Bedrijventerrein Air[port]Sea Amsterdam

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam en Schiphol Real Estate hebben de gezamenlijke wens een logistiek bedrijventerrein te ontwikkelen van 65 hectare in het Atlaspark Oost. Dit heeft geresulteerd in het concept stedenbouwkundig plan AirSea, opgesteld door het stedenbouwkundig bureau MUST. Met het plan wordt een nieuw concept getoond dat is gericht op het verhogen van de bebouwingsdichtheid en de scheiding van het auto en vrachtverkeer.

Het stedenbouwkundig raamwerk is opgebouwd uit vier bouwstenen. De herkenbare begrenzing en het ontvangstplein bepalen het gezicht van AirSea naar buiten. De zuivere distributieplatforms en de toegangsdijken dragen zorg voor een heldere en efficiënte interne organisatie van het logistieke bedrijventerrein. De toegangsdijken vormen de ontsluiting van de kantoren en parkeerplaatsen bovenop de bedrijfshallen.

Aan bbn adviseurs is gevraagd de financiële haalbaarheid van het stedenbouwkundig concept te bepalen. Dit is gedaan door het bepalen van de residuele huurwaarde: welke huur zou er moeten gelden als het financieel resultaat van het stedenbouwkundig concept minimaal gelijk moet zijn aan die van een traditionele ontwikkeling? Dus met het resultaat van de grondexploitatie als hard gegeven bepaalt de residuele huurwaarde, de realiteitswaarde van het concept. De extra grondkosten dienen te worden gecompenseerd door een toename in de grondopbrengsten op basis van extra meters (als gevolg van het efficiënte ontwerp) en de meerwaarde van het concept. Door bij deze totaalopbrengst de stichtingskosten van de gebouwen op te tellen, wordt de beleggingswaarde en daarmee benodigde huur en bruto aanvangsrendement (BAR) inzichtelijk.

Facts and figures

Opdrachtgever

Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam / Schiphol Real Estate

Geleverde diensten

Omvang

65.000 m²

Meer van een bbn bebouwde wereld