Nieuwe Tramremise Nieuwegein

In december 2014 is door het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de ontwerprichtlijn opgesteld voor de herontwikkeling van de Nieuwe Tramremise, dit omdat het aantal tramlijnen in 2018 uitgebreid wordt ten gevolge van de nieuwe Uithoflijn. Op basis van een functioneel PvE wordt in een proces van twee maal drie maanden een VO en een DO ontwerp gemaakt door het kernteam CORTU, waarbij de processen van de gebruiker centraal staan in het plan; de vorm volgt het proces en moet conform het FPvE vooral doelmatig worden. De Nieuwe Tram Remise omvat het herontwikkelen van de traminfrastructuur op het terrein, een nieuwe werkplaats van 7.500 m2 bvo en een nieuwe kantoorhuisvesting van 1.400 m2 bvo over twee lagen.

Ontwerpen en kennis borgen voor nu en later

In het ontwerpproces is bbn verantwoordelijk voor het bewaken van het deelbudget voor de opstallen en het bouwkundig deel van het terreinwerk, alsmede het begeleiden van de ontwerpkeuzes op basis van TCO en LCC benadering. Dit proces wordt op civiele wijze aangepakt met behulp van de concepten Systems Engineering en SSK-ramingen.

Concurrent Engineering

Gedurende het ontwerpproces werkt het kernteam een deel van de tijd samen op de projectlocatie; door middel van kortdurende challenge sessies worden de separatie functies infra, werkplaats en kantoor in werkgroepen behandeld om zo functioneel optimale en kostenefficiënte keuzes te kunnen maken in het ontwerpproces.

Bouwkostenmanagement

In dit proces levert bbn een SSK kostenraming aan voor de initiële kosten van het kantoor, de werkplaats en het terreinwerk en levert bbn input voor het herkennen en beheersen van projectgebonden risico’s.

Facts and figures

Opdrachtgever

Bestuurs Regio Utrecht

Geleverde diensten

Architect

KOW

Omvang

8.900 m2

Meer van een bbn bebouwde wereld