BREEAM Duurzaamheidsadvies
Voor het nieuwbouwkantoor 2e Cluster van de Scholtensgroep te Wognum is Scholtensprojecten een BREEAM-NL Nieuwbouw traject ingegaan om een gebouw te realiseren met het BREEAM Duurzaamheidslabel.
BREEAM analyse onderhoudsgemak en levenscycluskostenanalyse
Ten behoeve van de BREEAM credits MAN 11 (onderhoudsgemak) en MAN 12 (levenscycluskostenanalyse) is de expertise van bbn adviseurs ingeschakeld om een bijdrage te leveren aan het verduurzamen van het ontwerp en ontwerpproces. De door bbn adviseurs opgestelde rapportages die zijn opgesteld conform de BREEAM beoordelings richtlijnen zijn tevens een onderdeel van de bewijslast voor het certificeringsproces.
Aan de Vlaardingenlaan te Amsterdam is een kliniek gevestigd voor hoog intensieve behandeling op het gebied van psychiatrie en verslaving
De kliniek dateert uit 1998 en is in de periode 2009 – 2011 uitgebreid met circa 5.000 m² bvo en ingrijpend verbouwd.In de kliniek zijn naast diverse afdelingen voor de behandeling van verslaving en psychose een reeks nieuwe afdelingen gerealiseerd zoals een crisisafdeling, een Kliniek voor Intensieve Behandeling (KIB) alsmede diverse zogenaamde Comfort- en High-care units.
Namens Arkin heeft bbn adviseurs zorggedragen voor het voorbereiden en coördineren van de bouw- en verbouwingswerkzaamheden. Zo is ondersteuning geboden aan Arkin voor wat betreft de aspecten gebruikersoverleg, coördinatie van verhuisbewegingen alsmede de algehele project coördinatie. Voorts is invulling gegeven aan het project- en bouwkostenmanagement alsmede de (technische) projectvoorbereiding.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden heeft bbn adviseurs zorggedragen voor het bouwmanagement.
Het college van de gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft in het coalitieakkoord geschreven: ‘Alle gemeentelijke (wijk)objecten (gebouwen) en gebouwen van gesubsidieerde instellingen doorlichten om te bezien of meer multifunctioneel en efficiënt gebruik mogelijk is.’ In de wijken ‘Oost’ en ‘Hintham’ zijn bovendien extra aanleidingen om de effectiviteit van het gemeentelijke vastgoed en de gebouwen van gesubsidieerde instellingen nauwkeurig te onderzoeken.
Analyse met behulp van het MVM-model De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft bbn adviseurs gevraagd om de gemeente bij dit onderzoek te begeleiden en daarbij het Maatschappelijk Vastgoed Management-model in te zetten. In dit model wordt een integrale analyse gemaakt van vraag en aanbod, passend op korte én lange termijn. Alle gebouwen worden beoordeeld vanuit verschillende invalshoeken. Het model beoordeelt op: gebruikers tevredenheid, rendement op subsidie, financieel resultaat op de vastgoedexploitatie, technische staat, duurzaamheid en ontwikkelingskansen.
Workshop met meerdere disciplines De gemeente ‘s-Hertogenbosch en bbn adviseurs hebben eerst de beschikbare relevante gegevens verzameld. De medewerkers van de afdelingen Vastgoed, Sport, Onderwijs, Stadsontwikkeling en Welzijn hebben vervolgens deel genomen aan een workshop waarbij individuele gebouwen werden besproken, en ook werd gekeken naar herontwikkelingskansen en dergelijke. Daarbij bleek dat de integrale benadering voor velen interessante inzichten opleverde.
De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid is volop bezig met de regionalisering. Bij dit intensieve proces worden de gemeentelijke middelen (materieel en vastgoed) overgedragen aan de nieuwe Veiligheidsregio.
bbn adviseurs heeft de opdracht gekregen om alle panden binnen de nieuwe Veiligheidsregio te inventariseren op ruimtelijke, functionele, technische en financiële kwaliteit. Voor deze opdracht zetten wij onze uitgebreide kennis en ervaring in met betrekking tot de realisatie van brandweerkazernes. Dit combineren wij met de expertise binnen de vakgroep Vastgoedmanagement, die de gebouwkwaliteit pragmatisch zullen screenen. Het resultaat van deze opdracht biedt voor onze opdrachtgever een helder inzicht in de actuele staat van het vastgoed. Zowel kwalitatief alsmede financieel. Het betreft 37 stuks objecten, waaronder 5 nieuwbouwpanden. De brandweerpost Dordrecht maakt deel uit van deze opdracht. Bekijk via deze link dit project.
Het oorspronkelijke gemeentehuis van Velsen, Gebouw B, vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke huisvesting in Velsen. Gebouw B is een fraai gemeentelijk en toekomstig Rijksmonument, ontworpen door de bekende architect Dudok. In Gebouw B zijn kantoorruimten, de representatieve functies zoals de raadzaal, de burgerzaal, de trouwzaal en de bestuurskamers gesitueerd rondom een mooi aangelegde binnentuin. In de representatieve ruimten zijn de oorspronkelijke stijlkenmerken goed behouden gebleven.
In het gebouw is asbest aangetroffen en er waren veel klachten over het thermisch comfort. De gemeente heeft daarom besloten het gebouw te renoveren met als belangrijk speerpunt het verduurzamen van het gebouw. bbn adviseurs heeft 3 renovatievarianten uitgewerkt en de financiële en technische haalbaarheid onderzocht. De renovatievarianten liepen uiteen van minimaal tot zeer ingrijpend met een hoge duurzaamheidsambitie. De bouwhistoricus van bbn adviseurs heeft allereerst de monumentwaarden van het gebouw bepaald en deze afgestemd met de Stichting Dudok.
Bij de uitwerking van de renovatievarianten zijn deze als randvoorwaarden meegenomen. bbn adviseurs heeft de verschillende verduurzaming-opties geïnventariseerd en per renovatievariant de mate van duurzaamheid gekwantificeerd door middel van een GPR-gebouw. Hierdoor was het mogelijk de verbetering van de duurzaamheid van het gebouw objectief te bepalen ten opzichte van de huidige situatie. Het resultaat is een GPR van 7,4. Voorbeelden van genomen maatregelen zijn een WKO-installatie, kozijn- en glasvervanging, zoldervloerisolatie, LED verlichting en nieuwe ketels. Dit leidt tot een verbetering van het energielabel van G naar C, een goede score voor een monument.
bbn adviseurs heeft onder andere het overall projectmanagement, ontwerp renovatievarianten, het bouwkostenmanagement, de bouwkundige advisering (incl. verduurzaming), de aanbesteding en het toezicht verzorgd.
Op 26 maart 2014 is het gerenoveerde stadhuis geopend door Prinses Margriet.
Auto Flevo B.V. heeft in Harderwijk een nieuwe locatie gekozen voor het Audicentrum. De bedrijfsverplaatsing is door bbn adviseurs begeleid.
Het Audi onderhouds- en verkoopcenter was gevestigd aan de Flevoweg 75 te Harderwijk. Door gemeentelijke herstructuring van het gebied aan de Flevoweg diende de vestiging te worden verplaatst. De nieuwe locatie werd gevonden in de wijk Drielanden op de grens tussen Harderwijk en Ermelo. De nieuwe locatie bood gelegenheden om tevens een Volkswagen onderhouds- en verkooppunt inclusief een occasioncenter te vestigen.
Een nieuwe locatie geeft de mogelijkheden om de kwaliteit van de huisvesting te vernieuwen. Vormgeving en uitstraling zijn daarin belangrijk. Ook de technische eisen zijn daarin van belang om het kwalitatief hoge serviceniveau te kunnen faciliteren. Routing en logistiek springen daarin naar voren. Daarnaast zijn ook onderhouds- en duurzaamheidsaspecten voor het gebouw net zo belangrijk geworden als in de auto.
bbn adviseurs heeft Auto Flevo B.V. begeleid vanaf de ontwerpfase tot en met de oplevering. Het bouwmanagement, de sturing op de bouwkosten en de begeleiding van de uitvoering zijn steeds in nauwe samenspraak met Auto Flevo B.V. uitgevoerd.
Het interieur is van interierontwerper Napoleon Le Grand met paarsbruin velours aan de muren, lambriseringen van kunstig ingelegd hout, paars en geel glas-in-lood, waarin de stijl van de Amsterdamse School harmonieert met Art Deco. Hetzelfde motief van gestileerde bomen en bladeren loofwerk keert overal terug in de salon, in de ombouw van de radiatoren, rondom de marmeren schouw en op de deuren. Ook het schrijfkabinet is in het ontwerp ingepast.
bbn adviseurs heeft het totale bouwmanagement, het bouwkostenmanagement en de coördinatie tussen alle uitvoerende partijen in zowel de voorbereidings- als uitvoeringsfase verzorgd. bbn adviseurs gaf hierbij sturing aan onder andere 2 interieurarchitecten, een constructeur, een installatieadviseur en de hoofdaannemer. Tevens heeft bbn adviseurs de bouw- en monumentenaanvraag begeleid. Daarnaast is het gehele project in een vroeg stadium voor de opdrachtgever gebudgetteerd en bewaakt.
De interieurhistoricus voor dit project was Barbara van de Laan en de adviseur cultureel erfgoed was Alexander Westra.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor de opvang en de huisvesting van asielzoekers. Het COA heeft daarom vastgoed in bezit dat regelmatig onderhoud behoeft. In 2009 is een groot aantal onderhoudsprojecten door bbn adviseurs begeleid. In asielzoekerscentrum (AZC) Leersum werd een bestaande ringleiding vervangen door een nieuwe drinkwaterleiding en een nieuwe bluswaterleiding.
bbn adviseurs begeleidde het project tijdens de uitvoering. Het project diende in een korte tijd en met zo min mogelijk overlast voor de bewoners van de woongebouwen en de gebruikers van de kantoorgebouwen uitgevoerd te worden. Er dienden tijdelijke voorzieningen te worden aangebracht om de aanvoer van voldoende drinkwater te waarborgen. Er werden wekelijks bouwvergaderingen gehouden, waarbij er heldere afspraken werden gemaakt over de doorlooptijd. Daarnaast werd er vrijwel dagelijks gecommuniceerd over de planning van de werkzaamheden. Deze planning was gefaseerd, om de overlast tot een minimum te beperken.
Deze communicatie naar bewoners en COA-medewerkers is van groot belang bij een dergelijk project. Zelfs bij kleine wijzigingen in de dagelijkse planning werden deze direct met de locatie afgestemd, zodat dit aan de bewoners konden worden doorgeven. Vooral deze duidelijke communicatie was de sleutel tot het succes en het welslagen van het project.bbn adviseurs heeft de uitvoerende partijen aangestuurd, de planning en de kwaliteit bewaakt, het meer- en minderwerk afgehandeld, de communicatie met de locatie verzorgd en de oplevering begeleid.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor de opvang en de huisvesting van asielzoekers. Het COA heeft vastgoed in gebruik dat regelmatig dient te worden aangepast vanwege wijzigingen in het gebruik. In Katwijk werd een grootschalige verbouwing uitgevoerd om 2 kantoorgebouwen te transformeren naar woonruimte. Er werden onder andere een aantal grootkeukens geplaatst, waarbij ook de installaties ingrijpend werden aangepast.
bbn adviseurs begeleidde het project tijdens de uitvoering. Het project diende in een korte tijd en met zo min mogelijk overlast voor de bewoners en de gebruikers uitgevoerd te worden. Er werden wekelijks bouwvergaderingen gehouden, waarbij er heldere afspraken werden gemaakt over de doorlooptijd. Ervaringen die werden opgedaan gedurende het project, werden meegenomen voor het vervolg. Daarnaast werd er vrijwel dagelijks gecommuniceerd over de planning van de werkzaamheden.
Deze communicatie naar bewoners en COA-medewerkers is van groot belang bij een dergelijk project. Zelfs bij kleine wijzigingen in de dagelijkse planning werden deze direct met de locatie afgestemd, zodat dit aan de bewoners konden worden doorgeven. Vooral deze duidelijke communicatie was de sleutel tot het succes en het welslagen van het project.
bbn adviseurs heeft de uitvoerende partijen aangestuurd, de planning en de kwaliteit bewaakt, het meer- en minderwerk afgehandeld, de communicatie met de locatie verzorgd en de oplevering begeleid.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor de opvang en de huisvesting van asielzoekers. Het COA heeft daarom vastgoed in bezit dat regelmatig onderhoud behoeft. In 2009 is een groot aantal onderhoudsprojecten door bbn adviseurs begeleid. In het asielzoekerscentrum (AZC) Utrecht werden de onderhoudswerkzaamheden verricht zonder bewoners te verplaatsen. Een lastige opgave, omdat een groot deel van de rioleringen vervangen moest worden!
bbn adviseurs begeleidde het project tijdens de uitvoering. Het project diende in een korte tijd en met zo min mogelijk overlast voor de bewoners van de woongebouwen en de gebruikers van de kantoorgebouwen uitgevoerd te worden. Er werden wekelijks bouwvergaderingen gehouden, waarbij er heldere afspraken werden gemaakt over de doorlooptijd. Ervaringen die werden opgedaan gedurende het project, werden meegenomen voor het vervolg. Daarnaast werd er vrijwel dagelijks gecommuniceerd over de planning van de werkzaamheden.
Deze communicatie naar bewoners en COA medewerkers is van groot belang bij een dergelijk project. Zelfs bij kleine wijzigingen in de dagelijkse planning werden deze direct met de locatie afgestemd, zodat dit aan de bewoners konden worden doorgeven. Vooral deze duidelijke communicatie was de sleutel tot het succes en het welslagen van het project.
bbn adviseurs heeft de uitvoerende partijen aangestuurd, de planning en de kwaliteit bewaakt, het meer- en minderwerk afgehandeld, de communicatie met de locatie verzorgd en de oplevering begeleid.