Gemeentehuis Gilze en Rijen

In de Brabantse gemeente Gilze en Rijen was al een aantal pogingen gedaan om een bouwproces te starten voor de verbouwing en uitbreiding van het gemeentehuis. Telkens strandden dit op het gebrek aan balans tussen het ambitieniveau (Programma van Eisen) en het budget.

Aan bbn adviseurs werd gevraagd om het proces opnieuw op de rails te zetten en daarbij gebruik te maken van de partijen die tijdens de vorige pogingen ingeschakeld waren. Het bouwproces werd door bbn adviseurs opnieuw gestart met het maken van een Plan van Aanpak en het herijken van het Programma van Eisen. Op basis van dit Programma van Eisen werd een taakstellende budgetrekening opgesteld. Over alle uitgangspunten werd intensief gecommuniceerd met betrokkenen uit de gemeentelijke organisatie en de politiek. Binnen de opnieuw geformuleerde kaders, gaf bbn adviseurs leiding aan het ontwerpproces dat leidde tot een bouwplan dat bestond uit een nieuw deel en de renovatie van het bestaande gemeentehuis. In het nieuwe deel werd een centrale balie ingericht volgens het overheidsloket 2000 principe.

Uiteindelijk werd het project binnen de gestelde termijn en het taakstellende budget opgeleverd.

Gemeentehuis Hilvarenbeek

De gemeentelijke organisatie van de gemeente Hilvarenbeek was ondergebracht in meerdere monumentale panden aan het Vrijthof. Het ruimtegebrek in deze panden, maakte een studie naar de mogelijkheden voor nieuwe gemeentelijke huisvesting noodzakelijk.

bbn adviseurs werd ingeschakeld om de alternatieve huisvestingsmogelijkheden te onderzoeken. In het onderzoeksrapport werden diverse verbouwingsvarianten, in combinatie met nieuwbouw, gepresenteerd. Ook een volledige nieuwbouw behoorde tot de mogelijkheden. Nadat de gemeenteraad van Hilvarenbeek een keuze had gemaakt voor een variant waarin sprake was van verbouwing en nieuwbouw op de huidige locatie, waarbij tevens een van de gebouwen werd afgestoten en de opbrengst daarvan als dekkingsbron werd ingezet, werd bbn gevraagd om leiding te geven aan het bouwproces.

SATIJNplus Architecten uit Maastricht werd op basis van een meervoudige opdracht geselecteerd als architect. Uiteindelijk werd het plan succesvol aanbesteed en is het gemeentehuis inmiddels opgeleverd.

Stadsdeelkantoor Zuidoost Amsterdam

In het kader van de algehele vernieuwing van de Bijlmermeer vindt uitbreiding en herstructurering plaats van het Amsterdamse Poortgebied, het centrum van de Bijlmer. Een van de projecten in dit gebied is het nieuwe stadsdeelkantoor.

Het gebouw heeft een omvang van 12.740 m² en het ontwerp van zowel het exterieur als het interieur is van A+D+P Architecten. Het nieuwe Anton de Komplein, waar het stadsdeelkantoor gesitueerd is, vormt de oostelijke beëindiging van de centrum-as van Amsterdam Zuidoost, tussen de Arenaboulevard en het Amsterdamse Poortgebied. Het plein is dé beeldbepalende centrale ruimte in het oostelijke centrumgebied.

De publieke ruimtes bevinden zich op de eerste 2 etages. Het bestuur zetelt op de tweede verdieping, direct boven de raadszaal. De 5e etage is ingericht als vergadercentrum. Het is een halfopen kantoor geworden: hoofden en managers hebben een eigen kamer en afdelingen werken in een open omgeving. De verschillende sectoren zijn op een bepaalde wijze verdeeld in het gebouw, zodat ze zoveel mogelijk een eigen domein hebben in het gebouw. Binnen iedere sector is een aantal aanvullingen op de werkplekken vormgegeven; spreekkamers, loungeruimten, rookruimten, facilitaire units en een aantal concentratiewerkplekken.

bbn adviseurs heeft voor stadsdeel Zuidoost het bouwmanagement en de uitvoeringscoördinatie van een deel van het inbouwpakket, de Europese aanbesteding van het meubilair, alle overige inrichtingszaken en de verhuizing verzorgd.

Stadsdeelkantoor en gemeentewerf Oud-West Amsterdam

In Stadsdeel Oud-West van de gemeente Amsterdam ligt een bijzondere ontwikkelingslocatie; het plangebied De Hallen. Op deze locatie bevinden zich onder andere de voormalige tramremises van het Gemeentevervoerbedrijf, die inmiddels de status van rijksmonument hebben gekregen.

Om de herontwikkeling van De Hallen financieel mogelijk te maken, wordt ook de directe omgeving opnieuw ontwikkeld. In die ontwikkeling realiseert het stadsdeel voor zichzelf een nieuw stadsdeelkantoor met ondergrondse gemeentewerf.

bbn adviseurs is ingeschakeld als projectmanager van het stadsdeelkantoor en de gemeentewerf en als adviseur van de omliggende planontwikkeling. In het proces dat leidt tot een nieuw stadsdeelkantoor verzorgt bbn adviseurs het opstellen van het Programma van Eisen, de Europese aanbestedingen, de ontwikkeling van het kantoorconcept en de diverse tijdelijke maatregelen in de huidige huisvesting. Dit alles uiteraard als onderdeel van een integrale aansturing van het bouwproces.

Centrale gemeentewerf Kortenhoef Wijdemeren

Een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden van een centrale gemeentewerf te Kortenhoef voor de fusiegemeente Wijdemeren.

Wijdemeren is met 7.700 ha de grootste gemeente in de Gooi- en Vechtstreek. Een uniek stuk Nederland met veel plassen, moerassen, bossen, vaarten en weiden. De diverse landgoederen, vele monumenten en beschermde dorpsgezichten zijn beeldbepalend voor Wijdemeren. De gemeente is op 1 januari 2002 ontstaan door samenvoeging van de voormalige gemeenten Loosdrecht, ’s-Graveland en Nederhorst den Berg, met een totaal aantal inwoners van circa 23.000 inwoners. De gemeente Wijdemeren heeft bbn adviseurs gevraagd een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de samenvoeging van de drie bestaande werven tot een centrale gemeentewerf. In dit onderzoek heeft bbn zich gericht op twee ‘sporen’ die financieel met elkaar zijn vergeleken.

Spoor 1: handhaving bestaande werven:

Spoor 2: centrale gemeentewerf

Uit de vergelijking van de twee sporen is naar voren gekomen dat het financieel gunstiger is om de drie bestaande werven samen te voegen in een centrale gemeentewerf.

Kantoor Archiparc Utrecht

Begin jaren 90 is het kantorenpark Archiparc (Rijnsweerd Zuid) te Utrecht gerealiseerd. In dit kantorenpark is inmiddels ook de laatste kavel bebouwd.

ING Real Estate heeft op deze laatste kavel de nieuwbouw gerealiseerd van een verhuurkantoor van 2.748 m² in 5 bouwlagen. Hiervoor was het van belang om in enkele maanden tijd een plan te ontwikkelen, zodat voor eind 2004 een bouwaanvraag 1e fase kon worden verkregen. Het hoogwaardig kantoorgebouw is functioneel geschikt voor een huurder of per verdieping indeelbaar voor meerdere huurders. Tijdens de ontwerpfasen heeft bbn adviseurs het bouwmanagement en het bouwkostenmanagement gevoerd. Tijdens de realisatie heeft bbn adviseurs eveneens de directievoering en het toezicht verzorgd.

Kantoorgebouw Europaplein Utrecht

Op de locatie van de voormalige brandweerkazerne, aan het Europaplein in de gemeente Utrecht, ontwikkelde Situs een plan voor circa 40.000 m² kantoorgebouw met bijbehorende parkeervoorzieningen. Het gerenommeerde architectenbureau Kohn Pedersen Fox (KPF) uit Londen/New York tekende voor de architectuur. De 1e fase van 22.000 m² is opgeleverd aan de Berenschot Groep. De 2e fase was 18.000 m².

bbn adviseurs begeleidde Situs vanaf het begin op het gebied van het bouwkostenmanagement. Van meet af aan stond vast dat Van Tartwijk Bouwbedrijven ingeschakeld zou worden voor de realisatie. Ruim voor de start van de bouw was deze partij al opgenomen in het Bouwteam. De prijsvorming vond in het eindstadium plaats in een paralleltraject met de voorbereiding van de uitvoering. Tijdens de uitvoering verzorgde bbn adviseurs het management op de bouwplaats. Een team dat bestond uit een directievoerder, een hoofdopzichter en een opzichter gaf daarbij leiding aan het uitvoeringsproces. Tijdens de uitvoering werd tevens het inbouwpakket van de huurder Berenschot gerealiseerd. bbn adviseurs verzorgde daarbij, als separate opdracht van Berenschot, de afstemming met de interne projectleider van de huurder.

Multifunctionele accommodatie Den Bolder Waspik

In de gemeente Waalwijk was enige tijd geleden voor de kern Waspik een multifunctioneel centrum gepland. Het ruimtelijke programma bestond uit een bibliotheek, accommodatie voor muziekonderwijs en een uitvoeringszaal met ondersteunende faciliteiten.

bbn adviseurs werd bij dit proces betrokken op het moment dat aan 3, in de regio gevestigde, architecten was gevraagd om voor dit gebouw, dat ongeveer 2.000 m² groot zou moeten zijn, een studieontwerp te maken. Een dergelijke vraagstelling levert vaak inspirerende ontwerpen op, maar confronteert de opdrachtgever vaak ook met vragen over de juistheid van het door de ontwerpers opgegeven bouwbudget en de wijze waarop het Programma van Eisen is vertaald in een ontwerp.

bbn adviseurs werd dan ook gevraagd om een objectieve beoordeling op te stellen van alle ingediende ontwerpen. Daartoe stelde bbn adviseurs van alle ontwerpen een elementenbegroting van de bouwkosten op en werden alle ontwerpen getoetst aan het Programma van Eisen. De conclusies van dit onderzoek waren belangwekkend. Alle ontwerpen waren in eerste instantie te groot en te duur. De gemeente deed dan ook het verzoek aan bbn adviseurs om leiding te geven aan het proces waarin het winnende ontwerp van architectenbureau de Twee Snoeken werd uitgewerkt tot een realiseerbaar plan.

Wat volgde was een inspirerend proces waarin het ontwerp inderdaad in een aantal slagen werd geoptimaliseerd en daarmee ook op een verantwoord budget gebracht. Bij dit proces werden de toekomstige gebruikers intensief betrokken. Regelmatig werd de gemeenteraad van Waalwijk geïnformeerd over de voortgang. De begeleiding van bbn adviseurs werd afgerond met de organisatie van een succesvolle aanbesteding.

Evenemententerrein Het Podium IJsselstein

De gemeente IJsselstein heeft een voorziening ontwikkeld voor recreatie en openbaar vervoer in de uitbreidingswijk Zenderpark. Op het overgangsgebied tussen de uitbreidingswijk en de binnenstad is het evenemententerrein Het Podium met een busstation Het Paviljoen ontwikkeld. Het plan voorziet in een park, een ijs-/skeelerbaan, een overdekt busstation, een verenigingsruimte en kantoorruimten.

bbn adviseurs was betrokken bij het project in de rol van projectmanager. De haalbaarheid van het project hing met name af van de afname van de kantoorruimten. Daarnaast speelden subsidieaspecten mee in de financiering. Er werd tevens gezorgd voor de juiste afstemming met gebruikers en de betrokken gemeentelijke diensten. Het project is geheel in bouwteam uitgewerkt en gerealiseerd. De IJsselsteinse Woningbouwvereniging is uiteindelijk gecontracteerd om Het Paviljoen turnkey af te nemen. Om de financiering sluitend te krijgen, heeft bbn adviseurs de subsidiebegeleiding met Bestuur Regio Utrecht verricht.

Gemeentehuis Houten

Als gevolg van een tweede Vinex-groeitaak is de gemeente Houten in de periode 1998-2005 gegroeid van circa 30.000 inwoners naar circa 50.000 inwoners. Deze groei veroorzaakte uiteraard ook een groei van het gemeentelijk apparaat.

In 2000 ontstaat er een discussie over de vraag of er een nieuw gemeentehuis moet komen. Onderwerpen in die discussie zijn: de noodzaak om nieuw te bouwen; de locatie waarop nieuw gebouwd kan worden; de benodigde bouwbudgetten en de mogelijkheid om het bestaande gemeentehuis te verbouwen en uit te breiden. bbn heeft in deze discussie een actieve bijdrage geleverd als onafhankelijk adviseur. In samenwerking met de gemeentelijke Projectgroep heeft bbn het Programma van Eisen voor het nieuwe gemeentehuis opgesteld. Daarbij ontwikkelde bbn tal van huisvestingsmodellen en heeft deze voorzien van functionele en financiële onderbouwingen. Na zorgvuldige afweging is gekozen voor renovatie en uitbreiding van het bestaande gemeentehuis. De vernieuwing van de centrale front-office en de verbetering van het binnenklimaat waren belangrijke opgaven. Tevens is het vergadercentrum en de back-office grotendeels vernieuwd.

bbn heeft vanaf het initiatief tot en met de realisatie- en nazorgfase de begeleiding verzorgd. Na begeleiding van de architectenselectie en de selectie van adviseurs, heeft bbn met goed gevolg het ontwerptraject aangestuurd, de aanbesteding en contractering van de aannemers verzorgd, de bouwdirectie gevoerd en de nazorgfase begeleid. Het uitwerken van de kostenramingen van investering en exploitatie en het adviseren op het technische vlak, behoorden eveneens tot het takenpakket. Tijdens alle fasen in het ontwikkelingsproces is zowel het investerings- als het exploitatiebudget zorgvuldig bewaakt. Belangrijk gegeven is dat nadrukkelijk op de exploitatielast is gestuurd. Zo is bij de keuze van de duurzaam bouwen maatregelen de potentiële verlaging van de exploitatielast een belangrijk criterium geweest.