Gemeente Tiel heeft van het Rijksvastgoedbedrijf het monumentale Gerechtsgebouw in haar gemeente ter overname aangeboden gekregen. Gemeente Tiel ziet dit als een kans om de huisvesting van het Flipje- en Streekmuseum te verbeteren en het cultuurkwartier te versterken door verplaatsing van het museum. Voor gemeente Tiel onderzocht bbn adviseurs de mogelijkheid van het transformeren van een monumentaal gerechtsgebouw naar een museum.
Voor de gemeente Tiel onderzocht bbn adviseur of het programma van het Flipje- en Streekmuseum en ruimte voor een aantal andere maatschappelijk en cultureel georiënteerde functies in het gerechtsgebouw zou passen. Daarbij is conceptmatig bekeken welke ingrepen daarvoor nodig zouden zijn. Voor deze ingrepen is een investeringsraming opgesteld. Omdat het Gerechtsgebouw al enige jaren niet meer volledig in gebruik is, is ook de staat van onderhoud onderzocht. Om een compleet inzicht te krijgen in de benodigde initiële investering is er ook een raming opgesteld van de werkzaamheden om het gebouw weer in goede conditie te brengen.
Naast een inzicht in de initiële kosten is de haalbaarheid ook afhankelijk van de exploitatiekosten van het gebouw. bbn adviseurs heeft daarom een meerjarenonderhoudsplan en een verwachting van de energieverbruiken voor het gebouw in haar mogelijk nieuwe functie opgesteld.
Op basis van deze cijfers kon gemeente Tiel een vergelijk maken tussen de kosten voor de huidige en het mogelijk toekomstige huisvesting van het museum. Op het moment van schrijven zijn de gesprekken tussen gemeente Tiel en het Rijksvastgoedbedrijf nog gaande.
Copernicus SG is een school voor mavo, havo en vwo. De school is gehuisvest in twee schoolgebouwen. Copernicus SG ondervindt hiervan hinder. De extra logistiek die twee gebouwen op deze afstand met zich meebrengt gaat ten koste van onderwijstijd, geeft organisatorische druk en zorgt voor contactbreuk tussen teams en secties. Daarbij zijn er met betrekking tot de huidige huisvesting nog andere knelpunten.
Het huidige schoolgebouw is opgeleverd in 2008 en in gebruik genomen en uitgevoerd als semipermanente voorziening met een levensduur tot en met 2028. Het huidige schoolgebouw aan de Nieuwe Steen 11 moet worden uitgebreid, zodoende dat de huisvesting geschikt is voor 1200 leerlingen en de twee locaties kunnen worden samengevoegd.
bbn is door SOHH ingeschakeld om het gehele proces van initiatieffase t/m de realisatiefase te begeleiden. bbn heeft voor dit project onder andere het Programma van Eisen opgesteld en het voeren van het projectmanagement en het bouwkostenmanagement. bbn heeft de begeleiding verzorgd van het aanbestedingsproces van de selectie van de marktpartij. Bij de aanbestedingsmethodiek is, op basis van opgestelde prestatiespecificaties, de vraag bij de marktpartijen neergelegd om een ontwerp en een prijsaanbieding in te dienen.
Aannemer: De Groot Vroomshoop
Op basis van een werplekanalyse voor de huisvesting van de Gemeente Zoetermeer door derden, heeft bbn adviseurs een inpassingsstudie verricht. Het resultaat moest bijdragen aan het vertrouwen dat het ruimtelijk programma gaat passen in het bestaande beschikbare gebouw (gedeelte van het huidige Gemeentehuis). Om het totaal aan beschikbaar fno te bepalen, zijn vlekkenplannen gemaakt. Doel van het vlekkenplan is het bepalen van het totaal aan beschikbare functioneel in te delen m2’s om vervolgens te kunnen bepalen in hoeverre de beoogde functies daadwerkelijk passen in het gebouw. Een volgende verdiepingsslag is gemaakt door de benodigde aantal werkplekken op een referentieverdieping in te passen. Hiervoor is een voorbeeld van een werkplekverdieping uitgewerkt waarbij rekening wordt gehouden met de gewenste verdeling van verschillende werkplektypen.
Voor deze opdracht zijn de volgende specifieke producten ingezet: bvo/fno-meting, vlekkenplan en een voorbeeld uitwerking van de backoffice. Voor projecten waarbij Het Nieuwe Werken, Renovatie en/of herbestemming een rol spelen bieden deze producten in een vroeg stadium veel inzicht. Onze huisvestingsadviseurs zetten deze producten daarom ook veelvuldig in om een goed beeld te krijgen van de haalbaarheid.
De Scholen in de Kunst (SidK) neemt haar intrek in het multifunctioneel centrum Eemhuis gelegen aan het Eemplein in Amersfoort. Het Eemhuis werd in opdracht van de gemeente Amersfoort gerealiseerd. De bouw is in oktober 2010 van start gegaan, het gebouw is eind december 2013 opgeleverd. Tevens nemen een vestiging van bibliotheek Eemland, archief Eemland en Kunst aan de Eem (KAdE) hun intrek in het gebouw.
Om te zorgen dat de huisvesting aansluit bij de voorzieningen in het gebouw, was het belangrijk om op tijd inzicht te hebben bij de gewenste inrichting. bbn adviseurs heeft SidK begeleid bij het concreet maken van de inrichting. Voor de verschillende ruimten heeft bbn adviseurs geïnventariseerd welke inrichting gewenst c.q. benodigd was, wat aanwezig was en kon worden mee genomen naar de nieuwbouw en wat moest worden aangeschaft. De inrichting is stap voor stap gedetailleerder uitgewerkt. Op basis hiervan zijn inrichtingsplattegronden opgesteld en is bepaald welke voorzieningen waar dienden te komen.
De gemeente Nederlek heeft een Structuurvisie opgesteld om de ruimtelijke structuur van de beide dorpen (Lekkerkerk en Krimpen aan de Lek) te verbeteren. Bbn adviseurs is als projectmanager bij nagenoeg alle projecten daarin betrokken (geweest). Het dorp Krimpen aan de Lek had eigenlijk geen centrum. Het oorspronkelijke dijklint was verpauperd en het winkelcentrum uit de 60-er jaren is buiten de winkelopeningstijden een desolate omgeving. Tesamen met Artica Vastgoed en Qua Wonen heeft de gemeente onder leiding van bbn een plan opgesteld om het dorp een echt hart te geven. Dat plan is nu in uitvoering.
Samenbindend projectmanagement
De drie partijen (gemeente, ontwikkelaar en woningcorporatie) hadden op basis van de voorgeschiedenis van het project een sceptische houding ten opzichte van elkaar. Door inhoudelijk inzichtelijk projectmanagement en vooral financiele transparantie te betrachten heeft bbn adviseurs ervoor gezorgd dat partijen een meer coöperatieve houding kregen en de plannen binnen de planning en financiële kaders ontwikkeld konden worden. De daarbij gerealiseerde kwaliteit is vooral in deze tijd bijzonder te noemen.
Effectief Projectmanagement berust vooral een goede communicatie
Een dorpscentrum met een eigen gezicht vraagt meer dan alleen winkels en bovenwoningen. In nauw overleg met de bewoners en de gemeenteraad is de transformatie van de huidige situatie naar een bruisend dorpshart inhoud gegeven. Er zijn al veel woningen gesloopt en bijna alle winkels worden gesloopt. Maar dankzij de goede communicatie zijn er bijna geen bezwaren tegen de plannen ingebracht.
De samenwerking tussen de drie partijen berust op goede contracten en exploitaties, zowel de grond- als de opstalexploitaties als de teksten van de overeenkomsten zijn door bbn opgesteld in een open proces.
De gemeente Almere heeft het initiatief genomen om gebruik te maken van een leegstaand schoolgebouw aan de Hollywoodlaan en deze te verbouwen en te gebruiken als gebiedskantoor. Een mooi voorbeeld van duurzaamheid.
Met slechts minimale middelen en een krappe planning is de gehele uitstraling van binnen veranderd. Zo zijn er doorbraken gemaakt naar de gang, nieuwe plafonds geplaatst, nieuwe installaties aangebracht, wanden geschilderd en zijn er nieuwe vloeren geplaatst. De kantoor ruimten zijn opgezet volgens het Nieuwe Werken concept met flexibele werkplekken.
Aan bbn adviseurs is gevraagd om de bouwkosten tijdens het ontwerpproces te bewaken, de aanbesteding te organiseren en directievoering tijdens de uitvoering te verzorgen.
Samen met zorgorganisatie Abrona ontwikkelde bbn adviseurs de analysemethodiek om zorgvastgoedportefeuilles toekomstbestendig in te richten. Abrona bracht haar kennis van zorgmarkt in. bbn leverde de kunde en ervaring op gebied analyseren en rekenen aan risico’s en kansen.
De toekomstige vraag naar zorghuisvesting is te prognosticeren door effecten van de kansen en risico’s op de huidige zorgvraag te kwantificeren. De effecten worden aan de hand van de marktsituatie en het beleid van de zorginstelling gewaardeerd. Door voor het beoogde effect een boven- en ondergrens te benoemen zijn worst en best cases door te rekenen.
Door kennis over de toekomstige vraag naar zorghuisvesting kan een plan opgesteld worden hoe de huidige portefeuille omgevormd kan worden naar een toekomstbestendige portefeuille. Daarvoor wordt het beleidsinstrument VastgoedMaps gebruikt.
Samen met Abrona is de vraag naar toekomstige huisvesting van Abrona bepaald. Aansluitend wordt nu gewerkt aan een plan hoe de portefeuille toekomstbestendig ingericht kan worden.
Het nieuwe onderwijscentrum van het Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam vormt het kloppend hart van de onderwijsfaciliteiten van de medische faculteit. Het onderwijsplein biedt inspirerende zelfstudie en ontmoetingsplekken voor studenten, promovendi en docenten. Daarnaast zijn in het onderwijscentrum colloquium- & collegezalen gerealiseerd en verschillende ondersteunende faciliteiten zoals een espressobar, restaurant en kantoren voor onder andere de studieverenigingen.
Herontwikkeling en uitbreiding van de bestaande onderwijsvoorzieningen
Het onderwijscentrum is gehuisvest in de voet van de faculteitstoren van het Erasmus MC, een beeldbepalend element in het stadsgezicht van Rotterdam. Na jaren van gebruik waren de gebouwen toe aan een grondige renovatie. Daarbij is in het ontwerp van Claus en Kaan Architecten het bestaande atrium overdekt met een in het oog springende dakconstructie, waardoor een zeer open en transparant onderwijsplein is ontstaan.
Samenhang met andere renovatie- en nieuwbouwwerkzaamheden
De oplevering van het onderwijscentrum had een sterke samenhang met verschillende andere renovatie- en nieuwbouwwerkzaamheden binnen het Erasmus MC. bbn adviseurs heeft een strategisch plan voor de onderwijs- en onderzoeksafdeling als geheel opgesteld. Ook zijn verschillende interne projecten op elkaar afgestemd, waaronder de interne verhuizingen. Daarbij heeft bbn adviseurs ervoor gezorgd dat de continuïteit van onderwijs werd gegarandeerd.
In het prestigieuze Central District Rotterdam wordt het 125 meter hoge BREEAM “Excellent” kantoorcomplex “First Rotterdam” gerealiseerd. Voor de bovenste verdiepingen is onder de begeleiding van bbn adviseurs een inbouwpakket ontwikkeld dat als huisvesting gaat dienen voor het advocatenkantoor NautaDutilh.
NautaDutilh huurt op dit moment kantoorruimte in de naastgelegen Weena Point Tower en kreeg in 2009 de mogelijkheid om duurzame en beter passende kantoorruimte te huren in het nieuw te ontwikkelen kantoor “First Rotterdam”. NautaDutilh vroeg bbn adviseurs hen daarbij te adviseren.
De uitgangspunten voor de nieuwe huisvesting van NautaDutilh zijn op advies van bbn adviseurs vastgelegd in een gedetailleerd Programma van Eisen dat onderdeel is geworden van de samenwerkings- en huurovereenkomst met verhuurder Weenapoint. Het Programma van Eisen heeft daarbij gediend als basis en toetsingsdocument voor de ontwikkeling van het inbouwpakket en de totstandkoming van het casco kantoorontwerp.
bbn adviseurs heeft naast het schrijven van een Programma van Eisen ook een investeringskostenraming opgesteld waarmee naast de kwaliteit ook de totale projectkosten kunnen worden bewaakt. Verder zijn onder leiding van bbn adviseurs de verschillende projectadviseurs gecontracteerd en heeft bbn adviseurs het ontwerpteam aangestuurd. De bouwvergunning is in 2012 verleend en de oplevering van het inbouwpakket zal in de loop van 2015 plaatsvinden.
De gemeente Neder-Betuwe is in 2002 gevormd uit de voormalige gemeenten Kesteren, Dodewaard en Echteld. Het huidige gemeentehuis voldeed niet meer aan de wensen van het gemeentebestuur. Daarom is het gemeentehuis uitgebreid, gerenoveerd en daarbij tevens geschikt gemaakt voor Het Nieuwe Werken.
Het oorspronkelijke enigszins monumentale gemeentehuis is gerenoveerd. De nieuwbouw met ondergrondse parkeergarage is middels corridors en een fraaie patiotuin verbonden met het oorspronkelijke gemeentehuis. De nieuwbouw oogt modern, maar sluit architectonisch mooi aan bij het oorspronkelijke gemeentehuis. Een belangrijk uitgangspunt bij de renovatie en nieuwbouw was het realiseren van een kantoorconcept volgens Het Nieuwe Werken. Tijdens de realisatie heeft de interieurarchitect een inspirerende werkomgeving, de nieuwe frontoffice en de inrichting van de raadzaal ontworpen.
De werkzaamheden van bbn adviseurs bestonden onder andere uit het bouwmanagement en de kostenbeheersing tijdens de realisatiefase en, parallel daaraan, de begeleiding van het interieurontwerp inclusief de Europese aanbesteding van het meubilair en de inkoop van wanden, vloerbedekking e.d.