Stadstheater Arnhem

Het verouderde theatergebouw wordt omgetoverd naar een modern Stadstheater. 

Transformatie naar toekomstbestendig theatergebouw
Het gebouw is eigendom van de gemeente en dateert uit 1938. In 1978 en 1987 is het gebouw verbouwd, waarbij onder andere een nieuwe Kleine Zaal aan het traditionele lijsttheater is toegevoegd, de entree is verplaatst en de toneeltoren is gerenoveerd. Inmiddels voldoet het pand niet meer aan eigentijdse wensen en eisen. De zichtlijnen in de Grote Zaal zijn verre van optimaal, de beenruimte is te klein, de afmetingen van de Kleine Zaal zijn niet meer geschikt voor de huidige werkwijze, en de kleedkamers zijn verouderd. Het doel van de renovatie en uitbreiding is een passende, eigentijdse en toekomstbestendige huisvesting voor Stadstheater Arnhem.

Teamwerk
Voor dit project is een Programma van Eisen opgesteld door een speciaal hiervoor opgerichte Projectgroep, bestaande uit Gemeente Arnhem, Stadstheater Arnhem, bbn adviseurs en Koen Koch Podiumbouwadvies. Aanvullend is gebruikgemaakt van de expertise van Peutz, dgmr en abt.

Het opgestelde Programma van Eisen vormt de basis voor het uitwerken van het ontwerp door een Ontwerpteam.  Het integrale ontwerp voor de renovatie wordt gerealiseerd door het Ontwerpteam Stadstheater, een samenwerking van Braaksma & Roos Architectenbureau, Civic Public Architecture en en ingenieur- en adviesbureau Arup.

Beeldmateriaal: Arup

Huis voor Cultuur Gemert

In Gemert leeft de wens voor een Huis voor Cultuur op één locatie. De cultuurvoorzieningen zijn nu verdeeld over twee locaties en beide gebouwen zijn verouderd.

Van twee locaties naar één
De twee culturele organisaties in Gemert zijn bestuurlijk gefuseerd tot de overkoepelende Stichting Beheer Klankkleur. De huis­vesting bevindt zich op twee locaties: KunstLokaal (kunsteducatie, popstudio, podiumzaal) en De Eendracht (theaterzaal, zaal- en bijeenkomstruimtes, bibliotheek, popzaal, lokale omroep). Er is behoefte aan een nieuwe, dan wel een vernieuwde en toekomstbestendige huisvesting, die aan meerdere culturele organisaties onderdak biedt.

Meerdere scenario’s
Voor dit project heeft bbn een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Hierbij hebben we eerst een knelpuntenanalyse gemaakt en een globaal programma van eisen voor de nieuwe situatie opgesteld, en vervolgens een aantal scenario’s uitgewerkt met een raming van het per scenario benodigde budget.

De resultaten van deze haalbaarheidsstudie vormden voor de gemeente de basis voor besluitvorming over het al dan niet starten van een vervolgtraject voor dit project.

Zes oplossingsrichtingen voor het gemeentelijke ‘Ravijnjaar’

Het gemeentelijke ‘Ravijnjaar’ komt snel dichterbij. De beperkte financiële middelen dwingen gemeentes meer dan ooit om zorgvuldig te kiezen waar het publieke geld aan besteed wordt. De adviseurs van bbn werken aan verschillende oplossingsrichtingen. Zes verschillende thema’s werden in de afgelopen weken uitgewerkt in een reeks artikelen op Binnenlands Bestuur:

  1. Onderhoud anders organiseren: één van de oplossingen voor het Ravijnjaar?
    Verkennen van besparingsmogelijkheden steeds urgenter.
  1. Welke vastgoedportefeuille sluit aan bij de kerntaken?
    Een duidelijk gemeentelijk portefeuilleplan heeft houvast.
  1. Stedelijk programmeren als hulpmiddel om keuzes te maken
    Samen bepalen wat echt belangrijk is in de gemeente.
  1. Kostprijsdekkende huur: inzicht helpt kiezen
    Duidelijkheid in kosten van vastgoed en publieke voorziening
  1. Heeft u zicht op alle verhaalbare kosten in een project?
    Goed georganiseerd kostenverhaal draagt bij aan haalbare projecten.
  1. Past het gemeentekantoor bij de organisatie van de toekomst?
    Andere, en mogelijk kleinere gemeentehuisvesting, één van de antwoorden op Ravijnjaar.

Wil je meer weten over één van de zes thema’s? Neem gerust contact met ons op!

Wij zijn verhuisd!

Reden? Onze duurzame ambities zijn leidend in zowel onze bedrijfsvoering als advisering.

Al sinds 2018 zetten wij alles op alles voor een 100% CO2-neutrale bedrijfsvoering in 2024.
Mobiliteit, huisvesting en ICT zijn de grootste CO2-posten. We rijden inmiddels 100% elektrisch met duurzame energie, verduurzamen de ICT en huren alleen nog maar CO2-neutrale kantoren. Het hoofdkantoor in Houten is om die reden verhuisd.

Ons nieuwe adres is De Molen 65 3995 AW Houten.

Bouwen volgens bouwbesluit gaat niet samen met duurzaamheidsambities

Gemeenten staan voor veel grote opgaves.

De woningbouwambities van de Nederlandse gemeenten zijn groot. Tegelijkertijd hebben diezelfde gemeenten ook duurzaamheidsambities: minder CO2 uitstoten. Het CO2 budget helpt om hier grip op te krijgen.

Gemeenten staan voor veel grote opgaves. Er zijn in veel gemeenten nieuwe woningen nodig, en bijbehorende bedrijven en voorzieningen. De roep om snelheid klinkt. Tegelijkertijd hebben vrijwel alle colleges duurzaamheidsambities opgenomen in hun beleidsprogramma’s. Het Parijsakkoord is ook door de VNG getekend.

Bij de bouw van de meeste woningen komt veel CO2 vrij. Het energieverbruik van woningen wordt steeds beter, maar bij de productie van bouwmaterialen gaat het maar langzaam beter. Beton en staal zijn vervuilende materialen. Hout en andere biobased materialen scoren veel beter.

Gemeenten doen er dus goed aan hun woningbouwopgave ook te beschouwen als een CO2-opgave. Alleen het bouwbesluit volgen is lang niet voldoende.

De nieuwe website CO2budgetgemeente.nl geeft hier meer inzicht in. Hoeveel ruimte is er om CO2 uit te stoten en wat betekent dit voor de woningbouw? Bezoekers kunnen een factsheet downloaden voor hun gemeente, en een whitepaper met meer uitleg.

Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’

Op 21 mei organiseert bbn een dag vol inzichten en interactie tijdens de Architecten Bijeenkomst over: Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde, gehouden in de Stadsschouwburg Utrecht.

Om de klimaatdoelen te halen en opwarming van de aarde tegen te gaan moeten we alle zeilen bijzetten. In de bouwsector hebben we al stappen gezet om het operationele energieverbruik, en de emissies die hiermee gepaard gaan, omlaag te krijgen. Het aandeel van de materiaalgebonden emissies wordt hierdoor alleen maar groter. Daarmee wordt het ook steeds belangrijker om deze te reduceren.

Het nemen van maatregelen om deze emissies te verlagen zijn onlosmaakbaar verbonden met financiën. Het inzichtelijk maken van zowel geld als milieu-impact maakt het mogelijk om keuzes te maken. Het beschikbaar maken van financiële middelen aan de voorkant als gevolg van een hogere restwaarde draagt bij aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen.

Programma Architecten Bijeenkomst:
10.00 – 10.30 uur Ontvangst
10.30 – 12.00 uur Sturen op kosten en milieu-impact
12.00 – 12.30 uur Lunch
12.30 – 14.00 uur Restwaarde Index (RWI) voor circulaire gebouwen
14.00 – 15.00 uur Napraten

Locatie:
Stadsschouwburg Utrecht
Lucasbolwerk 24 | 3512 EJ | Utrecht

Sessie 1: Sturen op kosten en milieu-impact
We duiken in de uitdagingen van de Nederlandse vastgoedsector in het realiseren van een Paris Proof toekomst en hoe dit zich verhoudt de verlaging van de milieu-impact door bewuste ontwerp- en materiaalkeuzes.

Sprekers: Renoir Hooft, Bouwkostenmanager & milieu-impact specialist en Casper La Grouw, adviseur duurzaamheid bij bbn

Meer weten over sturen op kosten en milieu-impact? Klik hier.

Sessie 2: Restwaarde Index (RWI) voor circulaire gebouwen
We focussen op de groeiende norm en noodzaak van circulair bouwen en het meetbaar maken van het restwaarde potentieel van een gebouw met de RWI.

Sprekers: Erik Jansen en Erwin Aleman, Bouwkostenmanagers bij bbn & restwaarde specialisten

Meer weten over de restwaarde index? Klik hier.

We kijken ernaar uit u te ontvangen. Inschrijven kan via het inschrijfformulier hieronder.

Jaarverslag bbn 2023

Ook dit jaar laten we je graag zien hoe we onze ambities in 2023 hebben
omgezet in actie. Dit jaarverslag is niet zomaar een hoop papierwerk. Het is onze
manier om je een inkijk te geven in wat we bij bbn doen om de wereld een beetje
beter te maken. Het is de ambitie waar we als bbn’ers ons bed voor uit komen.
Spoiler alert: van een rustig 2023 was bij ons geen sprake!

Van het verminderen van onze CO₂-uitstoot tot het omarmen van gerecyclede
materialen en circulariteit, we hebben ons best gedaan om groen te gaan zonder
er saai uit te zien. Want laten we eerlijk zijn, duurzaamheid is zoveel meer dan
technische oplossingen. Voor ons is het een reis waar we jaren geleden mee
zijn begonnen. Dit is inmiddels ons vierde jaarverslag en we hebben bijna een
CO₂-neutrale bedrijfsvoering bereikt. Daarom focussen we nu volledig op het
verkleinen van onze impact in projecten.

Dank aan al onze medewerkers, (project)partners en opdrachtgevers, die we
heel hard nodig hebben op onze reis, en aan hen die deze duurzaamheidsreis
met ons delen. Samen streven we naar een duurzame toekomst, naar
een betere wereld vol mogelijkheden. Veel leesplezier en inspiratie!

Het jaarverslag is hier te downloaden.

Omgevingsvisie Gorinchem 2050 “Stad in Balans”

Drie strategische ruimtelijke doelen voor Gorinchem
Afgelopen december is tijdens de gemeenteraadsvergadering de omgevingsvisie Gorinchem “Stad in Balans” vastgesteld. De omgevingsvisie geeft een beeld van wat de stad tot 2050 wil bereiken in de fysieke leefomgeving. Het is een weerspiegeling van de gedeelde ambities en doelen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, economische groei en sociale samenhang. Het dient als kompas voor de besluitvorming en stippelt de koers uit naar een stad waarin iedereen zich thuis blijft voelen.

De omgevingsvisie heeft 3 strategische ruimtelijke doelen voor Gorinchem:

Gorinchem kiest door gericht te groeien voor een compacte en duurzame manier van ontwikkelen, met het accent binnen de huidige stadsgrenzen. Transformatie van oude bedrijventerreinen en vernieuwing van de naoorlogse wijken wordt ingezet voor het versterken van het sociale netwerk, verduurzaming van de hele stad en bescherming van het erfgoed. Een mix van wonen, werken en voorzieningen is het uitgangspunt. Groei is geen doel op zich, maar een kans om ontbrekende schakels op het gebied van wonen, werk en voorzieningen aan de stad toe te voegen. Dat betekent dat er nieuwe vormen van stedelijkheid (bijvoorbeeld: gemixte woon-werkgebieden, hogere dichtheden, gezonde openbare ruimte, deelmobiliteit) aan de stad worden toegevoegd. Nieuwe ruimte voor werklocaties maakt de weg vrij voor een meer circulaire en duurzame invulling van de economie.

Met gezond bewegen, zonder excuses geeft Gorinchem ruim baan aan lopen, fietsen en openbaar vervoer. In 2050 is Gorinchem een wandel- en fietsstad. De openbare ruimte biedt een plek voor ontmoeting, beweging en verbinding tussen inwoners en gebieden. Minder auto’s in de stad biedt ruimte voor vergroenen. Zo wordt in alle wijken de kwaliteit van leven verbeterd. Meer groen en toepassen van innovatieve oplossingen helpen om de stad natuurinclusief, klimaatbestendig en leefbaar te houden voor mens, dier en plant.

De verdichting van de stad wordt gecombineerd met vergroening van de stad. Gorinchem kiest waar mogelijk voor vergroening in plaats van verstening en omarmt initiatieven vanuit de samenleving om nog meer te vergroenen. Met groene aders in de stad wordt de stad sterker met het omliggende  landschap verbonden. Deze doelen geven richting aan de ruimtelijke ontwikkeling van Gorinchem. Per wijk of gebied krijgen de doelen een andere invulling. Dit wordt de komende jaren per gebied verder uitgewerkt. 

De Omgevingsvisie vormt de leidraad voor de fysieke leefomgeving van de stad tot 2050 en is het resultaat van onze samenwerking met bedrijven, bewoners en andere stakeholders uit de stad. Met de vaststelling van de omgevingsvisie zet Gorinchem een belangrijke stap in de richting van een duurzame, inclusieve, en toekomstbestendige stad.

bbn heeft de gemeente geadviseerd tijdens het opstellen en vaststellen van de omgevingsvisie. De vaststelling van de omgevingsvisie vormt de start voor het opstellen van de gebiedsgerichte uitwerking in gebiedspaspoorten. Bbn adviseurs mag dit jaar aan de slag met het gebiedspaspoort Vleugels van de Stad.

Klik hier voor meer informatie!

“Nederland’s CO₂-budget: Tijd voor Begrotingsdiscipline in de Bouwsector”

Elke Nederlander snapt dat je niet structureel meer kunt uitgeven dan je hebt. De begrotingsdiscipline van Nederland is berucht in Europa, een maximaal financieringstekort van 3% is heilig. We konden de afgelopen 10 jaar iedereen vertellen hoe ze het zouden moeten doen. Nederland was de strengste schoolmeester van Europa.

Vanuit het Paris klimaatakkoord is er voor CO₂ ook eenvoudig een begroting en dito budget te berekenen. DGBC en Nibe hebben die exercitie een paar jaar geleden al uitgevoerd. Opmerkelijk genoeg weet Nederland hieraan geen vervolg te geven en ontbreekt het aan de nodige discipline. Blijkbaar zijn we op duurzaamheidsvlak van de vrijeschool, geen regels en hopen dat iedereen de eigen verantwoordelijkheid pakt, zonder dat hieraan prioriteit wordt gegeven.

Het Nederlandse Bouwbesluit, de bijbel van de bouwsector, heeft een gapend gat: het negeert volledig de materiaal gebonden CO₂-uitstoot. Het is een omissie die niet alleen de klimaatdoelstellingen van Nederland ondermijnt, maar ook volledig voorbijgaat aan de verantwoordelijkheid voor passende wetgeving. Gebouwen die volgens bouwbesluit worden vergund gebruiken materialen met hoge CO₂-uitstoot. Betonnen gebouwen verbruiken bijvoorbeeld gemiddeld 50% meer materiaal-CO₂ dan het CO₂-budget. Een financieringstekort van 50% zou alles in Nederland tot stilstand brengen, maar een CO₂ overschrijding keuren we dagelijks goed bij het afgeven van omgevingsvergunningen.

Het CO₂-budget voor de bouw tot 2030 is al bijna op. We jagen ons spaargeld er in 3 jaar doorheen, terwijl we nog 6 jaar moeten. En richting 2040 en 2050 moet de uitstoot nog harder naar beneden. Alleen de allerhoogste prioritering brengt ons terug op een pad richting Parijs. En de enige weg daarnaartoe is een wettelijke grens aan materiaal gebonden CO₂. Eerdere initiatieven hiertoe werden weggewuifd.

De internet consultatie van eind februari over de nieuwe MPG-norm heeft veel reacties losgemaakt. De hele sector vraagt om betere wetgeving en dit is de kans voor Hugo de Jonge om echt het verschil te maken! Luister naar de experts en stel als strenge schoolmeester regels vast die ons echt verder brengen. Van 50% naar 3% naar 0% overschrijding van ons budget.

Arne Balvers, bbn adviseurs

Consultatie: Wijziging Omgevingsregeling met betrekking tot milieuprestatie gebouwen

Door demissionair minister de Jonge is er een aanscherping van het MPG-stelsel aangekondigd in een wijziging van de Omgevingsregeling (OR). Afgelopen februari kon er vanuit de markt via een consultatie input worden geleverd op deze wijziging. bbn heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt, omdat zij in haar dagelijkse werkzaamheden vaak met de MPG werkt. Lees hieronder de reactie:

Inhoudelijke reactie van de Oosterhoff groep
Houten, 22 februari 2024

In de dagelijkse praktijk van het ontwerpen, adviseren en realiseren van duurzame gebouwen, gebruiken de ingenieurs- en adviseurs van bbn adviseurs de Milieu Prestatie Gebouwen. Met ca. 130 adviseurs werken wij jaarlijks aan ruim 350 projecten en hebben wij ons tot doel gesteld om binnen de planetaire grenzen te bouwen. 

Deze opgave is echter niet vanzelfsprekend en vereist zowel inhoudelijk als in de overtuiging richting onze opdrachtgevers dat wij alle zeilen bij moeten zetten om duurzame keuzes in de praktijk te brengen. Eenduidige wet- & regelgeving is een van de sleutels voor het succesvol doorvoeren van duurzaamheid. De MPG, ondanks zijn vele beperkingen, is in de huidige vorm een middel dat wij daarvoor dagelijks gebruiken. 

De herziening van de milieuprestatie bevat een aantal zaken waar welke wij toejuichen, maar ook een aantal zorgwekkende ontwikkelingen. Wij sommen deze punten hieronder op en sluiten af met een puntsgewijs advies, waarvoor graag uw aandacht. 

Positief vinden wij:

Zorgwekkend vinden wij:

Gemiste kans:

Tot slot vinden wij het onduidelijk hoe er omgegaan wordt met de oudere LCA-data die volgens de A1 norm is opgesteld. In het algemeen is een van de grote tekortkomingen van de MPG de beschikbaarheid van voldoende data (EPD’s) van bouwmaterialen. Het verliezen van bruikbare (A1) data door de overgang naar de nieuwe A2 norm zou een enorme beperking betekenen tijdens de overgangsperiode.

Conclusie
Het overstappen naar de hernieuwde milieuprestatie is niet zonder aandachtspunten. Het doorvoeren van de nieuwe A2 norm met 19 milieu-impact categorieën is zelfs nadelig en heeft een averechts effect op het verduurzamen van de bouwsector. De kwaliteit van MPG-berekeningen staat onder druk door het gebrek aan uniforme data en het gebrek op controle van uniforme berekeningen. Wij doen daarom de volgende aanbevelingen:

Wij stellen ons graag beschikbaar voor het voeren van een dialoog op bovengenoemde punten. Het is in ons aller belang om de verduurzaming van de bouw te versnellen. Dit behalen wij door het stellen van ambitie, het toepassen van eenduidige en transparante methoden, samenwerking en reflectie. Laten we op deze wijze ook de wijziging van de omgevingsregeling aanpakken!

Hoogachtend,
bbn adviseurs

Arne Balvers
CEO