Gerrit Rietveld College Utrecht

Het Gerrit Rietveld College in Utrecht Noordoost heeft een nieuw schoolgebouw. Reden voor de nieuwbouw was het nieuwe onderwijsconcept van de school en de langere levensduur. De nieuwe school beidt plaats aan circa 1.200 leerlingen en heeft een omvang van circa 9.700 m2 bruto vloeroppervlak (bvo).

Het plan omvatte de nieuwbouw van een vestiging voor het Gerrit Rietveld College waarin verschillende opleidingsniveaus zijn ondergebracht. Naast deze ruimtes voor onderwijs bevinden er zich een drietal sportzalen en een aula. De compacte school vormt zich rond een binnenhof, een deel van dit binnenhof vormt een atrium, welke het hart is van het gebouw. Hierbinnen is ook de sportvoorziening/gymzaal opgenomen, die ook los van de school kan worden gebruikt. In het nieuwe gebouw is ook een deel van het maatschappelijk/commercieel programma gerealiseerd.

bbn is door de gemeente Utrecht ingeschakeld voor de Directievoering en het Toezicht.

Edith Stein College te Den Haag

Het Edith Stein College was gehuisvest in een karakteristiek jaren 30 gebouw aan het Louis Couperusplein in Den Haag. Er wordt onderwijs gegeven aan ca. 800 leerlingen voor Mavo, Havo en VWO. De school valt bestuurlijk onder Lucas Onderwijs.

Lucas Onderwijs heeft een nieuw schoolgebouw voor het Edith Stein College gerealiseerd. Het betreft vervangende nieuwbouw op de huidige locatie. Het nieuwbouwprogramma omvat 6.320 m2 bvo onderwijs en 910 m2 gymzalen.

Lucas Onderwijs heeft gekozen voor de Design & Build aanbestedingsmethodiek. Voor zowel het Edith Stein College als het Zandvliet College heeft Lucas Onderwijs bbn adviseurs geselecteerd voor het bouwprojectmanagement. Tot de werkzaamheden behoorden:

Zandvliet College te Den Haag

Lucas Onderwijs heeft een nieuw schoolgebouw voor het Zandvliet College gerealiseerd. Het Zandvliet College geeft onderwijs aan circa 700 leerlingen op HAVO en VWO niveau. Het bestaande gebouw voldeed niet meer aan de eisen waar een moderne onderwijsinstelling zich voor gesteld ziet. Bovendien was er behoefte aan een meer flexibele gebouwstructuur, zodat de visie op onderwijs ook in de toekomst goed kan worden gehuisvest.

De locatie is gesitueerd op een prominente plek tussen de Bezuidenhoutseweg en het Haagse Bos, in de nabijheid van station Den Haag Centraal. Het nieuwbouwprogramma omvat 6.200 m2 BVO onderwijs en 910 m2 bvo ten behoeve van 2 gymnastiekzalen. Lucas Onderwijs heeft gekozen voor de Design & Build aanbestedingsmethodiek. Voor zowel het Zandvliet College als het Edith Stein College heeft Lucas Onderwijs bbn adviseurs geselecteerd voor het bouwprojectmanagement. Tot de werkzaamheden behoorden:

Coornhert College te Haarlem

Het Coornhert Lyceum heeft in de afgelopen jaren een flink aantal verbouwingen en verbeteringen ondergaan. Als sluitstuk van het huisvestingsplan zullen de 12 noodlokalen vervangen worden door nieuwbouw en zal er een sporthal worden gerealiseerd.

Met de bouw van de sporthal zal eindelijk een goede binnensportlocatie in de directe nabijheid van het Coornhert Lyceum beschikbaar komen. Daarnaast is met de nieuwbouw van de klaslokalen is een definitieve oplossing voor de huisvestingsbehoefte van het Coornhert Lyceum gevonden.

In 2008 is bbn bij het project betrokken geraakt. Het beschikbare budget was te laag om een traditionele bouw mogelijk te maken. We zijn begonnen met het opstellen van een plan van aanpak, haalbaarheidsnotitie en Programma van Eisen. Samen met de opdrachtgever gezocht naar een systeembouwer die binnen het budget de beoogde kwaliteit te realiseren.

bbn adviseurs verzorgt zowel het bouwmanagement als het bouwkostenmanagement. bbn adviseurs heeft het PvE, de bouwaanvraag aanvraag gedaan, de aanbesteding geregeld, het ontwerp getoetst en de kosten en de kwaliteit bewaakt. Tijdens de uitvoering heeft bbn adviseurs kwaliteitstoezicht gehouden.

Ichtus Lyceum te Driehuis

Door een snelle groei van het Ichthus Lyceum was dringende noodzaak onstaan dat de 8 noodlokalen werden vervangen door permanente nieuwbouw. Deze nieuwbouw moet voor de komende jaren voldoende inspelen op een verwachte groei naar 1.100 leerlingen.

Een van de gymzalen is al zo aangepast, dat het een volwaardig theater heeft, met podium, licht, geluid, kleedkamers en techniekruimte.
Naast de achttien lokalen, waarin plek is voor onder meer een tweede technische opleiding technasium, is er in de nieuwbouw een groot muzieklokaal en een derde gymzaal gerealiseerd. Eén van de gymzalen is aangepast aan nieuw bewegingsonderwijs. Het is een fitnesszaal, met onder meer loopbanden en crosstrainers plus een klimmuur.

bbn heeft in opdracht van Dunamare Onderwijsgroep het bouwkostenmanagement en het bouwmanagement uitgevoerd. Daarnaast heeft bbn de directievoering en het toezicht verzorgd.

Campus Hasselt in Belgie

De campus in Hasselt kent een eenzijdige belevingswereld en omvat een breed scala aan uiteenlopende onderwijstypen. Elke gebruiker heeft haar eigen wensen en toekomstbeelden. De campus heeft daarnaast echter ook een functie als stadsdeel binnen de stad Hasselt. Gewenste infrastructuur, uitbreidingplannen en gebruik van openbare ruimte en omliggende locaties beinvloeden elkaar niet optimaal.

Integrale gebiedsbenadering
Het gewest Vlaanderen en de stad Hasselt hebben behoefte aan een samenhangende visie voor de toekomst en hebben aan Palmbout Urban Landscapes opdracht gegeven een ruimtelijke visie te ontwikkelen over de Campus 11de Liniestraat. Gelijkoplopend heeft bbn adviseurs een financiele verkenning opgesteld.

Haalbare samenwerking
bbn adviseurs heeft een globale planeconomische toetsing uitgevoerd, waarbij op basis van kengetallen en ervaringscijfers een eerste doorrekening gerealiseerd is. Daarbij zijn de integrale gebiedsexploitaties bekeken, waarbij zowel de grondexploitaties als de vastgoedexploitaties zijn meegenomen. Daarnaast zijn de aanvullende aspecten Participatie en Publiek Private Samenwerking opgestart. Deze exercitie heeft geleid tot een eerste vingeroefening met een bijbehorende programmatische aanzet. De aangetoonde haalbaarheid heeft vertrouwen gegeven in een mogelijke samenwerking tussen stad, onderwijsbesturen en private partijen.

Uitbreiding St. Janslyceum te ‘s-Hertogenbosch

Ontwerp voor de uitbreiding van de school met een sporthal in het kader van een Europese aanbesteding. De goeddeels ondergronds geplaatste sporthal, met eigen entree vormt de basis van het daarop geplaatste paviljoenachtige schoolgebouw.

De nieuwbouw voegt zich op een logische wijze in het ensemble van gebouwen zoals destijds ontworpen door Dom van der Laan. Door de school op kolommen te plaatsen en vrij te houden van de begane grond is er ruimte gecreëerd om de fietsenstalling te plaatsen. De nu door fietsen in beslaggenomen binnenplaats kan worden heringericht als extra verblijfsruimte voor de leerlingen. De nieuwbouw wordt op de eerste verdieping gekoppeld aan de bestaande structuur van gangen van de bestaande school. Omdat de gemeente ‘s-Hertogenbosch een tekort heeft aan sportaccomodaties in Den Bosch Zuid, wordt het Sint Janslyceum niet alleen uitgebreid met 2.500 m2 onderwijsvoorzieningen,maar ook met een gemeentelijke sporthal van dezelfde afmeting.

bbn heeft in opdracht van de gemeente de bouwkosten in de bouwvoorbereidingsfase uitgevoerd.

Vrije School ‘Het Marecollege’ Leiden

In verband met nieuwe ontwikkelingen op en rond het Kooiplein in Leiden was het voor Het Marecollege noodzakelijk om deze locatie te verlaten. Het nabij gelegen, bestaande schoolgebouw aan de Sumatralaan, werd in overleg met de gemeente Leiden aangewezen als nieuwe locatie. Het gebouw was echter zowel technisch als functioneel verouderd en bood onvoldoende ruimte om alle leerlingen te huisvesten. Met behulp van gedeeltelijke sloop, uitbreiding en renovatie moest het gebouw geschikt worden gemaakt voor de nieuwe gebruiker. Aangeboden worden de opleidingen vmbo, mavo en havo. De plannen omvatten een uitbreiding van 1.550 m2 en renovatie van 1.950 m2.

De stichting Vrije Scholen Zuidwest Nederland treedt bij de planontwikkeling op als bouwheer (opdrachtgever) en heeft in die hoedanigheid bbn adviseurs geselecteerd voor de invulling van de integrale rol van projectmanager, bouwkostenmanager en directievoerder. In een traditioneel proces heeft bbn adviseurs de gehele planvorming, aanbesteding en uitvoering begeleid.

In het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan de architectuur met natuurlijke materialen en vloeiende vormen. Met de architectonische ingreep is getracht het karakter van de vrije school te weerspiegelen. Dit is tot uiting gekomen in de dubbel gekromde, met natuurlei bekleedde, uitbouw aan de voor- en achterzijde van de school. De lokalen en overige ruimten in het bestaande bouwdeel zijn kwalitatief opgewaardeerd. Het binnenklimaat is op het niveau gebracht van Frisse Scholen klasse B. De aannemer is begin 2012 gecontracteerd. De realisatie van het project verliep gelijktijdig met de naastgelegen ontwikkeling van de Brede School Leiden Noord. Voor Het Marecollege betekende dit een logistieke uitdaging om de bouwwerkzaamheden op een beperkt toegankelijke, klein werkterrein in een binnenstedelijke omgeving uit te voeren. Het gebouw is medio 2013 opgeleverd. Met het eindresultaat is niet alleen de levensduur van het gebouw verlengd, maar vormt het gebouw ook het visitekaartje voor de vrije school.

Businessplan Maakfabriek Leerpark, Dordrecht

Ontwikkelingen in het onderwijs gaan in een snel tempo. Daarnaast staat het technisch onderwijs staat onder druk. Leerlingenaantallen lopen terug, terwijl bedrijven een grote behoefte hebben aan goed geschoold personeel. Hoe zorgen de scholen in het Leerpark voor aantrekkelijk technisch onderwijs en optimale aansluiting bij het bedrijfsleven?

De vmbo-scholen op het Leerpark, Insula College en Stedelijk Dalton Lyceum, hebben ruimte en voorzieningen voor technisch onderwijs in het Samenwerkingsgebouw. Uit een inventarisatie van het gebruik van ruimtes en machines in het Samenwerkingsgebouw kwam naar voren dat dit niet optimaal is. Daarnaast heeft het Da Vinci College behoefte aan een nieuwe locatie voor techniek onderwijs. Ook voor de havo/vwo van het Insula College is er behoefte aan nieuwe huisvesting. Tenslotte is er vanuit de beroepsverenigingen de wens geuit voor ruimte en voorzieningen voor praktijkopleidingen voor de (her)scholing van hun personeel. Het plan is opgevat om deze ontwikkelingen te integreren, zodat het gebruik van beschikbare machines en benodigde ruimten worden geoptimaliseerd.

Een bijkomend voordeel van samenvoeging is de mogelijkheid om de leeromgeving specifiek af te stemmen op behoeftes van de leerlingen: een beschermde leeromgeving voor leerlingen die daar behoefte aan hebben en een stimulerende, praktijkgerichte omgeving voor de leerlingen die deze extra prikkel kunnen gebruiken. Dit alles moet resulteren in ‘De Maakfabriek’, waarin wordt gezocht naar een optimale aansluiting op (eventuele) vervolgopleidingen en het bedrijfsleven. Hierbij is het streven om aansluiting te zoeken bij de plannen voor de Duurzaamheidsfabriek. Voor de besluitvorming voor ‘De Maakfabriek’ en mogelijke herstructurering binnen het Leerpark heeft bbn een businessplan opgesteld, waarin de financiële en maatschappelijke haalbaarheid van deze operatie nader in kaart wordt gebracht.

Onderwijslocatie Leerpark Alphen aan den Rijn

In Alphen aan den Rijn wordt gezocht naar een oplossing om de schooluitval tegen te gaan en een betere aansluiting tussen onderwijs en bedrijven te creëren. Een leerpark kan deze oplossing bieden.

Vernieuwend antwoord op schooluitval

In Alphen aan den Rijn bestond behoefte aan een vernieuwend onderwijsconcept, wat een betere doorstroming van vmbo naar mbo en een betere aansluiting op de wensen van het bedrijfsleven biedt, en tegelijkertijd een oplossing betekent voor de tegelijkertijd optredende over- en ondercapaciteit in het scholenbestand. Door middel van het ontwikkelen van een Leerpark, waar ook de ondernemers en de gemeente nauw bij betrokken zullen zijn, denkt de gemeente Alphen aan den Rijn dit te kunnen bewerkstelligen.

Procesmanagement

In november 2008 is aan bbn adviseurs gevraagd om het proces rond de ontwikkeling van het Leerpark te begeleiden. bbn adviseurs heeft een projectorganisatie neergezet waarin de verschillende partijen bijeenkwamen die tezamen betrokken zullen zijn bij het uiteindelijke concept. Er is een demarcatie gemaakt wat wel en wat niet in het Leerpark wordt ondergebracht, er wordt een locatieonderzoek gedaan en er is een intentieovereenkomst tussen de partijen gesloten. Het is de intentie om een vernieuwend concept neer te zetten in een inspirerende, contextrijke leeromgeving. De verwachting is dat in 2015 de eerste gebouwen worden opgeleverd.

Geleverde diensten