Gemeentehuis Alphen aan den Rijn

De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in november 2002 het nieuwe stadskantoor in het centrum betrokken, in een gebied dat een herstructurering ondergaat in het kader van het nieuwe stadshart. Het stadskantoor omvat totaal circa 20.000 m² bvo die functioneel gezien als volgt verdeeld is: stadskantoor met 11.000 m² bvo, parkeergarage met 3.000 m² bvo en kantoorruimten met 6.000 m² bvo voor externe verhuur.

Ruimtelijk gezien bevat het gebouw drie bouwdelen te weten Het Palet (de bestuursvleugel, raadzaal en kantoorfunctie voor gemeentelijke organisatie), het Service Centrum Alphen (SCA) met circa 2.400 m² vvo ten behoeve van diverse publieksfuncties en de achterbouw met circa 2.500 m² kantoorruimten. Na de oplevering wenste de gemeente het vastgoedmanagement uit te besteden door middel van een meerjarencontract. De gemeente heeft vastgoedmanagement onderverdeeld in drie aandachtsvelden:

Het commercieel beheer: het optimaliseren van de marktpositie, het opstellen van de huurcontracten, het werven van nieuwe huurders en het verzorgen van opleveringen.

Het administratief beheer: de administratie en de budgetbewaking, onderhoud- en servicekosten, het uitvoeren van het incassobeleid, het afhandelen van verzekeringskwesties en de afhandeling van belastingen.

Het technisch beheer: het verzorgen van onderhoudscontracten in relatie met lopende garanties, het organiseren van onderhoud uit het door bbn adviseurs opgestelde jaarplan en het organiseren van het correctief onderhoud (24-uurs meldpunt).

bbn vervult haar managementtaken in het belang van de gemeente en treedt tevens op als adviseur. Hiertoe is door bbn een beleidsplan opgesteld inzake het totaalmanagement van het .

Facts and figures

Opdrachtgever

Gemeente Alphen aan den Rijn

Geleverde diensten

Architect

Erick van Egeraat Associated Architects, Interieur: Merkx & Girod

Omvang

20.000 m2

Meer van een bbn bebouwde wereld