De beoogde portefeuille bestond uit 15 bestaande panden die uiteenlopend verhuurd (gaan) worden aan zorgorganisaties in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. 5 objecten bevonden zich nog in de ontwikkelfase en worden binnen 2 jaar gerealiseerd. De overige 10 objecten worden reeds geëxploiteerd.
De 10 bestaande objecten zijn beoordeeld op kwaliteit van gebouw en perceel en conformiteit aan wet-en regelgeving. Daarbij zijn op basis van bezichtigingen en de beschikbaar gestelde dossiers de risicos van verwerving en de kosten van onderhoud voor een langdurige exploitatie in kaart gebracht voor de belegger.
Voor de 5 ontwikkelplannen zijn de kwaliteit van gebouw en perceel en de risicos van verwerving en de kosten van onderhoud voor een langdurige exploitatie in kaart gebracht voor de belegger aan de hand van een analyse van de dossiers.
Aan de hand van de aangeleverde risicomatrices en meerjarenonderhoudsplannen heeft Cofinimmo SA / Superstone N.V. voorwaarden aan de overname kunnen stellen en hebben zij eind 2014 succesvol deze zorgvastgoedportefeuille over kunnen neem van GREEN Real Estate B.V.
Voor de 5 ontwikkelprojecten zal bbn adviseurs de kwaliteitsbewaking voor Cofinimmo SA/NV uitvoeren.
Ten behoeve van een beoogde verwerving van een ontwikkelplan van de nieuwe kantoor- en onderwijshuisvesting voor Stichting Gezondheidscentra Eindhoven heeft bbn adviseurs voor Cofinimmo SA/NV het Technisch Due Diligence onderzoek uitgevoerd.
In opdracht van Stichting Gezondheidscentra Eindhoven is door een ontwikkelend aannemer een ontwerp gemaakt voor nieuwe kantoor- en onderwijshuisvesting. De ontwikkelend aannemer had daarbij de opdracht een belegger te vinden voor het nieuw te bouwen pand.
Belegger Cofinimmo SA/NV heeft bbn adviseurs gevraagd het bouwplan door te lichten op kwaliteit, exploitatierisicos en marktconformiteit van de bouwsom.
Na een controle van de bouwsom op marktconformiteit is het ontwikkelplan beoordeeld op kwaliteit van gebouw en perceel en de borging daarvan in bestek en tekeningen, de conformiteit aan wet-en regelgeving en de onderhoudskosten bij langdurige exploitatie.
Aan de hand van de aangeleverde risicomatrices en meerjarenonderhoudsplannen heeft Cofinimmo SA / Superstone N.V. voorwaarden aan de verwerving van het ontwikkelplan kunnen stellen en hebben zij eind 2014 succesvol dit ontwikkelplan kunnen verwerven. Vanaf maart 2015 wordt het gebouw gerealiseerd. Voor Cofinimmo SA/NV voert bbn adviseurs de kwaliteitsbewaking uit.
Gemeente Tiel heeft van het Rijksvastgoedbedrijf het monumentale Gerechtsgebouw in haar gemeente ter overname aangeboden gekregen. Gemeente Tiel ziet dit als een kans om de huisvesting van het Flipje- en Streekmuseum te verbeteren en het cultuurkwartier te versterken door verplaatsing van het museum. Voor gemeente Tiel onderzocht bbn adviseurs de mogelijkheid van het transformeren van een monumentaal gerechtsgebouw naar een museum.
Voor de gemeente Tiel onderzocht bbn adviseur of het programma van het Flipje- en Streekmuseum en ruimte voor een aantal andere maatschappelijk en cultureel georiënteerde functies in het gerechtsgebouw zou passen. Daarbij is conceptmatig bekeken welke ingrepen daarvoor nodig zouden zijn. Voor deze ingrepen is een investeringsraming opgesteld. Omdat het Gerechtsgebouw al enige jaren niet meer volledig in gebruik is, is ook de staat van onderhoud onderzocht. Om een compleet inzicht te krijgen in de benodigde initiële investering is er ook een raming opgesteld van de werkzaamheden om het gebouw weer in goede conditie te brengen.
Naast een inzicht in de initiële kosten is de haalbaarheid ook afhankelijk van de exploitatiekosten van het gebouw. bbn adviseurs heeft daarom een meerjarenonderhoudsplan en een verwachting van de energieverbruiken voor het gebouw in haar mogelijk nieuwe functie opgesteld.
Op basis van deze cijfers kon gemeente Tiel een vergelijk maken tussen de kosten voor de huidige en het mogelijk toekomstige huisvesting van het museum. Op het moment van schrijven zijn de gesprekken tussen gemeente Tiel en het Rijksvastgoedbedrijf nog gaande.
In het centrum van Amersfoort is het Cultuur Cluster Eemhuis gebouwd, een bijzonder en inspirerend complex van bijna 15.000 m2 voor 4 belangrijke culturele instellingen. bbn heeft namens de gemeente Amersfoort de 4 culturele instellingen begeleid bij het inkopen van een passende inventaris bij het nieuwe gebouw.
bbn heeft met de gebruikers per ruimte geïnventariseerd welke inrichtingselementen er moesten komen en vergeleek de inventarisatie met de bestekstukken om dubbelingen/manco’s te voorkomen. Ook stelde bbn een raming op en stelde vast welke partijen de geïnventariseerde inrichtingselementen gingen financieren en of deze elementen pasten binnen de beschikbare budgetten. Wanneer er in bepaalde budgetten een tekort bleek te zijn stelde bbn, in overleg met de gebruiker, de wensen en eisen bij.
Daarnaast heeft bbn de aanbestedingen begeleid van de verschillende percelen en de selectie van interieursarchitect en adviseurs ICT en AV verzorgd. bbn vormde de schakel tussen de bouw en de gebruiker en beheert budgetten en planningen en organiseerde de aanbestedingen zodat op het moment supreme alle werkzaamheden, leveringen en de verhuizing van de gebruikers goed georganiseerd konden worden.
Bekijk hier onze andere projectpagina van het Eemhuis.
In februari 2012 heeft de eigendomsoverdracht plaatsgevonden van het kantoorgebouw aan de Hondiuslaan 40-46 te Utrecht aan Hondius Vastgoed B.V. Het kantoorgebouw dateert uit 2003. Teneinde de conditie van het gebouw op peil te houden heeft Hondius Vastgoed B.V. behoefte aan een vastgoedbeheerder voor het technische beheer van het gebouw alsmede de bijbehorende financiële en administratieve werkzaamheden.
De vastgoedbeheerder organiseert het planmatig en correctief onderhoud. Voor de verhuurder brengt hij middels een meerjarenonderhoudsbegroting het toekomstig onderhoud in beeld. Deze begroting wordt jaarlijks geactualiseerd en wordt als leidraad gebruikt voor het planmatig onderhoud ten laste van de verhuurder. Voor de huurders stelt hij een jaarlijkse begroting op voor planmatig en correctief onderhoud, de zogenaamde servicekosten. Hij sluit contracten af met uitvoerende partijen, inspecteert het gebouw en controleert de kwaliteit van de werkzaamheden. Hij is tevens de intermediar tussen huurders en verhuurder en rapporteert de verhuurder periodiek over alle zaken het pand betreffende.
De vastgoedbeheerder en technische adviseurs worden ondersteund door administratieve medewerkers die zorg dragen voor de correspondentie, de budgetbewaking van het onderhoud en de systematische archivering van alle lopende zaken. Alle bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden worden door bbn adviseurs, voor, namens en voor rekening van de verhuurder cq huurder, binnen de toegekende budgetten, uitbesteed aan nader te selecteren bedrijven. Het commerciële beheer zal worden behartigd door een door de verhuurder te contracteren partij. Met de ondertekening van de opdracht hebben Hondius Vastgoed B.V. en bbn adviseurs de intentie uitgesproken om over een lange termijn te gaan samenwerken.
Voor diverse opdrachtgevers verzorgt bbn adviseurs het technisch beheer. Dit omvat strategische onderhoudsprognoses, gebouwinspecties, coördinatie van onderhoudswerkzaamheden, kostenbeheersing en de afhandeling van storingen.
bbn voert deze werkzaamheden uit voor een grote verscheidenheid aan opdrachtgevers, zo ook voor diverse psychiatrische instellingen, waaronder de locatie Valeriusplein in Amsterdam.
Bewonerszorg, gewijzigde behandelmethodes en de permanente bewoning van gebouwen, maken de techniek een onderdeel van meerdere gecompliceerde processen.Voor het GGZ Buitenamstel verzorgt bbn het technisch beheer van diverse klinieken, waarbij elke locatie haar eigen problematiek kent. Het flexibel inspelen op deze materie is bbn op het lijf geschreven.
Annexum is een toonaangevende belegger van vastgoed in Nederland. Zij bezit diverse soorten vastgoed zoals kantoren, winkelcentra, kinderdagverblijven, bedrijfsgebouwen en beurscomplexen.
Annexum is eigenaar van 6 hotels uit de hotelketen van Golden Tulip in Nederland, te weten: Tulip Inn Amersfoort, Tulip Inn De Veluwe, Golden Tulip De Wipselberg, Golden Tulip Epe, Golden Tulip Victoria en Golden Tulip Loosdrecht.
bbn is technisch beheerder van Annexum en heeft de opdracht gekregen om alle hotels nauwkeurig te inventariseren op onderhoud en de wettelijke regelgeving. bbn voert hiervoor de volgende zaken uit:
Op basis van deze inventarisaties en in overleg met Annexum en Golden Tulip maakt bbn programma’s voor de korte en lange termijn voor verbetering en onderhoud van de hotels. Hiervoor maakt bbn de plannen, de begrotingen, de planningen en de aanbestedingsstrategie. Alle werkzaamheden worden vervolgens door bbn voorbereid, aanbesteed en in opdracht gegeven bij de verschillende marktpartijen. Tot slot wordt de totale uitvoeringsbegeleiding eveneens door bbn gecoördineerd. De werkzaamheden worden dusdanig uitgevoerd dat de uitvoering van de diverse verbouwingen en verbeteringen weer naadloos door de beheerders van bbn overgenomen kunnen worden.
Een buitenlandse belegger was voornemens het monumentale kantoorgebouw uit begin 1900 te verwerven. Onderdeel van de verwervingsprocedure was het vaststellen van de bouwtechnische kwaliteit van het pand en dit vastleggen in een rapportage, de Technical Due Diligence. Voor het verwerven van het pand dienden een aantal risico aspecten te worden onderzocht die een eventule verwerving en/of de koopsom konden beïnvloeden. Hiertoe had een coördinerende partij opdracht om de diverse aspecten, zoals eigendomssituatie, erfdienstbaarheden en bouwtechnische kwaliteit, te onderzoeken. Het resultaat van de diverse onderzoeken werd gerapporteerd aan de belegger en vormde de basis voor de onderhandeling.
bbn adviseurs is ingeschakeld om de Technical Due Diligence op te stellen. De basis van de rapportage is gevormd door een visuele inspectie van het pand en bestudering van de beschikbaar zijnde documenten. Bij een rapportage is tevens een begroting gevoegd van de kosten van herstel van achterstallig onderhoud en/of het vervangen van installaties. Tevens is een meerjarenprognose opgesteld voor het reguliere gebouwonderhoud voor een periode van 10 jaar. Zwaartepunt van de opdracht was het krappe tijdsbestek waarbinnen de rapportage moest worden aangeleverd.
Het terminalcomplex van de luchthaven Schiphol heeft een omvang van circa 550.000 m² bvo en bestaat uit ongeveer 16 bouwdelen (aankomst- en vertrekhallen, pieren, etc.). Het eerste gedeelte van het complex is opgeleverd in 1967 en sindsdien vinden voortdurend uitbreidingen en aanpassingen plaats om de groei van het aantal passagiers te accommoderen.
Binnen het terminalcomplex bevindt zich een diversiteit aan ruimten zoals horeca & winkels, kantoren, bedrijfsruimten & magazijnen, ruimten voor bagageafhandeling en parkeergarages. Het technisch beheer van het complex is de verantwoordelijkheid van de afdeling Terminal Real Estate; het functioneel en commercieel beheer wordt uitgevoerd door verschillende afdelingen (Retail, Bagage, Passagers Services, enzovoorts).
bbn heeft in opdracht van Schiphol Group een systeem ontwikkeld om de oppervlakte van het terminalcomplex administratief te beheersen en te beheren. Hiervoor is de NEN 2580 als basis genomen. Gezien het zeer specifieke karakter van het gebouw is deze NEN 2580 op een paar punten aangescherpt tot de zogenaamde S-NEN 2580. Het terminalcomplex is vervolgens door bbn ingemeten en ingetekend conform deze S-NEN 2580. Vervolgens is van iedere ruimte vastgelegd welke Schiphol-afdeling hiervoor verantwoordelijk is. Omdat het terminalcomplex zeer frequent gewijzigd wordt, heeft bbn gedurende een jaar ook alle wijzigingen opgenomen en vastgelegd. Inmiddels is dit wijzigingenproces overgedragen. Door bbn wordt geregeld een audit uitgevoerd, waardoor beoordeeld kan worden of het wijzigingenproces adequaat (tijdig en correct) geschiedt.
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in november 2002 het nieuwe stadskantoor in het centrum betrokken, in een gebied dat een herstructurering ondergaat in het kader van het nieuwe stadshart. Het stadskantoor omvat totaal circa 20.000 m² bvo die functioneel gezien als volgt verdeeld is: stadskantoor met 11.000 m² bvo, parkeergarage met 3.000 m² bvo en kantoorruimten met 6.000 m² bvo voor externe verhuur.
Ruimtelijk gezien bevat het gebouw drie bouwdelen te weten Het Palet (de bestuursvleugel, raadzaal en kantoorfunctie voor gemeentelijke organisatie), het Service Centrum Alphen (SCA) met circa 2.400 m² vvo ten behoeve van diverse publieksfuncties en de achterbouw met circa 2.500 m² kantoorruimten. Na de oplevering wenste de gemeente het vastgoedmanagement uit te besteden door middel van een meerjarencontract. De gemeente heeft vastgoedmanagement onderverdeeld in drie aandachtsvelden:
Het commercieel beheer: het optimaliseren van de marktpositie, het opstellen van de huurcontracten, het werven van nieuwe huurders en het verzorgen van opleveringen.
Het administratief beheer: de administratie en de budgetbewaking, onderhoud- en servicekosten, het uitvoeren van het incassobeleid, het afhandelen van verzekeringskwesties en de afhandeling van belastingen.
Het technisch beheer: het verzorgen van onderhoudscontracten in relatie met lopende garanties, het organiseren van onderhoud uit het door bbn adviseurs opgestelde jaarplan en het organiseren van het correctief onderhoud (24-uurs meldpunt).
bbn vervult haar managementtaken in het belang van de gemeente en treedt tevens op als adviseur. Hiertoe is door bbn een beleidsplan opgesteld inzake het totaalmanagement van het .