Het interactieve huisvestingsrekenmodel voor theaters, bioscopen en muziekpodia.
In slechts vier simpele stappen laat u ons weten wat uw wensen en eisen zijn. Bijvoorbeeld ten aanzien van de locatie van het podiumgebouw, het aantal zalen en zitplaatsen, de horeca en de theatertechniek.
Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een eerste indicatie van de omvang en kosten van de accommodatie, gekoppeld aan het door gewenste kwaliteitsniveau.
Budgetneutraal verduurzamen en onderhoud van gebouwen
De vastgoedportefeuille van gemeenten, zorginstellingen en onderwijsinstellingen vertegenwoordigt een grote maatschappelijke waarde. Hoewel langdurig gebruik van vastgoed erg ‘duurzaam’ is, kampen deze gebouwen vaak met een hoog energieverbruik en een slecht energielabel (E, F of G). Hier is vaak veel duurzaamheids-winst te behalen.
Met het moderne aanbestedingsprincipe van Energy and Service Company’s (ESCo’s) krijgen eigenaren van maatschappelijk vastgoed de mogelijkheid hun gebouwen te verduurzamen zonder consequenties voor de jaarlast.
BIM is een term die in het vakgebied bouw veelvuldig langskomt. Deze term wordt gebruikt door adviesbureaus, in diverse overheidspublicaties, door vele software-producenten, bouwers, ontwikkelaars en overheden.
De afkorting BIM staat voor Building Information Modeling. Het concept is dat er een digitaal prototype van het te bouwen object wordt gemaakt. Alle partijen die informatie leveren die invloed heeft op het ontwerp voegen dit toe aan het digitale model. Alle partijen die informatie nodig hebben met betrekking tot het ontwerp halen deze uit het digitale model.
LEAN is een managementfilosofie die al meer dan 50 jaar geleden is ontwikkeld bij Toyota. LEAN is gericht op het versnellen en verbeteren van het proces, door het voorkomen van verspilling. Bij het verbeteren van het proces worden de mensen die het echte werk doen (de werkvloer) nadrukkelijk betrokken.
Deze principes worden inmiddels bij veel partijen in de bouwkolom toegepast. Onze ontwerp- en bouwmanagers passen deze filosofie ook toe op het ontwerpproces. De resultaten zijn verbluffend, sneller, beter en goedkoper.
Van oudsher is vastgoedontwikkeling gericht op de eerste drie fasen van de vastgoedcyclus; Initiatief & definitie, Ontwerp en Realisatie. De exploitatie van het gebouw werd vaak buiten beschouwing gelaten. De opkomst van geïntegreerde contractvormen, de stijging van energieprijzen en de noodzaak tot het verantwoord omgaan met materiaal en energie dwingt de sector verder te kijken dan alleen de initiële investering.
Lees meer hierover in de whitepaper Verduurzaming haalbaar maken.
Het interactieve rekenmodel voor kantoren.
In slechts vier simpele stappen vult u uw eisen in ten aanzien van het (gemeente)kantoor. Bijvoorbeeld of het een renovatie betreft of nieuwbouw, het aantal werkplekken en de gewenste flexfactor.
Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een overzicht van ruimten en een globale kostenopgave. Hiermee krijgt u een eerste indruk van de bouwkosten en stichtingskosten, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.
Dit instrument is bedoeld om een bijdrage te kunnen leveren aan een concreet project. Wij sturen geen resultaten naar e-mailadressen die niet zijn gelinkt aan een organisatie (bijvoorbeeld hotmail- en gmail adressen).
Het interactieve rekenmodel voor de investeringskosten van een gebouwde parkeerplaats.
In twee eenvoudige stappen geeft u ons de informatie waarmee wij snel zien wat u voor ogen heeft. Bijvoorbeeld een parkeergarage op het dak van een winkelcentrum. Of juist in de kelder. Allerlei parkeeroplossingen zijn mogelijk.
Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een goede indruk van de investeringskosten per parkeerplaats, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.
Het interactieve rekenmodel voor de investeringskosten voor zwembaden.
In drie eenvoudige stappen vragen we u naar uw wensen, eisen en voorwaarden. Bijvoorbeeld ten aanzien van het recreatief water, het wedstrijdbad, multifunctionele ruimtes en de horeca.
Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een globale kostenopgave. Hiermee krijgt u een eerste indicatie van uw ruimtebehoefte en investeringskosten, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.
Dit instrument is bedoeld voor om een bijdrage te kunnen leveren aan een concreet project.
Wij hanteren daarbij het beleid dat wij geen resultaten sturen naar e-mailadressen die niet zijn gelinkt aan een organisatie (zoals bijvoorbeeld hotmail en gmail).
Steeds meer zorginstellingen overwegen om de transformatie of nieuwbouw van hun vastgoed aan een belegger over te laten. Maar wat levert het hen op en wat zijn ze in de praktijk tegengekomen?
Leer op deze middag van de praktijkervaringen van zorginstellingen die samenwerken met beleggers. En van beleggers die investeren in zorgvastgoed. Krijg praktische tips mee waar je echt wat aan hebt.
Lees meer over deze bijeenkomst op vastgoedjournaal.nl
Als je vijf jaar geleden een net opgeleverd ouderenzorgcomplex binnenliep kon je eigenlijk, zonder het gebouw verder te betreden, de indeling zo ongeveer wel uittekenen. Doordat er centraal gefinancierd werd (AWBZ), werden er ook centrale richtlijnen meegegeven. Het gros van de zorgmanagers vond dit prima: geen keuzestress, slechts op details discussies. Hoe anders is dat nu!
Doordat de woonvergoeding nu ofwel via de bewoner zelf loopt, of door een integraal tarief, moeten er keuzes gemaakt worden. Dat leidt tot interessante discussies. Steeds vaker worden wij, als adviseurs in het zorgvastgoed, gevraagd wat wij er nou van vinden: gedeeld sanitair: wel of niet? Luchtbehandeling (inclusief koeling) in de individuele kamers: doen of niet? Is die centrale entree nou echt nodig?
Er zijn een aantal assen waarlangs je de discussie kan voeren, waarbij die van het budget natuurlijk een belangrijke is. Als “nulpunt” zou je een NHC-achtige vergoeding per maand kunnen nemen: daarmee heb je de mogelijkheid een behoorlijke woonvoorziening neer te zetten. Als de huurinkomsten langs deze as naar rechts hoger worden valt er meer te kiezen: extra voorzieningen voor mensen die dit (uit eigen zak) kunnen betalen. Maar als het schuifje naar links verschuift komen we in de ouderen doelgroep die met een “huur” van bijvoorbeeld € 650,- aan hun max zit. En die groep bestaat en is van een behoorlijke omvang. Welke keuzes maak je dan? Het wordt dan belangrijk te beseffen wat de kernwaardes zijn waarin de bewoners zich herkennen.
Hier vindt een interessante omdraaiing plaats: de zorginstelling/verhuurder moet nu een keuze maken en zal, gebaseerd op die keuze, mensen moeten verleiden bij ze te komen wonen. Hamvraag is: waarop baseer je die keuze? Vaak nemen wij managers/bestuurders mee naar voorbeeld-locaties om te laten zien hoe de verschillende keuzes uitvallen. Het is daarbij geen kwestie van goed of fout (waarin diverse bestuurders , maar ook adviseurs, nogal eens vervallen) maar veeleer een kwestie van wat bij je eigen organisatie past.
Op een onlangs gehouden bijeenkomst met diverse zorgspecialisten in de zaal heb ik tien stellingen voorgelegd waarbij de aanwezigen een keuze moesten, zoals bijvoorbeeld hierboven al genoemd: wel of geen gedeeld sanitair?, koeling?, etc. Uit de discussie die op iedere stelling volgde bleek maar weer eens hoe verschillend er tegen de bepaalde zaken wordt aangekeken. De conclusie was wat mij betreft: als je gelooft in je eigen visie op huisvesting, verzorging en ondersteuning (want het gaat uiteindelijk om de samenhang daartussen) en ziet dat er goede voorbeelden zijn waar dit ook werkt: doe dan vooral waar je in gelooft!
Al met al leidt deze “keuzestress” ertoe dat het aanbod aan woon-zorgcomplexen steeds diverser wordt. Voor iedere portemonnee maar ook voor elke leefstijl worden initiatieven ontwikkeld. De eenheidsworst bestaat niet meer en dat lijkt een zege. Gevaar is dat de mensen met een echt beperkte beurs matig bediend worden omdat het lastig is een stevige businesscase daaromheen op te bouwen. De commerciële markt zal terughoudend zijn om hier initiatieven ontplooien; dit is het aangewezen gebied voor woningcorporaties om, samen met gemeentes en de lokale zorginstellingen een strijdplan te bedenken.
Blog van Michiel Wentges, zoals gepubliceerd in de Skipr nieuwsbrief mei 2017