Parochie ‘Onze Lieve Vrouwe Ten Hemelopneming’ te Houten heeft subsidie aangevraagd bij de overheid voor de instandhouding van de pastorie en het kerkgebouw aan de Loerikseweg 12 te Houten.
Voor het aanvragen van deze zogenaamde ‘Brim-subsidie’ (Besluit rijkssubsidiëring instandhouding monumenten) is een instandhoudingsplan nodig voor een periode van 6 jaar. Dit plan moet (op hoofdlijnen) de technische, functionele en financiële aspecten omvatten van de werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van de instandhouding. Door bbn adviseurs is een instandhoudingsplan opgesteld voor de periode 2011 – 2016. Vooruitlopend op het opstellen van dit instandhoudingsplan werden de pastorie en het kerkgebouw door ons visueel geïnspecteerd. Zo nodig werden eventuele bijzonderheden en/of reeds in voorbereiding zijnde werkzaamheden met de opdrachtgever besproken en werd het door de Monumentenwacht opgestelde inspectierapport nader beschouwd, daar dit document onderdeel is van de subsidieaanvraag. Vervolgens werd een instandhoudingsplan opgesteld dat bestond uit de volgende onderdelen:
Met de toekomstige samenwerkingspartners zijn binnen elk onderwijscluster de meest geschikte bouwlocaties bepaald en de financiële consequenties van de plannen inzichtelijk gemaakt. De bestaande locaties zijn hiermee vergeleken. Tevens is een kader geschetst voor het toekomstig beheer en exploitatie van de voorzieningen en ook de organisatie en uitvoering van de cluster. Daarna is een Programma van Eisen opgesteld met een financiële haalbaarheidstoets en een voorstel voor de meest aantrekkelijke aanbestedingsvorm. Uiteindelijk is gekozen voor een Design & Build-vorm eventueel aangevuld met Maintain & Operate. De omvang van de 4 voorzieningen beslaan in totaal ruim 8.000 m². Het betreft zowel nieuwbouw als uitbreiding/renovatie. In het onderzoek naar de eisen voor de nieuwe huisvesting zijn de integratie van kinderopvang, multifunctioneel gebruik en de noodzaak van een hoogwaardige binnenklimaat (frisse scholen) concreet vertaald. Twee locaties zullen het voortouw nemen. bbn adviseurs verzorgt het project- en bouwkostenmanagement vanaf de definitiefase voor de ontwikkeling van deze 4 onderwijsclusters in Brummen en Eerbeek.
Een van de grotere panden van het ROC Utrecht is gelegen op het Kanaleneiland aan de Amerikalaan. Op deze locatie is de unit Economie/ICT College gehuisvest. Binnen de gemeente Utrecht bestaan concrete plannen om het gebied waarin het pand gelegen is, te saneren en opnieuw te ontwikkelen.
Lange tijd bestond er voor het ROC Utrecht een onzekere situatie. Immers, de mogelijkheid bestond dat het totale complex om stedenbouwkundige overwegingen gesloopt zou gaan worden. Tegelijkertijd werd er in het pand natuurlijk volop gewerkt en stonden de onderwijskundige ontwikkelingen niet stil.
Een groeiend leerlingenaantal en stormachtige ontwikkelingen op het gebied van ICT maakten voortdurende aanpassingen en verbouwingen noodzakelijk. bbn adviseurs coördineerde deze werkzaamheden.
Zodra duidelijk werd dat het complex ook in de nieuwe stedenbouwkundige situatie gehandhaafd zou blijven en een upgrading zou krijgen, is bbn adviseurs gecontracteerd om leiding te geven aan het opstellen van een Masterplan voor het hele ROC-terrein aan de Amerikalaan. Dit Masterplan omvat, naast de renovatie/verbouwing van het bestaande pand, circa 20.000 m² nieuwbouw. Belangrijke doelstellingen van het Masterplan zijn: gebruiksmogelijkheden onderzoeken, de financiële haalbaarheid toetsen, het primaire proces doorgang laten vinden en de eindsituatie in beeld brengen.
In opdracht van Waterstad 2 heeft bbn adviseurs het bouwen van woningen, bedrijfsruimte, winkels en ook het inrichten van de openbare ruimte van een deel van IJburg te Amsterdam begeleid.
IJburg is een nieuwe woonwijk van Amsterdam en zal worden gebouwd op 7 eilanden in de monding van het IJ. Tot 2018 worden er 18.000 woningen gebouwd, afgewisseld door kantoor- en bedrijfsruimten en voorzieningen.
bbn adviseurs werkt voor 2 van de 5 consortia en wel Waterstad 2 en Waterstad 3. Het werk bestaat uit 20 blokken waarin circa 1.700 woningen, 6.000 m² kantoor- en bedrijfsruimten en bijbehorende ondergrondse parkeergelegenheden voor 1.700 autos worden gebouwd. bbn adviseurs is aangesteld als technisch locatiemanager en regelt de coördinatie tussen de verschillende blokken van de diverse consortia die bouwen op IJburg.
Een van de bouwblokken van Waterstad 2 is blok 5. Dit blok bestaat uit een parkeerkelder met 290 parkeerplaatsen, een winkelcentrum van 5.500 m² met daarboven 200 huur- en koopappartementen in verschillende prijssegmenten.
Het ontwerp is van 3 architectenbureaus, waarvan Ellerman Lucas van Vugt de coördinerend architect is. De bouw is inmiddels afgerond. Voorafgaand aan de bouwfase heeft de directievoerder meegewerkt aan de technische ontwikkeling van het project.
Voor de winkeliers- en kopersbegeleiding is bbn adviseurs ingezet onder supervisie van de directievoerder. De activiteiten hiervoor bestonden uit:
Resultaten:
In het Westland heeft per 1 januari 2004 een fusie plaatsgevonden van vijf gemeenten tot een nieuwe gemeente Westland. Het betreft de gemeenten De Lier, ‘s-Gravenzande, Monster, Naaldwijk en Wateringen.
Om de nieuwe gemeente vanaf 1 januari 2004 adequaat te laten functioneren, is overgegaan tot een tijdelijke situatie waarin de gefuseerde organisaties zijn geherhuisvest in de oude gemeentehuizen. De Stuurgroep van de nieuwe gemeente Westland heeft bbn aangetrokken om hen in het huisvestingsproces te begeleiden.
Bij de invulling van deze opdracht is er van meet af aan sprake geweest van twee deelprocessen. Een deelproces was daarbij gericht op het realiseren van tijdelijke huisvesting. Hiervoor heeft bbn vlekkenplannen gemaakt, investeringsbegrotingen opgesteld, aanpassingsvoorstellen uitgewerkt, het aanbestedingsproces georganiseerd en de uitvoering begeleid. Ook is het verhuisproces door bbn aangestuurd. Het andere traject betreft de definitieve huisvesting. In opdracht van de gemeentelijke Stuurgroep heeft bbn een eerste concept PvE opgesteld, een locatieonderzoek gedaan en investerings- en exploitatiekostenramingen opgesteld. Ook de afweging om bestaande gebouwen te handhaven of nieuwbouw te plegen heeft hierbij ruime aandacht gekregen. Deze twee oplossingsrichtingen zijn financieel en functioneel/kwalitatief vergeleken. Hieruit is gebleken dat nieuwbouw van een centraal gelegen gemeentehuis in de kern van Naaldwijk wenselijk is. Momenteel wordt in dit proces de focus gericht op de stedenbouwkundige randvoorwaarden, waarbinnen de bouw van een nieuw gemeentehuis zal moeten gaan plaatsvinden.
In opdracht van het bestuur van stadsdeel Oost/Watergraafsmeer wordt gewerkt aan een plan voor restauratie voor huize Frankendael.
Frankendael is Amsterdams laatste overgebleven 17e-eeuwse, romantische buitenplaats. Deze is mettertijd veranderd van particulier landgoed in een openbare kwekerij. Een groot deel van het terrein is met en zonder ingreep van mensen ontwikkeld tot een heem- en natuurtuin. Sinds 1982 is Frankendael officieel openbaar park.
De stadsdeelraad besloot onlangs het huis een openbare functie te geven. Huize Frankendael is namelijk een zeer aantrekkelijke trouwlocatie. De zaalruimte zal ook verhuurd worden voor zakelijke bijeenkomsten. Hiervoor zal een kleine horecagelegenheid worden ingericht.
Er heeft reeds een voorselectie plaatsgevonden, hetgeen heeft geleid tot twee exploitanten waarmee een intentieovereenkomst is gesloten. Hierin staat dat deze 2 exploitanten als enige in staat worden gesteld om een exploitatieplan in te dienen en een aanbieding te doen inzake een te betalen huurbedrag. Momenteel worden er voorbereidingen getroffen ten aanzien van de uitwerking van de vraagstelling aan de beide exploitanten. bbn adviseurs treedt op als adviseur inzake het aanbestedingsproces van de exploitatie.
Per 1 januari 2002 heeft er een fusie plaatsgevonden van drie gemeenten tot een nieuwe gemeente Wijdemeren. Het betreft de gemeenten Loosdrecht, s-Graveland en Nederhorst den Berg. De gemeente Wijdemeren wenst de definitieve huisvesting van bestuurlijke en ambtelijke organisatie in een gemeentehuis onder te brengen.
Van centrale huisvesting is als tijdelijke oplossing al sprake in de vorm van het huurpand Rading 1 te Hilversum, waarvoor een huurcontract is afgesloten. Voor de definitieve huisvesting ziet men thans drie mogelijke alternatieven:
De gemeente heeft bbn gevraagd te ondersteunen bij het onderzoek naar de huisvestingsalternatieven. Om dit goed te laten plaatsvinden, is allereerst een eenduidige visie op het toekomstig functioneren van de gemeentelijke organisatie opgesteld. Deze visie is vertaald in een Programma van Eisen (PvE) waarna is gekeken op welke wijze het PvE ingepast kon worden op de mogelijke alternatieve locaties. Van alle alternatieven zijn de voor- en nadelen in beeld gebracht zowel met betrekking tot de mate waarin het alternatief voldoet aan het PvE, als de investeringskosten, de exploitatiekosten, bereikbaarheid, uitstraling en dergelijke. Het is duidelijk dat daarbij sprake is van een intensief proces dat nauwlettend gevolgd wordt door de lokale politiek. Uiteindelijk heeft de gemeente besloten het huurpand in eigendom te verwerven en geschikt te maken voor langdurige bewoning door de gemeentelijke organisatie.
Situatie De gemeente Alphen aan den Rijn had zich voorgenomen een nieuw stadshart tot stand te brengen, wat beide oevers van de Rijn weer bij elkaar zou brengen en waarbij de centrumpositie van Alphen aan den Rijn versterkt wordt. Het plan omvatte de realisatie van het stadhuis, theater, bioscoop, winkels en woningen. Als eerste werd het nieuwe stadhuis met parkeergarage gerealiseerd en eind 2002 in gebruik genomen. Kenmerken Het gebouw bevat ruimte voor het stadsbestuur met kantoren voor de gemeentelijke organisatie, het Service Centrum ten behoeve van publieksfuncties, separate kantoren voor toekomstige uitbreiding en een parkeergarage. Tevens is een Centrale Energie Voorziening met WKO-installatie opgenomen voor levering van koude en warmte voor het stadhuis en het stadshart. Opdracht bbn adviseurs heeft het projectmanagement vervuld voor het realiseren van het inbouwpakket. De oplevering heeft plaats gevonden binnen de van te voren vastgestelde voorwaarden. Opvolgend heeft de gemeente bbn verzocht het complete beheer te verzorgen, zowel commercieel, technisch als administratief. Gedurende de beheerfase heeft bbn ook het projectmanagement verzorgd voor vele aanpassingen aan bouwkundige en installatietechnische onderdelen. Uiteindelijk zijn alle beheeractiviteiten overgedragen aan en geïmplementeerd in de gemeentelijke organisatie. Resultaat Een duurzaam en transparant gebouw, helemaal toegesneden op de gemeentelijke diensten en publieksfuncties.
Voor Bank Insinger de Beaufort N.V. verzorgt bbn adviseurs het commerciële, technische en administratieve beheer van een aantal beleggingsportefeuilles verspreidt over Zuid-Nederland.
Behalve een goede coördinatie van het reguliere onderhoud (onder andere een 24-uursservice) en het opstellen van meerjarenonderhoudsplanningen, heeft bbn adviseurs ook als doelstelling de continuïteit van het huurcontract te waarborgen. Om dit te bereiken hanteert bbn adviseurs een actief beheerbeleid. Wij spelen adequaat in op de wensen en vragen van de huurders. Als er bij de huurders behoefte is tot het uitbreiden dan wel inkrimpen van de organisatie zoeken wij eerst een passende oplossing binnen het bestaande gebouw. Als hier geen mogelijkheden voor zijn, sturen wij actief een landelijk- en regionaal opererende makelaar aan voor het zoeken van een passende nieuwe huisvesting. Tevens zal op dezelfde wijze voor de vrijgekomen vierkante meters actief naar nieuwe huurders worden gezocht.
Regelmatig wordt daarom contact onderhouden met de diverse huurders en worden de panden bezocht. Want niet alleen het pand, maar ook de omgeving speelt voor de huurder een belangrijke rol. Door dit regelmatige contact leert bbn adviseurs de huurder goed kennen en kunnen eventuele toekomstige klachten al bij voorbaat verholpen zijn. Bovendien kan tijdig op factoren uit de omgeving zoals criminaliteit en verkeersdrukte worden ingespeeld. Daarnaast wordt ook gekeken naar de commerciële uitstraling van het pand. Een gedateerde entree bijvoorbeeld kan, ondanks perfect onderhoud, een gebouw toch al minder geliefd maken.
Een buitenlandse belegger is voornemens het monumentale kantoorgebouw uit begin 1900 te verwerven. Onderdeel van de verwervingsprocedure is het vaststellen van de bouwtechnische kwaliteit van het pand en dit vastleggen in een rapportage, de Technical Due Diligence.
Voor het verwerven van het pand dient een aantal risicoaspecten te worden onderzocht die een eventule verwerving en/of de koopsom kunnen beïnvloeden. Hiertoe heeft een coördinerende partij opdracht om de diverse aspecten, zoals eigendomssituatie, erfdienstbaarheden en bouwtechnische kwaliteit, te laten onderzoeken. Het resultaat van de diverse onderzoeken wordt gerapporteerd aan de belegger en vormt de basis voor de onderhandeling of de reden om al dan niet tot aankoop over te gaan. bbn is ingeschakeld om de Technical Due Diligence op te stellen.
De basis van de rapportage is gevormd door een visuele inspectie van het pand en bestudering van de beschikbaar zijnde documenten. Bij een rapportage is tevens een begroting gevoegd van de kosten van herstel van achterstallig onderhoud en/of het vervangen van installaties. Tevens is een meerjarenonderhoudsprognose opgesteld voor het reguliere gebouwonderhoud voor een periode van 10 jaar. Het zwaartepunt van de opdracht was het krappe tijdsbestek waarbinnen de rapportage moest worden aangeleverd.