Lease is het meest bekend van de auto’s die de werkgever aan zijn personeel ter beschikking stelt. Diezelfde werkgevers leasen van oudsher ook graag andere kapitaalgoederen zoals kopieermachines, bedrijfswagens en zelfs vliegtuigen. De vraag is nu; gaat deze trend zich ook voordoen voor het kapitaalgoed bij uitstek, huisvesting?
Een vraag die direct opkomt is of het huren van een gebouw niet hetzelfde is als het leasen van een gebouw. De volgende verschillen zijn te benoemen:
Bij lease worden zoveel mogelijk kostenrisico’s weggenomen, het product is speciaal daarop ontworpen. Bij huur worden kostenrisico’s bij huurder gelegd en kunnen tegen extra kosten worden afgekocht.
De discussie over het leasen van huisvesting zal toenemen. Met name bij de doelgroep wiens middelen beperkt zijn en die deze liever aanwendt voor haar corebusiness. Voor de doelgroep die kostenrisico’s liever mijdt. Voor een doelgroep die haar huisvesting sowieso de gehele economische levensduur wil blijven gebruiken waardoor eventuele waardestijging geen overweging is. En voor een doelgroep die liever geen (vaak slecht functionerende) gebouwbeheerder of vastgoedafdeling willen hebben. Mogelijke doelgroepen:
Voorop staat; leasen moet goedkoper worden dan huren en mag niet duurder zijn dan eigendom. Ook zal lease meer zekerheden moeten bieden dan huur en koop. En bijkomende diensten moeten lease aantrekkelijker maken dan elk ander alternatief. Dit kan alleen waargemaakt worden wanneer gebouwen precies op maat voor de gebruiker ontworpen worden. Met een op maat gekozen optimale levensduur voor de laagste kapitaallasten. ‘Nul op de meter’ waardoor volledige zekerheid voor energiekosten gegeven kan worden. Maximaal onderhoudsvrij waardoor volledige zekerheid voor onderhoud gegeven kan worden. Zo veel mogelijk recyclebaar, zodat sloop en verwerking van het gebouw bij afloop leaseperiode minimaal zullen kosten. Hierbij kan ook nog gedacht worden, naast het Leasen van het gebouw (inclusief de grond) aan de mogelijkheid om de grond ter beschikking te stellen (maar wel in eigendom te houden) en alleen het gebouw te leasen. Dit geeft veel instellingen het gevoel dat het ‘tafelzilver’ niet verkocht wordt.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem contact op met Pieter Heijmerink (PF.Heijmerink@bbn.nl of 06-15071966).
Na drie jaar bouwen is het langverwachte nieuwe Hilton Schiphol geopend. Het kenmerkende kubusvormige gebouw herbergt een 42 meter hoog atrium en 433 kamers.
Het hotel heeft verder 23 vergaderzalen, een specialiteitenrestaurant en bar, een executive lounge en een spa en fitnesscentrum. Het hotel beschikt over een ondergrondse parkeergarage met 138 parkeerplaatsen. Een overdekte promenade verbindt het hotel rechtstreeks met de terminal van de internationale luchthaven. Het nieuwe Hilton ligt langs de toegangsweg naar de terminal tegenover het oude hotel, dat tijdens de bouw in gebruik is gebleven. Het kubusvormige gebouw van Mecanoo heeft afgeronde hoeken en ruitvormige raampartijen en diagonale lijnen. Het grote atrium, met een 35-meter hoog glazen plafond, vormt het hart van het hotel- en vergadercomplex. De lichte, horizontale lijnen van de balustrades en de witte elementen reflecteren het daglicht tot diep in het gebouw en verlenen het zijn grootsheid. De houten latten, frames en elementen zorgen voor verfijning en een natuurlijke, sierlijke vormgeving.
bbn adviseurs heeft voor Schiphol Real Estate het bouwkostenmanagement gevoerd en geadviseerd inzake de bouwlogistiek en faseringsmodellen.
Het Stadshart van Den Helder verslechtert van jaar op jaar. Incidentele ingrepen kunnen dit proces niet keren. De roep naar een samenhangende visie werd luider. Om de vernieuwing van het Stadshart te kunnen realiseren is het Uitwerkingsplan opgesteld waaraan bbn adviseurs een essentiële bijdrage heeft geleverd.
De uitvoeringsorganisatie Zeestad bv, een samenwerkingsverband tussen de gemeente, de provincie Noord-Holland en de ministeries VROM en Defensie, kreeg de opdracht een ambitieus plan voor het Stadshart tot stand te brengen. De aanwezige (Rijks-) monumenten op Willemsoord en de Stelling Den Helder moeten de aantrekkingskracht van het nieuwe Stadshart worden. Zeestad bv heeft bbn adviseurs betrokken voor het opstellen van een kansrijke ontwikkelingsstrategie met een haalbare gebiedsexploitatie.
Het sleutelbegrip bij dit project is faseren. Om de droom te realiseren hebben we een gefaseerde ontwikkelingsstrategie opgesteld en deze vertaald in gebiedsexploitaties per fase. Zo kon de totale vernieuwing worden omarmd zonder dat daarover een ja/nee besluit nodig was. Door sturing vanuit de financiën heeft bbn adviseurs de ambities binnen realiseerbare condities geplaatst.
Het opstellen van de ontwikkelingsstrategie en de gebiedsexploitatie was de kern van onze bijdrage aan het Uitwerkingsplan. Met onze adviesproducten over de civiele techniek, de risicoanalyse en de planeconomie worden de eerste stappen gezet naar een Stadshart om trots op te zijn.