De MBO opleiding van het Noorderpoort College verzorgt praktijk- en theorieonderwijs op het gebied van Energy en Maritime (voormalige Zeevaartschool). De in 2012 gebouwde school moest versterkt worden tegen de risico’s van aardbevingen. Daarnaast wilde men verder verduurzamen. Tijdens de versterking zijn aanvullende verbouwingen uitgevoerd, terwijl het praktijkonderwijs op de locatie doorging. Brugsimulatoren en praktijklokalen bleven in gebruik en ook de praktijkexamens gingen door.
De versterking was met name nodig in de buitengevels, betonwanden en -vloeren. Er is een groot aantal extra koppelingen tussen wanden, vloeren en kolommen gemaakt. De isolatiewaarde van de gevel is gehandhaafd en waar mogelijk verbeterd. De borging van de ruimtelijke en bouwfysische kwaliteit en brandveiligheid waren belangrijke aandachtspunten.
De grootschalige aanpak van de verbouwing, de planning en het budget maakten het mogelijk tegelijkertijd de duurzaamheidswensen van de school te realiseren. Het gebouw is nu volledig NOM. De verlichting is vervangen door LED’s, de warmtepompen zijn geoptimaliseerd en er zijn zonnecarports geplaatst.
bbn heeft in opdracht van Borg Groningen het voorbereidings- en uitvoeringsproces van de verbouwingen aangestuurd en bewaakt, in overleg met alle betrokken partijen.
De voormalige bierbouwerij “de Drie Hoefijzers” in Den Haag bestaat uit een open plaats met drie monumentale gebouwen. Voor de kantoorvilla en een voormalig stalgebouw was al snel een woonprogramma bedacht. Een nieuwe bestemming voor het koelhuis liet langer op zich wachten. Uiteindelijk besloot Stadsherstel Den Haag dit gebouw te transformeren tot bakkerij met horecafunctie.
De landelijke bierbrouwerij de Drie Hoefijzers uit Breda had destijds depots verspreid over het hele land. Rond 1912 liet directeur F. Smit van Waesberghe in Den Haag vlakbij de Trekvliet aan de Zwetstraat een depot met kantoor bouwen naar ontwerp van het Haagse architectenbureau K. Meijer & H.E.M. Rademaker. In de loop van de twintigste eeuw raakte het complex in verval. De laatste eigenaar gebruikte het als opslag voor zijn autosloperij. Na aanmerking als gemeentelijk monument, kon Stadsherstel Den Haag het complex aankopen, de gebouwen restaureren en er een nieuwe bestemming voor vinden.
Het voormalige koelhuis is uniek in z’n soort. Het ligt direct langs het treinspoor tussen Den Haag en Leiden en had een eigen zijspoor voor goederenvervoer per spoorlijn. Oorspronkelijk was er alleen een kruipruimte met een verhoogde begane grondvloer op perronhoogte. Later is de kruipruimte uitgegraven tot een flessenkelder. In de kap van het pand was een ijsbassin van beton. Eronder lagen de opgeslagen biervaten die gekoeld werden door natuurlijke koudeval. Het hele gebouw is constructief ontworpen op basis van dit ijsbassin.
Braaksma & Roos architecten maakten in opdracht van Stadsherstel Den Haag een plan voor de restauratie. Om de transformatie naar bakkerij met horeca in te passen, is de kelder vernieuwd en verdiept. Hierbij is ook de paalfundering vernieuwd. Het gebouw staat nu op 56 betonpalen in plaats van de oorspronkelijke houten palen. De bakkerij zit in de kelder, de horeca op de verhoogde begane grondvloer. Die vloer ligt op het oorspronkelijke niveau van circa een meter boven straatpeil. In het voormalige ijsbassin worden grondstoffen voor de bakkerij bewaard. Aan de voorzijde is een nieuwe aanbouw gerealiseerd, waardoor de entree herkenbaar en vindbaar is.
Stadsherstel Den Haag koos ervoor het projectmanagement geheel door bbn adviseurs te laten uitvoeren, van de budgetbewaking tot en met het afstemmen met de architect, de aannemer en de huurder. Het project beperkte zich tot het monumentale casco en de afstemming voor het inpassen van het huurdersbelang. Het project is zonder vertragingen vanuit de restauratieopgave, binnen het vooraf gestelde budget gerealiseerd.
Mercedes verhuist van haar huidige huisvesting in Utrecht naar dit transformatiepand in Nieuwegein. Het nieuwe hoofdkantoor is gelegen aan de Ravenswade naast het nieuwe DC voor Jumbo. Ten behoeve van de transformatie van het bestaande bedrijfsgebouw naar een hedendaags, multi-tenant kantoorgebouw is onder meer een geheel nieuw atrium gecreëerd, waar de kantoorverdiepingen omheen liggen.
Het atrium vormt het kloppend hart van het gebouw met voorzieningen als een auditorium, restaurant en zelfs een full-time barista. Daarnaast is het atrium voorzien van grote, verdiepingshoge groenwanden en een volledig glazen dakconstructie met PV-cellen. De kantoorverdiepingen worden gekenmerkt door grote, open kantoorlandschappen met een industriële look & feel en een breed pallet aan breed pallet aan ontmoetings- en overlegplekken.
Het gebouw heeft een omvang van ca. 22.000 m2 BVO en beschikt over een parkeerkelder met ca. 200 parkeerplaatsen en ca. 50 bezoekersparkeerplaatsen op het terrein. Mercedes Benz huurt ca. 8.000 m2 VVO (van in totaal 12.000 m2 VVO) en alle parkeerplaatsen.
bbn adviseurs is vanaf de initiatieffase in 2017 betrokken geweest en heeft in opdracht van Delta Development en Laagraven Investments het project- en kostenmanagement en de directievoering uitgevoerd.
Medio februari 2019 is het nieuwe hoofdkantoor opgeleverd.
De Nieuwe Havo in Amsterdam maakt deel uit van het ROC van Amsterdam. Het is een vernieuwende school, gespecialiseerd in de havo-hbo-route. De school bereidt de leerlingen direct voor op het hbo. Het onderwijs is gericht op het ontwikkelen van een ondernemende mentaliteit en real life learning. Men leert door te doen, initiatief te nemen en samen te werken. Ambitie ziet de school als belangrijk: je moet het beste uit jezelf halen.
Leerlingen werken in projectvormen en hebben jaarlijks twee speciale projectweken. Er zijn keuzevakken om eigen talenten te ontdekken en te versterken in zogenaamde Pluslessen. Men kan kiezen uit sportplus, scienceplus en cultuurplus. bbn was bij het project betrokken vanuit het raamcontract dat bbn heeft met het ROCvA.
De school bestaat uit 3 lagen van in totaal ruim 4.000 m2 bvo. De werkzaamheden betroffen een verbouwing van de 1e verdieping en de verbouwing van de toiletgroepen op de 1e en 2e verdieping. De verbouwing omvat het herindelen van de verdiepingsvloer, waarbij de ruimten een voor een zijn leeggehaald en gesloopt om vervolgens te worden verbouwd. Er zijn nieuwe plafonds met akoestische eilanden aangebracht, nieuwe vloerafwerkingen en nieuwe wanden. Daarnaast is de elektrotechnische installatie vernieuwd en de werktuigkundige installatie aangepast. Er zijn data voorzieningen aangelegd en de brandcompartimentering is vernieuwd conform de door de brandweer gestelde eisen. De toiletgroepen op de 1e en 2e verdieping zijn geheel gerenoveerd.
bbn heeft met haar projectmanagement de aansturing van de adviseurs voor akoestiek, brand en installaties verzorgd. Daarbij heeft zij ook expertise ingebracht van haar eigen installatie adviseurs en bouwkosten deskundigen. Het uitbesteden van het werk aan een raamcontractant van ROCvA en het begeleiden van de realisatie behoorde tot het werk van de directievoerder van bbn.
De werkzaamheden hielden ook in dat de overlast zo veel mogelijk beperkt moest worden. Het verbouwen van de 1e verdieping betekende dat rekening gehouden moest worden met begane grond en 2e verdieping, waar gewoon les gegeven werd. De start bouw was in juli 2018 en de oplevering september 2018. De school was in gebruik tijdens de verbouwing en er is ook gebruik gemaakt van uitvoeren van het werk in de vakantieperiode. Geluidintensieve werkzaamheden werden voor en na schooltijd uitgevoerd en bij de bouwplaatsinrichting werd rekening gehouden met de routes van leerlingen en docenten.
Gemeente Utrecht is gedurende sloopwerkzaamheden van een schoolgebouw geconfronteerd met asbest met alle gevolgen van dien. Om dit in de toekomst te voorkomen en de situatie beheersbaar te behouden heeft de gemeente voor de werkzaamheden van NDP strook meerdere adviseurs gevraagd een aanbieding te doen voor de totstandkoming van een sloopbestek, aanbestedingsbegeleiding en directievoering en toezicht tijdens de sloopwerkzaamheden. Bbn adviseurs is hier als winnaar uitgekomen.
De sloop zorgt voor een bouwrijp terrein naast het winkelcentrum Overvecht waarop circa 1000 woningen ontwikkeld zullen worden. Bbn heeft offertes opgevraagd voor het schrijven van sloopbestek en tweetal RISMAN risicosessies georganiseerd. De uitkomsten hiervan zijn vervolgens tot concrete acties en voorstellen vertaald. Op advies van bbn heeft de gemeente na de gunning de aannemer verzocht om een eigen asbestinventarisatie op te stellen en een éénmalig afkoopsom aan te bieden. Wat ten goede zal komen aan de risicobeheersing en de haalbaarheid van de planning.
Bbn heeft tevens de leidraad opgesteld en is als een belangrijke schakel tussen diverse partijen verantwoordelijk geweest voor de directie en toezicht gedurende de uitvoering.
Het Hieronymuserf is een prachtige plek tussen Abstede en de historische binnenstad van Utrecht. Een plek zoals je ze niet vaak tegenkomt. Groen, stil en stedelijk tegelijk.
Op deze locatie worden acht exclusieve stadswoningen en een appartement in het levendige hart van Utrecht ontwikkeld. De locatie heeft een smalle doorgang en is omringd door monumentale gebouwen, waaronder het Hieronymusklooster en de monumentale beek de Minstroom.Beschermen van alle elementen en het monitoren van de trillingen als gevolg van bouw zijn daarom een belangrijke factor voor dit project. Daarnaast is de bereikbaarheid en leefbaarheid van de omliggende woningen een grote zorg tijdens de voorbereiding.In dit kader is bbn adviseurs gevraagd om een BLVC-plan en het bijbehorende logistiek plan te maken en een bouwplaats op te stellen. Gemeente Utrecht zal dit plan na beoordeling goedkeuren.
Ontwikkeling en nieuwbouw van 3 woontorens met circa 500 woningen
Sonate Spuikwartier C.V. ontwikkelt midden in het centrum van Den Haag drie woontorens die voorzien in ruim 500 woningen, commerciële voorzieningen in de plint en wellicht een hotel. De torens komen te staan rondom het onderwijs- en cultuurcentrum (OCC) dat nu al aan het Spui wordt gebouwd.
De projectdirectie van Sonate Spuikwartier C.V. wordt ingevuld door Delta Development Group. De projectdirectie wordt in haar taken en verantwoordelijkheden bijgestaan door bbn. De plannen en het ontwerp worden uitgewerkt in bouwteamaanpak. De voorbereidings- en ontwerpbesprekingen worden door bbn geagendeerd en voorgezeten. Hiermee ontlast bbn de projectdirectie en zorgt voor optimale communicatie en gegevensuitwisseling. Daarnaast mede-bewaakt bbn de kwaliteit van de plannen, de investeringskosten en de planning. Tevens verzorgt bbn de spiegelbegroting bij afsluiting van een planfase.
Het bouwterrein grenst direct aan het bouwterrein van het toekomstige cultuurcentrum, drukke straten met belangrijke OV-routes en centrum-loopgebied. Bouwveiligheid is om die reden een zeer prominent aandachtspunt. Het bouwterrein is ontstaan door sloop van voormalige bouw, waarvan de twee onderste bouwlagen een ondergrondse parkeergarage vormden. Deze parkeergarage, gelegen onder grondwaterniveau, is gehandhaafd en blijft ook tijdens de bouw in gebruik. De fundering van één woontoren (door de in gebruik zijnde parkeergarage heen) is om die reden zeer complex.
De gemeente Lingewaal heeft een uitvoeringsagenda opgesteld met als titel ‘Manifest van Lingewaal 2015 – 2022’. Het Manifest beschrijft de visie van de gemeente op de leefbaarheid van de kernen en de gemeente in het algemeen.
Naar aanleiding van het Manifest zijn verschillende projecten gedefinieerd, waaronder de realisatie van een brede school in de kern Asperen. In 2016 is er een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de ontwikkeling van deze brede school. In december 2016 heeft de gemeenteraad ingestemd met de ontwikkeling en realisatie. In de brede school in Asperen zijn twee basisscholen gevestigd, OBS De Zandheuvel en CBS De Open Poort, en een peuterspeelgroep en bso van SKCN.
bbn is door de gemeente Lingewaal ingeschakeld om het gehele proces vanaf definitiefase tot en met de realisatiefase te begeleiden. Voor de ontwikkeling van de brede school is gekozen voor een Design & Build-proces. Dit maakte voor de gebruikers het opstellen van het Programma van Eisen een extra belangrijk traject. Dit was voor hun het moment om de eisen en wensen te benoemen. Samen met de gebruikers zijn workshops gehouden om de eisen en wensen verder te definiëren. Voor dit project heeft bbn wij het Programma van Eisen inclusief de budgettering opgesteld. Daarnaast heeft bbn de nationale niet-openbare aanbestedingsprocedure begeleid en de bijbehorende documenten verzorgd. Vervolgens heeft bbn in de ontwerp- en realisatiefase het projectmanagement, bouwkostenmanagement en kwaliteitstoezicht uitgevoerd.
Op vrijdag 11 augustus jl. is dit project opgeleverd. Het betrof de renovatie van het bestaande gebouw en het toevoegen van extra bouwvolume. Het gebouw is ingericht als informatiecentrum over het RDM terrein, kantoorruimte en ook deels als flexkantoor waardoor het voor start ups makkelijker wordt om zich op het RDM terrein te vestigen.
De renovatie bestond uit:
Bbn adviseurs heeft het toezicht uitgevoerd.
Nationale Nederlanden besloot om op de locatie minder oppervlak te huren. Het resterende deel is verbouwd naar moderne ruimtes waar meer mensen per vierkante te kunnen (flex)werken.
Door invoering van Het Nieuwe Werken kon de gebruikte oppervlakte verminderen tot circa 7.500 vierkante meter. Dit betekende een aanzienlijke reductie van kosten en minder risico op leegstand na afloop van de verhuurperiode.
De beschikbare doorlooptijd, tussen het besluit tot vernieuwing van de locatie en de ingebruikname van de gerenoveerde kantoorverdiepingen, bedroeg minder dan een jaar. Dit betekende dat zowel het ontwerpproces als het aanbestedingstraject efficiënt moest worden uitgevoerd om voldoende tijd over te houden voor de uitvoeringswerkzaamheden en de interne verhuizing terug naar het vernieuwde gedeelte.
bbn heeft het projectmanagement, bouwkostenmanagement en de directievoering en toezicht uitgevoerd. Onderdeel hiervan was de aansturing van het ontwerpteam en het organiseren van de aanbesteding. De aanbesteding is binnen budget gerealiseerd.