Herinrichting Nationale ombudsman

De Nationale ombudsman wilde een moderne, flexibele en toekomstbestendige werkomgeving voor haar circa 180 medewerkers. Om dit te realiseren en tevens de communicatie en efficiëntie in het werkproces te bevorderen, is het totale inbouwpakket herzien. Met aandacht voor de fasering van de herinrichting is het gelukt het kantoor tijdens de verbouwing open te houden. Medewerkers hebben geen hinder of overlast ervaren en de werkomgeving bleef veilig en gezond voor medewerkers en bezoekers.

Flexibel gebruik

bbn adviseurs had samen met de architect, de installatieadviseur en de bouwfysische adviseur de opdracht om het kantoor van de Nationale ombudsman en de gebouwgebonden installaties geschikt te maken voor flexibel gebruik. De installaties moesten vernieuwd worden vanuit het perspectief dat er geen grote planmatige vervangingen nodig zouden zijn in de komende twintig jaar. Onderdeel van de opdracht was het ontwerp van het uitvoeringsproces waarbij het borgen van de continuïteit van het primaire bedrijfsproces voorop stond.

Ontwerp, kostenbeheersing en realisatie

De opdrachtgever had besloten om het project in een traditionele contractvorm te ontwikkelen. Het ontwerp voor de nieuwe werkomgeving is tijdens intensieve atelierdagen samen met de opdrachtgever en gebruikers ontwikkeld. Gedurende dit proces bewaakte bbn telkens de kosten, de kwaliteit en de risico’s. Daarnaast heeft bbn een schuifplan opgesteld om de fasering van de realisatie te bepalen. Het technische ontwerp is op de markt gezet en aanbesteed. Tijdens de realisatie hebben bbn en Ex Interiors in nauwe afstemming de kwaliteit, voortgang en kosten bewaakt.

Facts and figures

Opdrachtgever

project: Rijksvastgoedbedrijf / bbn: Ex Interiors

Architect

Ex Interiors

Omvang

circa 4.549 m2, waarvan circa 3.195 m2 herinrichting

Meer van een bbn bebouwde wereld