomen door met de gemeente, de gebruikers en beheerder separate en integrale bespreeksessies te houden. Het prestatie PvE is opgesteld in ons eigen PvE programma Specsguard. Onze bewezen technische kwaliteitstandaarden zijn door onze installatie specialisten op maat gemaakt voor het technische PvE van de Yvonne van Genniphal. De minimale duurzame prestatie-eisen en ambities zijn in het PvE SMART geformuleerd en goed geborgd, zodat conform UAV-gc methodiek een goede verificatie mogelijk is in de verschillende ontwerpfase. Op basis van het PvE is een bouwkostenraming en bijhorende stichtingsraming opgesteld.

De projectmanager en aanbestedingsjurist van bbn hebben alle benodigde aanbestedingsstukken opgesteld en deze via een niet openbare aanbestedingsprocedure op TenderNed aanbesteed. Onze projectmanager heeft voor de gemeente de selectiecommissie en de gunningcommissie begeleid bij de inhoudelijke toetsing van de respectievelijk aanmeldingen en inschrijvingen.

Na aanbesteding heeft bbn het contractmanagement uitgevoerd. De rol van onze contractmanager is die van verbinder, het behartigen van de belangen van beide partijen conform de contractuele afspraken en het coördineren van het toetsings- en acceptatieproces van de opdrachtgever en gebruikers. Onze kwaliteitstoezichthouder is sinds de fase Uitvoeringsgereed ontwerp betrokken bij het project. Onze kwaliteitstoezichthouder is namens de opdrachtgever het aanspreekpunt voor de Design & Build-partij tijdens de realisatiefase, houdt zicht op het proces, voert zowel steekproefsgewijs als volgens een toetsingsschema kwaliteitscontroles uit op de bouw en verzorgt in samenwerking met de opdrachtgever en de Design & Build-partij de acceptatie (oplevering) van de topsporthal.

Update visiedocument Marktontwikkelingen Bouwkosten

Begin 2022 publiceerden we vanuit bbn adviseurs het visiedocument Marktontwikkelingen Bouwkosten.

De factoren die zorgen voor de huidige hoge bouwprijzen zijn nog steeds aanwezig. Zo is de krapte op de arbeidsmarkt toegenomen, zijn de werkvoorraden bij aannemers nog steeds historisch hoog en
lijkt het er niet op dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne snel zal worden beëindigd.

We zien echter dat de bouwkosten zich momenteel op een dusdanig hoog niveau bevinden, dat we het in mei gepubliceerde advies over prijsstijgingen iets naar beneden kunnen bijstellen.

Lees HIER de actuele versie van het visiedocument (augustus 2022).

Een fossielvrij wagenpark in 2023

bbn ontwikkelde een rekenmodel om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering te reduceren. In dit blog gaan we dieper in op een specifiek onderdeel van het rekenmodel: het verminderen van de CO2 uitstoot van het wagenpark.

Ambitie

“Bij bbn was het wagenpark verantwoordelijk voor ruim zeventig procent van de CO2 uitstoot. We zijn aan de slag gegaan met reductie daarvan door over te stappen op elektrische auto’s. Een fossielvrij wagenpark in 2023, dat is de ambitie die bbn adviseurs in 2020 publiceerde. Op dit moment bestaat ons wagenpark voor ruim 72% uit elektrische auto’s. Van de vijf diesel- en twintig benzine auto’s die er nog zijn, worden er dit jaar elf vervangen door elektrische auto’s. De overige 14 fossiele auto’s worden in 2023 vervangen. Daarmee behalen we onze ambitie en daar zijn we trots op!”

Jaarlijkse kosten blijven gelijk

“De menselijke factor is de grootste uitdaging bij de overstap naar elektrisch rijden. Mensen vinden het een goed idee, maar vragen zich af hoe dat gaat met opladen, vooral tijdens vakanties. En is elektrisch echt zo duurzaam, met die accu’s? Een elektrische auto heeft ook een hogere aanschafprijs en vereist dus hogere leasebudgetten. Die heeft bbn beschikbaar gesteld. Het scheelt dat brandstofkosten bij een fossiele auto hoger zijn. Per saldo komen de jaarlijkse kosten van een elektrische auto overeen met fossiele auto’s. Dit betekent dat bbn nagenoeg kostenneutraal de CO2-uitstoot met circa 70% verlaagt in de periode van 2019 tot 2023.”

Mensen enthousiasmeren

“De helft van de collega’s was meteen enthousiast over elektrisch rijden, de andere helft niet. Om mensen te enthousiasmeren, heeft bbn de leasebudgetten verhoogd zodat er een ruime keuze uit auto’s was. En bij wie thuis een eigen laadpaal kan worden geplaatst, wordt deze door bbn betaald. Dit is een investering met twee voordelen: er hoeft niet in de buurt naar een laadpaal te worden gezocht en omdat het elektriciteitstarief thuis lager is, verdient de investering zich terug.”

Voordeel autobezitter

“Uiteindelijk heeft de bezitter van een elektrische auto zelf ook voordeel. De bijtelling voor elektrische auto’s was in 2019 slechts 4 procent, waar die voor een fossiele auto 22 procent bedroeg. Door de overheidssubsidie voor de aanschaf van een elektrische auto, vielen de maandelijkse kosten van elektrisch rijden lager uit dan bij andere auto’s. Met de stijging van de bijtelling voor elektrische auto’s is het verschil wel kleiner geworden, maar de verwachting is dat de bijtelling voor de fossiele auto’s mee  gaat stijgen.”

100% groen laden

“Om de auto’s zoveel mogelijk met groene stroom op te laden, heeft bbn speciale ShellRecharge laadpassen beschikbaar gesteld. Naast de keuze voor een geleidelijke overstap naar elektrische auto’s kan je in ons rekenmodel ook kiezen om 100% groen te gaan laden. Sinds 2019 rijd ik zelf een elektrische auto. Uit ervaring weet ik dat je bij een langere reis van te voren goed moet nadenken waar je de auto oplaadt. Nu ik hieraan gewend ben, vind ik elektrisch rijden fantastisch!”

Meer weten hierover of wil je het rekenmodel CO2-neutraal zelf gaan gebruiken? Neem contact op met Fleur Ragetlie: f.ragetlie@bbn.nl of 06 – 13 52 58 23

Lees het eerste blog uit de serie: ‘Snel CO2 neutraal met nieuw rekenmodel’