In de gemeente Hoorn is in oktober 2006 een overdekte 400 m kunstijsbaan met 30 x 60 m. ijsveld in gebruik genomen. Al vele jaren werd er in de Kop van Noord-Holland nagedacht over de mogelijkheden om een overdekte kunstijsbaan te realiseren omdat er in het ‘verzorgingsgebied’ een grote behoefte aan bestond. Het resultaat van al die inspanningen is dat de gemeente Hoorn tezamen met diverse buurgemeenten en de provincie Noord-Holland de investeringskosten voor een nieuwe kunstijsbaan hebben bekostigd.
Aan bbn adviseurs is gevraagd om het bij de definitiefase behorende onderzoek uit te voeren. Dit onderzoek leidde tot de vaststelling van de uitgangspunten voor het vervolgproces, het Programma van Eisen, een investeringsraming, een bezoek- en exploitatieprognose en de Europese aanbesteding van het werk. Bij het vaststellen van het proces is gezocht naar een methode om in een kort tijdsbestek de ontwikkeling van de kunstijsbaan te kunnen starten en om optimaal gebruik te kunnen maken van de know-how van diverse marktpartijen. Dit om op efficiënte wijze de ontwikkeling, realisatie en exploitatie vorm te geven.
Op advies van bbn adviseurs is gekozen voor een Europese aanbestedingsmethodiek waarbij het ontwerp, de realisatie, het meerjaren onderhoud en de exploitatie voor een periode van 10 jaar in één procedure aanbesteed worden. bbn adviseurs begeleidde dit zogenaamde DBMO (Design, Build, Maintenance en Operate) proces en ontwikkelde het juridische kader hiervoor. Vervolgens heeft bbn adviseurs de verdere ontwikkeling en de realisatie begeleid.
Direct naast het NS-station te Hoofddorp heeft NS Vastgoed een nieuw kantoorgebouw met circa 22.000 m² verhuurbare oppervlakte met parkeervoorzieningen onder het gebouw en een aangrenzende parkeergarage gerealiseerd.
Een uniek gebouw van circa 80 m hoog, geïntegreerd in het Unesco-monument. Ontworpen door de Londense vestiging van het Amerikaanse architectenbureau Kohn Petersen Fox, internationaal befaamd om in het oog springende bakens in diverse landen. Het gebouw bestaat uit verschillende gebouwdelen (laag- en hoogbouw) en is geschikt voor diverse indelingsconcepten (cellen- en coconkantoor) doordat het vrij indeelbaar is door het ontbreken van tussenkolommen.
bbn adviseurs heeft voor dit project zowel het bouwkostenmanagement als de directievoering en het toezicht verzorgd.
MAB Development Nederland B.V. is voornemens het bestaande kantoor op landgoed Hoevelaken deels te slopen en het resterende deel te renoveren. Tevens wordt de bestaande tijdelijke huisvesting vervangen en uitgebreid door nieuwbouw van 2 paviljoens en uitbreiding van het bestaande kantoorgebouw. Tegelijkertijd draagt het concern 11,5 van de 15,5 hectare aangekochte grond over aan Stichting het Geldersch Landschap voor natuurontwikkeling.
Gezien de landschappelijke kwaliteiten van het gebied wordt het parkeren in de nieuwe situatie ondergronds voorzien. De totale parkeergarage bedraagt 9.500 m². Het gehele project bestaat uit 11.500 m² renovatie van het bestaande kantoorgebouw en 17.000 m² nieuwbouw van kantoren in 3 bouwdelen. Het ontwikkelingsplan bevat een netto-uitbreiding aan het bestaande gebouw van 8.650 m², in maximaal 3 bouwlagen. De eerste fase van de uitbreiding, die in 2006 gereed was, bedraagt circa 4.500 m². In het 4e kwartaal van 2008 is de volledige nieuwbouw gerealiseerd.
bbn adviseurs is door de ontwikkelaar, MAB Development Nederland BV, ingeschakeld in een uitgebreide adviesrol. bbn adviseurs verzorgt heeft het gehele bouwkostenmanagement, adviseert over de fasering en uitvoeringslogistiek en is ingeschakeld als directievoerder, toezichthouder en gebruikersbegeleider.
Vele jaren domineerde de Katreinetoren het stadsbeeld in de omgeving van het Utrechts Centraal Station. Wat eens een naargeestige betonnen kolos was, werd onder leiding van bbn adviseurs gerenoveerd tot een modern kantoorgebouw waarin diverse moderne kantoorconcepten een plek kregen.
Door de ligging boven de sporen en de toepassing van hoogwaardige installatietechnieken en klimaatgevels, was de renovatie een complexe technische en logistieke opgave. De renovatiewerkzaamheden mochten de normale gang van zaken niet in het gedrang brengen. Gevels en technische installaties werden separaat van het bouwkundige gedeelte aanbesteed en onder leiding van de directievoering en het toezicht van bbn adviseurs geïntegreerd uitgevoerd.
Voor Kluwer in Alphen aan den Rijn is er een nieuw kantoorgebouw gerealiseerd naar het ontwerp van Diederick Dam. Het gebouw bestaat uit een parkeergarage met 300 plaatsen en circa 25.000 m² kantooroppervlak.
Het gebouw is zo ontworpen dat elke kantoorvleugel bereikbaar is vanuit de centrale entree, waarbij mogelijk uitzondering zal worden gemaakt voor de apart te verhuren gedeelten. De bovenbouw bestaat uit 4 kantoorvleugels met een naastgelegen ronde kantoortoren. De kopgevel van de grootste kantoorvleugel is transparant, waardoor dit gebouw minder massief oogt.
bbn adviseurs is vanaf het begin betrokken geweest bij de voorbereiding bij de totstandkoming van het bestek. Tevens heeft bbn adviseurs de rol van directievoerder en toezichthouder vervuld.
Omdat Vereniging Eigen Huis in het huidige gebouw uit zijn jasje groeide, heeft zij het idee opgevat om op eigen terrein een kantoorgebouw met stallingsgarage te ontwikkelen dat ruimte biedt aan de vereniging zelf en bovendien de mogelijkheid biedt om ruimte aan derden te verhuren.
Het te ontwikkelen gebouw bevat circa 3.400 m² verhuurbare kantoorruimte en 159 parkeerplaatsen. De structuur van het gebouw is zo opgezet dat de nieuwste inzichten in kantoorconcepten kunnen worden gerealiseerd in het kantoorgedeelte.
bbn adviseurs heeft het bouwkosten- en het bouwmanagement gevoerd bij het project. Het project kenmerkt zich door een goede samenwerking met de architect en de opdrachtgever en is binnen een kort tijdsbestek aanbestedingsgereed gemaakt. Daarnaast werd door bbn adviseurs ook geadviseerd op het gebied van de verhuuractiviteiten, zoals het aantrekken en begeleiden van een makelaar.
Bij de aanbesteding van het project werd een methode gevolgd waarbij de aannemer op basis van het Definitief Ontwerp werd geselecteerd. Met de aannemer werd vervolgens in een één-op-één situatie onderhandeld over de bouwsom en uiteindelijk werd een overeenstemming bereikt over de aanneemsom. De bouw werd begeleid door de directievoerder en het toezicht van bbn adviseurs, waarmee zekerheid over een goede aansluiting werd verkregen tussen het ontwerp en de uitvoering. De realisatie van het project werd vervolgens conform het bestek uitgevoerd en wordt gekenmerkt door het hoge kwaliteitsniveau dat uiteindelijk is bereikt.
Bij de Dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente Amsterdam heeft een grootscheepse interne verbouwing plaatsgevonden in het pand aan de Jodenbreestraat. Hierbij is een nieuw kantoorconcept ontworpen en gerealiseerd dat de Dienst in staat stelt meer mensen op het huidige oppervlak te huisvesten en tevens een grotere gebruiksflexibiliteit te bereiken.
Deze verbouwing heeft plaatsgevonden in 4 fasen. Per fase werd een deel van de organisatie naar een tijdelijke locatie verhuisd. De 1e fase werd in uitvoering genomen in december 2001 en in januari 2003 is het project afgerond.
bbn adviseurs had in dit project de rol van bouwmanager. Hierbij horen taken als het bewaken en organiseren van de Europese aanbesteding voor het kantoormeubilair, de voorbereiding van de uitvoering, het organiseren van de verhuisbewegingen en natuurlijk het bewaken van de planning en het budget. Tevens heeft bbn adviseurs de gehele uitvoering gecoördineerd.
Het LOC@ is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Develsteincollege, Walburgcollege en da Vinci College. Deze partijen wilden in een nieuw gebouw een nieuwe manier van onderwijs aanbieden om het vmbo- en mbo-onderwijs in de Zwijndrechtse Waard een nieuwe impuls te geven.
Dit onderwijs sluit aan op de vraag naar goed opgeleide en gemotiveerde mensen voor het bedrijfsleven. Scholen en bedrijfsleven gaan daarom nauw samenwerken. In het nieuwe schoolgebouw is plaats voor circa 1.300 leerlingen, verdeeld over de dag- en avondopleiding. bbn adviseurs heeft de Europese aanbestedingsprocedure begeleid voor de ontwikkeling van het LOC@ ter grootte van circa 11.000 m² bvo en maximaal 60 woningen op het terrein van de dependance van het Develsteincollege aan de Burgemeester Jansenlaan.
De aanbesteding is georganiseerd volgens het principe DBM, Design, Build & Maintenance. 10 marktpartijen hadden zich aangemeld, hieruit zijn 5 partijen gekozen die hun visie aan de adviescommissies en de selectiecommissie mochten presenteren. Vervolgens mochten 3 partijen hun visie uitwerken naar een Voorlopig Ontwerp; Burgland Projectontwikkeling is als beste uit de bus gekomen. bbn adviseurs is bij het vervolgproces ingeschakeld voor de procesbegeleiding en de kwaliteitsbewaking.
De gemeente Elburg en De Nuborgh hebben samengewerkt om een nieuwe vmbo-school te ontwikkelen en te realiseren. Om dat initiatief zeker te stellen, diende er veel van te voren onderzocht te zijn.
In een haalbaarheidsfase is gezocht naar locaties, de kosten voor de ontwikkeling en realisatie en de dekkingsmogelijkheden. Ook is de ontwikkelingswijze van te voren bepaald en zijn de noodzakelijke RO-procedures vastgelegd. Het gevolg is dat op 2 hectare, in een nieuwe uitbreidingslocatie, begin 2006 werd gestart met het realiseren van een vmbo-school van ongeveer 11.500 m². De onderwijskundige opzet is vernieuwend.
bbn adviseurs is vanaf het allereerste conceptmanagement de schakel geweest tussen gemeente en schoolbestuur. Het betrof een volledige opdracht voor bouwmanagement, bouwkostenmanagement en directievoering en toezicht. Nadat eerst onderwijskundige scenario’s zijn onderzocht is op basis van een Programma van Eisen een Europese aanbesteding voor een architect georganiseerd. Deze kreeg een taakstellend budget als uitgangspunt mee. Vervolgens is op een gefaseerde werkwijze naar een Europese aanbesteding van 3 percelen toegewerkt.
Voor het project is in samenspraak met de provincie een zelfstandige projectprocedure gevolgd. De schoollocatie is onderdeel van een uitbreidingslocatie met woningen.
Het Minkema College te Woerden was in de gelegenheid een nieuwe school voor voortgezet onderwijs voor vmbo, mavo en havo te realiseren. Bij het vmbo zijn onder andere richtingen in autotechniek, cnc technieken, economie en ondernemen, horeca en marketing te volgen. In combinatie met dat project besloot de gemeente Woerden op dezelfde locatie een sporthal te realiseren. De sporthal heeft 3 gymzalen en een turnhal
Na een lange periode van voorbereidingen en onderhandelingen tussen het schoolbestuur en de gemeente, werd dan eindelijk het startsein gegeven voor de planontwikkeling. Jeanne Dekkers Architectuur uit Delft werd daarbij ingeschakeld als architect. Door het Ontwerpteam werd, in samenwerking met de toekomstige gebruikers, binnen strakke budgettaire kaders een schitterend plan ontwikkeld voor schoolgebouw en sporthal.
Het ontwikkelde plan is aanbesteed in een procedure volgens de Europese Richtlijn Werken. Doordat deze aanbesteding plaatsvond in een overspannen aannemersmarkt, gaf het aanbestedingsresultaat in eerste instantie een overschrijding ten opzichte van het budget te zien.
Met de meest economische aanbieder, en dat was niet het aannemersbedrijf met de laagste prijs, werd vervolgens een onderhandelingstraject ingezet om te komen tot een acceptabele aanneemsom. Nadat dit proces was gevolgd en ook de gemeenteraad van de gemeente Woerden haar goedkeuring aan het plan had gegeven, kon een aanvang genomen worden met de uitvoeringswerkzaamheden. Tijdens het uitvoeringsproces heeft bbn adviseurs de directievoering en het toezicht verzorgd.