Bestuurlijk Knooppunt Het Raedthuys Zwijndrecht

De herontwikkeling van de locatie van het oorspronkelijke raadhuis en politiebureau te Zwijndrecht is een mooi voorbeeld van een project, waarbij door bbn integraal is geadviseerd over het ontwikkelen van gebouwen en gebied.

Verouderde huisvesting, een waardevol gemeentelijk monument. De wens om moderne dienstverleningsconcepten te bieden aan de burger. De uitdaging om kantoorprocessen innovatief te benaderen. Een locatie waarop veel meer mogelijk is dan het realiseren van een gemeentehuis alleen. Door de gemeente zijn deze aanleidingen aangegrepen om, dmv dit bijzondere project de potentiële kansen van deze binnenstedelijke locatie samen met een sterke projectmanager te realiseren. Voor de rol van projectmanager koos de gemeente bbn.

Integrale benadering van prijs en kwaliteit met DBM Door bbn is in het gehele ontwikkelproces vanaf initiatieffase tot en met de nazorgfase, gestuurd op een optimale prijs-kwaliteit verhouding. Allereerst is het PvE en de bijbehorende budgettering opgesteld, vervolgens is het project dmv een Europese aanbesteding op de markt gezet als een Design, Build & Maintain (DBM) opgave. Bij deze aanbestedingsmethodiek is, op basis van opgestelde prestatiespecificaties, de vraag bij de marktpartijen neergelegd om een ontwerp en een prijsaanbieding in te dienen. Het team van ontwerpende en uitvoerende partijen met het meest aansprekende voorstel is gecontracteerd. Onze strakke financiële sturing op Total Cost of Ownership (TCO) heeft daarbij geleid tot het gewenste financiële resultaat. Zowel tijdens het ontwerpproces als tijdens de uitvoering heeft bbn adviseurs vervolgens aangestuurd op een maximale kwaliteit binnen de contractuele kaders.

Code klant Het thema van de herhuisvestingsoperatie binnen de gemeente was: de klant staat centraal. Binnen de organisatie kreeg het hele proces dan ook de naam: Code klant. Daarbij was bbn als huisvestingsadviseur verantwoordelijk voor de begeleiding van de keuzes voor het toe te passen kantoorconcept en de complete inrichting van het gebouw. In overleg met de gebruikersorganisatie is het klantcontactcentrum (KCC) gerealiseerd en is in de backoffice overgegaan tot het activiteitgerelateerde werken. Representatieve en bestuurlijke functies zijn grotendeels ondergebracht in het monumentale deel van het complex.

Facts and figures

Opdrachtgever

Gemeente Zwijndrecht

Architect

EGM

Omvang

10.000 m²

Meer van een bbn bebouwde wereld