Binnen de gemeente Delft bestaat de behoefte aan een studie naar de toekomst van de zwembaden in Delft. De gemeenteraad wenst antwoord op de volgende onderzoeksvraag: Welke investeringen zijn nodig om de komende 10 en 20 jaar te blijven voorzien in een kwalitatief en kwantitatief aanbod van zwemwatervoorzieningen in Delft? Daartoe heeft de gemeente aan Drijver en Partners opdracht gegeven voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie.
Binnen deze haalbaarheidsstudie is door bbn adviseurs, in opdracht van Drijver en Partners, een locatieonderzoek uitgevoerd en een globaal Programma van Eisen opgesteld voor de onderstaande toekomstscenarios:
Bij het locatieonderzoek in fase 1 van het onderzoek zijn een vijftal locaties globaal onderzocht op de ruimtelijke mogelijkheden voor de bouw van een zwembad, de bereikbaarheid, de parkeermogelijkheden, de sociale veiligheid, de ligging ten opzichte van bevolkingsconcentraties en aspecten op het gebied van milieuhinder. Na de afronding van fase 1 van het haalbaarheidsonderzoek is in fase 2 van het onderzoek voor de verschillende toekomstscenarios een globaal Programma van Eisen opgesteld, waarin per scenario inzichtelijk is gemaakt wat de omvang van de verschillende zwembaden zou kunnen zijn. In fase 3 van het onderzoek kan op basis hiervan een investeringskosten- en exploitatieraming worden gemaakt.
De ontwikkeling is gebaseerd op een ruimtelijke visie waarin verschillende functies zijn ondergebracht in één complex, te weten:
1.400 m² schoolsport met buitensport voor de direct tegen het complex aan liggende vmbo school (12.000 m²); 2.600 m² badmintonsport met horecavoorziening; 1.100 m² commerciële sport (fitness); circa 100 overdekte parkeerplaatsen en 30 gestapelde woningen.
Een nieuwe integrale ontwikkeling, waarbij scholieren, sporters en bewoners trots kunnen zijn op hun nieuwe gebouwen. Omdat er slim is omgegaan met de nieuw in te richten openbare ruimte zal ook een kwalitatief hoogstaande nieuwe groene toevoeging voor de wijk beschikbaar komen. De ontwikkeling van het complex is gebaseerd op een toekomstig individueel gebruik van ieders domein. Een nauwe samenwerking tussen organisaties zorgt ervoor dat het complex als bouwproject zo efficiënt mogelijk wordt voorbereid. Deze benadering betekent dat een gedegen proces onontbeerlijk is. Zowel gemeente als verenigingen en commerciële partijen zijn hierbij aangehaakt. De uitvoering van het complex is maatwerk te noemen omdat er op de locatie weinig beschikbare ruimte is vanwege bestaande bebouwingen waardoor een gefaseerde bouw noodzakelijk is. bbn heeft de haalbaarheid van het complex begeleid op het gebied van kosten, kwaliteit en organisatie. Op basis van een Plan van Aanpak stuurt bbn de ontwerpfase aan. Ook organiseert zij de aanbesteding van de ontwikkelingsopgave waarin zowel gronden als gebouwen op de markt zullen komen.
De gemeente IJsselstein heeft een voorziening ontwikkeld voor recreatie en openbaar vervoer in de uitbreidingswijk Zenderpark. Op het overgangsgebied tussen de uitbreidingswijk en de binnenstad is het evenemententerrein Het Podium met een busstation Het Paviljoen ontwikkeld. Het plan voorziet in een park, een ijs-/skeelerbaan, een overdekt busstation, een verenigingsruimte en kantoorruimten.
bbn adviseurs was betrokken bij het project in de rol van projectmanager. De haalbaarheid van het project hing met name af van de afname van de kantoorruimten. Daarnaast speelden subsidieaspecten mee in de financiering. Er werd tevens gezorgd voor de juiste afstemming met gebruikers en de betrokken gemeentelijke diensten. Het project is geheel in bouwteam uitgewerkt en gerealiseerd. De IJsselsteinse Woningbouwvereniging is uiteindelijk gecontracteerd om Het Paviljoen turnkey af te nemen. Om de financiering sluitend te krijgen, heeft bbn adviseurs de subsidiebegeleiding met Bestuur Regio Utrecht verricht.
De bibliotheek van Lelystad is sinds vele jaren gehuisvest in het stadhuis. Naast de niet optimale huidige huisvesting wil de bibliotheek het plan tevens doorontwikkelen tot het belangrijkste ontmoetings- en informatiecentrum in Lelystad.
Daarbij zullen de traditionele bibliotheekfuncties zich meer en meer mengen met multimediale informatieoverdracht. Bovendien worden het verbreden van de publieksinformatie en samenwerking met andere informatieaanbieders als speerpunten gezien.
In het masterplan Stadshart is een prominente plaats voor de nieuwe bibliotheek gereserveerd. Het nieuwe theater en de nieuwe bibliotheek komen ‘rug aan rug’. In het blok waarin de bibliotheek moet komen zijn op de begane grond enkele commerciële functies gepland.
bbn adviseurs heeft eind 2002 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Belangrijke onderdelen daarin waren een uitwerking van het Programma van Eisen, een raming van de benodigde investerings- en exploitatiekosten, een studie naar mogelijke ontwikkel- en gebruiksscenarios en een Plan van Aanpak voor de vervolgfasen.
bbn adviseurs is betrokken geweest in het overleg tussen de bibliotheek en de gemeente en adviseerde met betrekking tot verdere planvorming en ontwikkelingsmogelijkheden.
Als gevolg van een tweede Vinex-groeitaak is de gemeente Houten in de periode 1998-2005 gegroeid van circa 30.000 inwoners naar circa 50.000 inwoners. Deze groei veroorzaakte uiteraard ook een groei van het gemeentelijk apparaat.
In 2000 ontstaat er een discussie over de vraag of er een nieuw gemeentehuis moet komen. Onderwerpen in die discussie zijn: de noodzaak om nieuw te bouwen; de locatie waarop nieuw gebouwd kan worden; de benodigde bouwbudgetten en de mogelijkheid om het bestaande gemeentehuis te verbouwen en uit te breiden. bbn heeft in deze discussie een actieve bijdrage geleverd als onafhankelijk adviseur. In samenwerking met de gemeentelijke Projectgroep heeft bbn het Programma van Eisen voor het nieuwe gemeentehuis opgesteld. Daarbij ontwikkelde bbn tal van huisvestingsmodellen en heeft deze voorzien van functionele en financiële onderbouwingen. Na zorgvuldige afweging is gekozen voor renovatie en uitbreiding van het bestaande gemeentehuis. De vernieuwing van de centrale front-office en de verbetering van het binnenklimaat waren belangrijke opgaven. Tevens is het vergadercentrum en de back-office grotendeels vernieuwd.
bbn heeft vanaf het initiatief tot en met de realisatie- en nazorgfase de begeleiding verzorgd. Na begeleiding van de architectenselectie en de selectie van adviseurs, heeft bbn met goed gevolg het ontwerptraject aangestuurd, de aanbesteding en contractering van de aannemers verzorgd, de bouwdirectie gevoerd en de nazorgfase begeleid. Het uitwerken van de kostenramingen van investering en exploitatie en het adviseren op het technische vlak, behoorden eveneens tot het takenpakket. Tijdens alle fasen in het ontwikkelingsproces is zowel het investerings- als het exploitatiebudget zorgvuldig bewaakt. Belangrijk gegeven is dat nadrukkelijk op de exploitatielast is gestuurd. Zo is bij de keuze van de duurzaam bouwen maatregelen de potentiële verlaging van de exploitatielast een belangrijk criterium geweest.
De ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn, in samenwerking met de Rijksgebouwendienst en de gemeente Den Haag, gekomen tot een herontwikkelingsplan voor het Wijnhavenkwartier in Den Haag. Hierbij is het realiseren van nieuwbouw voor de ministeries op het kavel van de Zwarte Madonna haalbaar gebleken.
De Rijksgebouwendienst heeft als ontwikkelaar van het project een ambitieus plan met een ambitieuze voorbereidingsplanning voorgelegd aan de ministeries. Voor de ministeries hield dit in dat zij een team van hoogwaardige adviseurs diende in te schakelen om, per planfase, in kort tijdsbestek een zorgvuldige toetsing van de ontwerpproducten te laten plaatsvinden.
In dit team heeft bbn adviseurs de plannen getoetst op de volgende aspecten:
Het gebouw is door de Rijksgebouwendienst als casco aangeboden aan de ministeries. Dit betekent dat, parallel aan de toetsing van de plannen, de ministeries ook zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het gehele inbouwpakket. In teamverband heeft bbn adviseurs ook bij de ontwikkeling van het inbouwpakket met alle specifieke voorzieningen een adviserende rol. Hierbij is met name de afstemming tussen casco en gebruikerspecifieke voorzieningen van belang. De meerwaarde van bbn adviseurs is een integrale benadering van de functionele, logistieke, kwalitatieve en financiële aspecten bij de planontwikkeling.
In het Westland heeft per 1 januari 2004 een fusie plaatsgevonden van vijf gemeenten tot een nieuwe gemeente Westland. Het betreft de gemeenten De Lier, ‘s-Gravenzande, Monster, Naaldwijk en Wateringen.
Om de nieuwe gemeente vanaf 1 januari 2004 adequaat te laten functioneren, is overgegaan tot een tijdelijke situatie waarin de gefuseerde organisaties zijn geherhuisvest in de oude gemeentehuizen. De Stuurgroep van de nieuwe gemeente Westland heeft bbn aangetrokken om hen in het huisvestingsproces te begeleiden.
Bij de invulling van deze opdracht is er van meet af aan sprake geweest van twee deelprocessen. Een deelproces was daarbij gericht op het realiseren van tijdelijke huisvesting. Hiervoor heeft bbn vlekkenplannen gemaakt, investeringsbegrotingen opgesteld, aanpassingsvoorstellen uitgewerkt, het aanbestedingsproces georganiseerd en de uitvoering begeleid. Ook is het verhuisproces door bbn aangestuurd. Het andere traject betreft de definitieve huisvesting. In opdracht van de gemeentelijke Stuurgroep heeft bbn een eerste concept PvE opgesteld, een locatieonderzoek gedaan en investerings- en exploitatiekostenramingen opgesteld. Ook de afweging om bestaande gebouwen te handhaven of nieuwbouw te plegen heeft hierbij ruime aandacht gekregen. Deze twee oplossingsrichtingen zijn financieel en functioneel/kwalitatief vergeleken. Hieruit is gebleken dat nieuwbouw van een centraal gelegen gemeentehuis in de kern van Naaldwijk wenselijk is. Momenteel wordt in dit proces de focus gericht op de stedenbouwkundige randvoorwaarden, waarbinnen de bouw van een nieuw gemeentehuis zal moeten gaan plaatsvinden.
De huisvesting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Deventer is momenteel verspreid over 20 locaties. Vanuit het oogpunt van een efficiënte en doelmatige bedrijfsvoering is dit ongewenst. Om deze reden heeft de gemeente plannen ontwikkeld om de huisvesting van het ambtelijke apparaat te centraliseren. De nieuwe huisvesting is gelegen in de oude binnenstad en bestaat uit nieuwbouw en renovatie van bestaande panden.
Het nieuwe stadskantoor is ontworpen door Neutelings Riedijk architecten. De nieuwbouw zal aan de hoogste duurzaamheidseisen voldoen, maar ook in de bestaande panden worden veel energiebesparende maatregelen getroffen. Door de toepassing van een nieuw werkplekconcept, (niet elke ambtenaar heeft in de nieuwe situatie een eigen werkplek) werd het mogelijk om het benodigde oppervlak sterk te reduceren. De jaarlasten voor de nieuwe huisvesting zijn een structurele bezuiniging ten opzichte van de huidige jaarlasten van de versnipperde gemeentelijke huisvesting. Het definitief ontwerp is in begin 2012 aan de gemeenteraad voorgelegd en goedgekeurd.
bbn adviseurs werd door de gemeente ingeschakeld voor alle financiële onderbouwingen voor het project, zowel qua investering als exploitatie.
In het stationsgebied van Middelburg is een prestigieus project gerealiseerd dat bestaat uit een grote langwerpige ondergrondse parkeergarage, die deels in het water is gebouwd, met daarop een nieuw Stadskantoor voor de gemeente Middelburg en een nieuw kantoor voor het Waterschap Zeeuwse Eilanden.
Een nieuw Stadskantoor voor de gemeente Middelburg was een van de projecten die in het kader van de Kwaliteitsatlas Middelburg 2030 in het stationsgebied gerealiseerd zou worden. bbn adviseurs heeft de gemeente Middelburg vanaf het begin begeleid bij deze opgave door het Programma van Eisen op te stellen en de selectie van adviseurs te verzorgen. Kort nadat de architectenselectie was afgerond, werd duidelijk dat vlak naast de locatie van het Stadskantoor eveneens het kantoor voor het Waterschap gerealiseerd zou worden. Daarop werd besloten dat er sprake zou zijn van een geïntegreerd project, waarin beide gebouwen op dezelfde garage gebouwd zouden worden. bbn adviseurs gaf leiding aan dit ontwikkelingstraject.
Doordat de grond in eigendom was bij de HBG-groep, lag het voor de hand om het aanbestedingsproces in Bouwteam te laten plaatsvinden. bbn ontwierp hiervoor de contracten en voerde de prijsonderhandelingen. Inmiddels zijn het Stadskantoor, de ondergrondse parkeergarage en het Waterschapskantoor opgeleverd. bbn adviseurs heeft het Stadskantoor het bouwmanagement en het toezicht verzorgd. Voor beide projecten heeft bbn adviseurs de directievoering gevoerd.
Het door bbn adviseurs opgestelde Programma van Eisen indiceerde een uitbreiding met een extra vleugel voor in 5 lagen. bbn adviseurs adviseerde om voor dit project de aanbesteding te laten plaatsvinden op basis van een turnkey contract. In het aanbestedingsproces dat hiervoor werd georganiseerd, kwam Ballast Nedam Ontwikkeling als meest economische aanbieder naar voren. Bij bbn adviseurs lag de verantwoordelijkheid om het bouwproduct dat door Ballast Nedam werd gepresenteerd, voortdurend te toetsen op de functionele en technische kwaliteit en de prijs-kwaliteitverhouding. Ook had bbn adviseurs tot taak om leiding te geven aan het proces dat leidde tot het ontwikkelen van nieuwe kantoor- en inrichtingsconcepten. In dit proces werd nauw samengewerkt met bureau DIA. In het eindstadium van het proces werd tevens besloten om over te gaan tot een herinrichting van het totale bestaande kantoor.