Onderhoud gemeentehuis Medemblik

De gemeente Medemblik heeft de ambitie om al het gemeentelijk kernvastgoed voor 2040 te verduurzamen tot energieneutraal. Om dit te realiseren heeft bbn samen met de vastgoed- en facilitaire afdeling van de gemeente een draaiboek met stappenplan opgesteld.

Het gemeentehuis is als pilotprojecten aangewezen. Het gemeentehuis bezat in 2017 energielabel D. In stappen is het gemeentehuis nu energieneutraal gemaakt en medio 2023 zal het gebouw Nul Op de Meter (NOM) zijn.

bbn adviseurs heeft het projectmanagement en kostenmanagement van het verduurzamingsproject uitgevoerd. Tijdens de realisatie heeft bbn ook het kwaliteitstoezicht gedaan. In de nazorgfase monitort bbn de resultaten van de verduurzaming, koppelt deze terug naar de opdrachtgever en acteert waar nodig.

Een optimistisch gebouw voor de gemeente Dordrecht

Het Deense architectenbureau Schmidt Hammer Lassen heeft de prijsvraag Huis van Stad en Regio Dordrecht gewonnen. Dat is woensdag 8 april bekend gemaakt door het college van de gemeente Dordrecht. Vier architectenbureaus maakten een plan voor het nieuwe Huis van Stad en Regio. De onafhankelijke vakjury, onder voorzitterschap van prof. ir Jo Coenen, wees het plan van Schmidt Hammer Lassen unaniem aan als winnaar van de prijsvraag.

Elegant
De Denen ontwierpen een elegant, prismavormig gebouw met veel glas en een intiem parkje aan de westzijde. “Het eindresultaat is een optimistisch gebouw als toekomstig monument van Dordrecht,” aldus de jury die de meningen van inwoners van Dordrecht heeft meegenomen in de beoordeling van de plannen. Het idee is om het winnende ontwerp te realiseren in de context van de grotere gebiedsontwikkeling en de winnaar van de prijsvraag in het hele proces te betrekken.

Enthousiast
Ook het college van de gemeente Dordrecht is enthousiast over het winnende ontwerp. “Wij zijn allereerst dankbaar dat de vakjury alle input uit de stad en de randvoorwaarden voor de toekomstige Spuiboulevard heeft kunnen meenemen in de beoordeling van de ontwerpen. Dat is een zeer grote opgave. Wij hebben het volste vertrouwen in het winnende ontwerp. Dat de exploitatiekosten lager zullen zijn dan in het geval van renovatie van het huidige stadskantoor is ook mooi meegenomen. Dit gebouw gaat een stimulans geven aan de stad als katalysator voor de gebiedsontwikkeling van de Spuiboulevard. Een ontwikkeling die gaat leiden tot een verbeterde aansluiting van de schil op de historische binnenstad en die een impuls geeft voor een aantrekkelijke stedelijke kantorenlocatie rondom het stationsgebied,” aldus het college.

Financiële aspecten
bbn adviseurs verzorgde in opdracht van de gemeente Dordrecht de toetsing van de begrotingen van de architecten en de advisering van de jury over financiële aspecten, de berekening van het bouwbudget en de begroting van de Life Cycle Costs (LCC).

Rekenmodel (gemeente)kantoren

Het interactieve rekenmodel voor kantoren.

In slechts vier simpele stappen vult u uw eisen in ten aanzien van het (gemeente)kantoor. Bijvoorbeeld of het een renovatie betreft of nieuwbouw, het aantal werkplekken en de gewenste flexfactor.

Na verzending ontvangt u binnen twee werkdagen gratis een overzicht van ruimten en een globale kostenopgave. Hiermee krijgt u een eerste indruk van de bouwkosten en stichtingskosten, gekoppeld aan het door u gewenste kwaliteitsniveau.

Start de rekentool

Dit instrument is bedoeld om een bijdrage te kunnen leveren aan een concreet project. Wij sturen geen resultaten naar e-mailadressen die niet zijn gelinkt aan een organisatie (bijvoorbeeld hotmail- en gmail adressen). 

Onderhoud en beheer van gemeentelijke accommodaties Bunnik

Het onderhoud en beheer van de gemeentelijke accommodaties vormt bij (bijna) alle gemeentes een belangrijk deel van de gemeentelijke begroting. Het sturen op en bewaken van deze kosten is daarom essentieel. Een meerjaren onderhouds begroting is een belangrijk hulpmiddel bij deze kostenbewaking en -sturing.

De gemeente Bunnik is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van diverse accommodaties in de plaatsen Bunnik, Odijk en Werkhoven. De accommodaties bestaan uit verschillende type vastgoedobjecten waaronder het gemeentehuis, brandweergarages, (muziek)scholen, sportvoorzieningen en gemeentewerfgebouwen.

Om overzicht te krijgen in de te verwachten jaarlijkse kosten en investeringen en hierop strategisch te sturen heeft de gemeente Bunnik aan bbn adviseurs gevraagd deze panden te inspecteren en meerjarenonderhoudsplannen op te stellen. Deze MJOP’s worden sinds 2006 jaarlijks geactualiseerd. Het resultaat wordt in een rapportage verwerkt. Ook de digitale onderlegger wordt jaarlijks bijgewerkt en verstrekt aan de gemeente Bunnik, opdat de afdeling technisch beheer deze kan bewaken.

Deze werkzaamheden resulteren bij de gemeente in een goed inzicht in het te verwachten onderhoud voor de komende jaren en dragen bij aan een duurzame band tussen bbn adviseurs en de gemeente Bunnik.

Gemeentehuis Alphen aan den Rijn

De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in november 2002 het nieuwe stadskantoor in het centrum betrokken, in een gebied dat een herstructurering ondergaat in het kader van het nieuwe stadshart. Het stadskantoor omvat totaal circa 20.000 m² bvo die functioneel gezien als volgt verdeeld is: stadskantoor met 11.000 m² bvo, parkeergarage met 3.000 m² bvo en kantoorruimten met 6.000 m² bvo voor externe verhuur.

Ruimtelijk gezien bevat het gebouw drie bouwdelen te weten Het Palet (de bestuursvleugel, raadzaal en kantoorfunctie voor gemeentelijke organisatie), het Service Centrum Alphen (SCA) met circa 2.400 m² vvo ten behoeve van diverse publieksfuncties en de achterbouw met circa 2.500 m² kantoorruimten. Na de oplevering wenste de gemeente het vastgoedmanagement uit te besteden door middel van een meerjarencontract. De gemeente heeft vastgoedmanagement onderverdeeld in drie aandachtsvelden:

Het commercieel beheer: het optimaliseren van de marktpositie, het opstellen van de huurcontracten, het werven van nieuwe huurders en het verzorgen van opleveringen.

Het administratief beheer: de administratie en de budgetbewaking, onderhoud- en servicekosten, het uitvoeren van het incassobeleid, het afhandelen van verzekeringskwesties en de afhandeling van belastingen.

Het technisch beheer: het verzorgen van onderhoudscontracten in relatie met lopende garanties, het organiseren van onderhoud uit het door bbn adviseurs opgestelde jaarplan en het organiseren van het correctief onderhoud (24-uurs meldpunt).

bbn vervult haar managementtaken in het belang van de gemeente en treedt tevens op als adviseur. Hiertoe is door bbn een beleidsplan opgesteld inzake het totaalmanagement van het .

Stadhuis Almelo

Het nieuwe stadhuis wordt gerealiseerd op de hoek van de Egbert Gorterstraat en de Haven Noordzijde. Aan de kanaalzijde komt een plein aan het water, waaraan ook de hoofdingang van het stadhuis ligt. Vanuit de begane grond, waar alle publieksfuncties een plek krijgen, leidt een monumentale trap in één beweging naar de raadszaal op de eerste etage.

De raadszaal kijkt via grote vensters uit op de stad, het groen en het water. Op diezelfde etage bevinden zich de bestuurlijke ruimten en het vergadercentrum. Op de tweede verdieping bevindt zich het parkeerdek dat plek biedt aan honderd auto’s, bedoeld voor bezoekers van het stadhuis. Het parkeerdak krijgt een grotendeels groen dak dat omwonenden een groen uitzicht biedt. Het stadhuis krijgt twee karakteristieke torens, van circa vijftig meter hoog. Daarin bevinden zich werkplekken. Per fte. is 0,8 werkplek beschikbaar.

Het ontwerp is bijzonder duurzaam, zoals ook door de raad als opdracht meegegeven. Uitgangspunt is het behalen van een excellent-score op de BREEAM-standaard voor duurzaamheid van gebouwen. Daarbij wordt gekeken naar energie-efficiëntie, maar ook naar gebruik van duurzame materialen en bijvoorbeeld hoe wordt omgegaan met afval op de bouwplaats. In juli 2012 start het BREEAM-certificeringstraject.

bbn heeft namens de opdrachtgever de directiebegroting opgesteld.

Gemeentehuis Neder-Betuwe

De gemeente Neder-Betuwe is in 2002 gevormd uit de voormalige gemeenten Kesteren, Dodewaard en Echteld. Het huidige gemeentehuis voldeed niet meer aan de wensen van het gemeentebestuur. Daarom is het gemeentehuis uitgebreid, gerenoveerd en daarbij tevens geschikt gemaakt voor Het Nieuwe Werken.

Het oorspronkelijke enigszins monumentale gemeentehuis is gerenoveerd. De nieuwbouw met ondergrondse parkeergarage is middels corridors en een fraaie patiotuin verbonden met het oorspronkelijke gemeentehuis. De nieuwbouw oogt modern, maar sluit architectonisch mooi aan bij het oorspronkelijke gemeentehuis. Een belangrijk uitgangspunt bij de renovatie en nieuwbouw was het realiseren van een kantoorconcept volgens Het Nieuwe Werken. Tijdens de realisatie heeft de interieurarchitect een inspirerende werkomgeving, de nieuwe frontoffice en de inrichting van de raadzaal ontworpen.

De werkzaamheden van bbn adviseurs bestonden onder andere uit het bouwmanagement en de kostenbeheersing tijdens de realisatiefase en, parallel daaraan, de begeleiding van het interieurontwerp inclusief de Europese aanbesteding van het meubilair en de inkoop van wanden, vloerbedekking e.d.

Gemeentehuis Bergen

De gemeente Bergen staat voor de uitdaging een duurzame en zo optimaal mogelijke oplossing te vinden voor de herhuisvesting van het gemeentebestuur, de ambtelijke organisatie en de brandweerkazerne. De gemeenteraad heeft het gebied Elkshove aangewezen als toekomstige locatie om deze huisvesting te realiseren. Op deze locatie staat nu het voormalig gemeentehuis.

Door de gemeente Bergen zijn vier heldere huisvestingscenario’s vastgesteld die door bbn adviseurs zijn onderzocht, beoordeeld en doorgerekend. Daarmee zijn de vier huisvestingscenario’s zowel kwalitatief als financieel vergelijkbaar gemaakt en konden ze tegen elkaar worden afgewogen. In opdracht van de gemeente is daaropvolgend nog een vijfde scenario onderzocht, namelijk de handhaving van de huidige huisvestingsituatie. Op basis van de onderzoeksresultaten heeft de gemeenteraad uiteindelijk unaniem gekozen voor een van de vijf scenario’s. Naar aanleiding van dat besluit heeft bbn adviseurs de opdracht gekregen om het betreffende scenario verder uit te werken en de plannen op de haalbaarheid te toetsen. Daartoe wordt een compleet en volledig Programma van Eisen uitgewerkt in nauwe samenwerking met de gebruikers, worden de investeringskosten geraamd om basis van het Programma van Eisen en worden de Total Costs of Ownership inzichtelijk gemaakt.

Vastgoedportefeuille gemeente Nederlek

De gemeente Nederlek heeft strategisch inzicht in de vastgoedportefeuille verkregen door gebruik te maken van VastgoedMaps.

Met behulp van VastgoedMaps kan de gemeente Nederlek haar voorzieningen en vastgoed gemakkelijk periodiek doorlichten. VastgoedMaps beoordeelt de mate waarin wordt voldaan aan publieke doelen, maatschappelijk resultaat, tevredenheid van gebruikers, technische staat, duurzaamheid, financieel resultaat en ontwikkelingskansen.

VastgoedMaps is door bbn adviseurs gebouwd als online webapplicatie en wordt vooral ingezet voor strategische portefeuille analyse en brede doorlichting. Het is een instrument dat in tijden van bezuiniging en heroverweging de weg wijst naar allerlei kansen die de gemeente Nederlek heeft.

Stadskantoor en politiebureau Ypenburg Leidschenveen

In het eerste decennium na de eeuwwisseling is in de regio Haaglanden het gezamenlijk huisvesten van stadsdeelorganisaties en politiemensen één van de speerpunten van Gemeentebestuur en Korpsleiding. Een voorbeeld hiervan is dit duurzame gebouw in het nieuwe deel van Leidschenveen-Ypenburg, zichtbaar vanaf de A12.

Voor het ontwerp en de bouw op deze bijzondere locatie heeft gemeente Den Haag gekozen voor een aanbesteding volgens het principe van Design & Build. Door bbn adviseurs zijn de contract- en aanbestedingsdocumenten opgesteld en is de gehele Europese aanbestedingsprocedure verzorgd. Samen met de projectgroep van gemeente en politie is daarbij een zorgvuldige afweging gemaakt van alle aanmeldingen, om te komen tot vijf ontwikkelaars die een ontwerp met bijbehorende aanbieding mochten indienen.

Kanters Projectontwikkeling is door gemeente en politie gekozen om het door hen ingediende duurzame ontwerp van EGM architecten verder uit te werken en te realiseren binnen de door bbn adviseurs aangegeven contractuele en financiële kaders.